وی اضافه کرد: اول اینکه نیاز و بازار برای این محصولات ایجاد شد و در نتیجه آن، تولید محصولات مرتبط با بیماری کرونا، چند برابر شد. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این امر نشان می‌دهد اگر بازار و نیاز برای محصولات تولیدی شکل بگیرد، تولید ظرفیت و توان جهش را دارد.

زرندی تصریح کرد: اتفاق دوم این بود که به خاطر این شرایط، دولت از برخی مجوزها، محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها کوتاه آمد و این هم برای افزایش تولید موثر شد. معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: اتفاق سوم که خیلی مهم بود این است که همه دستگاه‌ها و نهادها پای کار تولید آمدند، از ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیادها، نهادها و همه دستگاه‌ها مثل گمرک، بانک‌ها و... و همه به حمایت از تولید محصول مرتبط با مبارزه کرونا پرداختند. زرندی تأکید کرد: این موضوع هم نشان داد اگر تولید به عنوان اولویت‌ اصلی همه دستگاه‌ها و نهادها قرار گیرد، چه اتفاق‌های بزرگی در بخش تولید رخ می‌دهد. معاون طرح و برنامه وزارت صمت ادامه داد: اتفاق کرونا می‌تواند یک نمونه و الگو برای مدیریت کلان در حمایت از تولید باشد و امیدوارم مراکز علمی و پژوهشی روی این موضوع کار کنند.

زرندی در ادامه سخنان خود گفت: تعمیق ساخت داخل و به عبارتی نهضت ساخت داخل یکی از مهم‌ترین راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وی افزود: در سال گذشته سه استراتژی برای ساخت داخل دنبال کردیم اول محصولاتی که واردات داشت و تولید داخل آن وجود داشت، بنابراین واردات آنها ممنوع شد و در سال گذشته تعداد زیادی ردیف تعرفه با ممنوعیت مواجه شدند.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت افزود: دوم این بود که تعدادی کالا که تولید داخل نداشت اما برخی واحدها توان تولید آن را داشتند یا با تغییراتی در فرآیندها، امکان تولید آن در کشور وجود داشت بنابراین با برپایی نمایشگاه‌های ساخت داخل و سامانه‌ای به نام توانیران، بین نیازهای وارداتی و تولیدکنندگان یک اتصال ایجاد شد تا محصولات وارداتی با توان داخل تولید شود. زرندی گفت: بخش سوم، کالاهای وارداتی بود که نه تولید آن را داریم، نه توان تولید، که در این بخش، نیاز به دانش و تکنولوژی داریم. بنابراین همکاری با مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی را شروع کردیم تا به دانش فنی آن برسیم. زرندی گفت: بسیج مهندسین در این بخش می‌تواند با توجه به ظرفیت بالای نیروی مقاومت بسیج به کمک صنعت بیاید و ما آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه را داریم.