به گزارش«ایرنا» وی همچنین بر لزوم توجه به تمرکززدایی در کشور تاکید و بیان کرد: چرا باید یک نسخه واحد از مرکز برای کل کشور تهیه و به مناطق اعلام شود درحالی که هر منطقه از نظر موقعیت فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی با منطقه دیگر فرق می‌کند و این موضوع حتی برای روستاها هم باید لحاظ شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: تا زمانی که در مرزهای کشور از مدیریت واحد و یکپارچه برخوردار نشویم، همواره مشکلاتی برای صادرکنندگان و واردکنندگان وجود خواهد داشت، چراکه مدیریت واحد مرزی یک اصل مسلم است که در تمام دنیا رعایت می‌شود و ضرورت امروز مرزهای ماست.

وی لازمه دستیابی به جهش تولید را تغییر در سیاست‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: سیاست دولت باید به جای پاداش‌دهی به بخش‌های واسطه‌گری و دلالی، معطوف به تولید شود تا حرکت به سوی جهش تولید سوق یابد. شافعی به شیوع ویروس کرونا و شرایط کنونی کشور اشاره کرد و افزود: از هم اکنون باید به فکر تامین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی بود زیرا اگر شرایط به همین منوال با غفلت از تامین مواد اولیه پیش برود، در سه یا چهار ماه آینده دچار مشکلات اساسی خواهیم شد.

وی با تاکید بر نقش و جایگاه تشکل‌های اقتصادی در رفع موانع و مشکلات خواستار انسجام و اتحاد بیش از پیش آنها برای داشتن صدای واحد در جهت بیان دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسانه به مدیران و مسوولان کشور شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه دولت نمی‌تواند بدون پشتوانه بخش خصوصی و نظرات و دیدگاه‌های کارشناسانه این بخش در رفع موانع و مشکلات اقتصادی کشور موفق شود ادامه داد: این مهم در سایه اتحاد و انسجام تشکل‌ها و بیان دیدگاه‌های مشترک آنها اتفاق می‌افتد و هر چه این پشتوانه قوی‌تر باشد، به همان میزان بخش خصوصی در ارائه نظرات و عملی شدن خواسته‌ها و انتظارات خود از مسوولان و مدیران موفق‌تر خواهد بود. وی گفت: با هماهنگی وزارت امور اقتصاد و دارایی تا پایان امسال به دنبال ایجاد پنجره‌ واحد برای صدور مجوزهای کسب و کار در کل کشور هستیم که مرحله آزمایشی آن از هم اکنون در پنج استان از جمله تهران و خراسان رضوی آغاز شده است و تحقق آن، همت همگان به ویژه تشکل‌ها را می‌طلبد.شافعی با اشاره به همکاری نزدیک اتاق بازرگانی ایران با دستگاه قضایی افزود: به زودی دادگاه‌های تجاری در اتاق ایران راه‌اندازی خواهد شد و این امر بر فضای کسب و کار و بهبود آن تاثیر مثبت خواهد داشت.