محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران نیز در این نشست با تاکید بر مشکل نقل و انتقال پول ناشی از صادرات گفت: آنچه صادرکنندگان این روزها به آن نیاز دارند، این است که بتوانند به جای نقل و انتقال پول توسط صرافی‌ها و سایر شرکت‌ها، یک حساب جاری بانکی افتتاح کرده، مشتری ارز خود را که یک واردکننده است، بیابند و بانک این ارز را برای آنها جابه‌جا کند. بانک مرکزی نیز این فرآیند را به‌عنوان رفع تعهد ارزی بپذیرد. پرویز عقیلی، مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز در این نشست با اعلام آمادگی این بانک خصوصی برای همکاری با بازرگانان ایرانی برای رفع مشکل داد و ستدهای مالی آنان در چارچوب ضوابط بانکی اتحادیه اروپا با شرکای تجاری خود، از فعالیت رسمی و قانونی شعب خارجی این بانک در برخی کشورهای اروپایی خبر داد و یادآور شد که راهکارهایی برای تسهیل نقل و انتقالات پولی تجار و بازرگانان ایرانی در دست اجراست که با همراهی و هم‌فکری بخش خصوصی این راهکارها را می‌توان عملیاتی کرد. عقیلی تصریح کرد که با توجه به دغدغه رونق صادرات غیرنفتی کشور، راهکارهای عملیاتی برای تسهیل داد و ستد مالی بنگاه‌ها و تجار ایرانی با شرکای خارجی تبیین می‌شود.

پس از آن، محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، با تشریح شرایط برگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۷ و نهایی شدن فهرست صادرکنندگان رفع تعهد ارزی شده و ارسال آن توسط بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی برای عملیاتی شدن استرداد مالیات ارزش افزوده صادرکنندگان در آینده نزدیک خبر داد. وی در بخشی دیگر از سخنان خود با گزارشی از جلسات انجام شده درخصوص تعیین تکلیف برگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان و ضوابط آن برای سال ۹۸ با بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی و همچنین مشکلات ورود موقت گزارشی را به جلسه ارائه داد و از افراد حاضر در جلسه نظرخواهی کرد. در این نشست به پیشنهاد کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی تهران و با موافقت مدیرعامل بانک خاورمیانه مقرر شد نمایندگان این سه کمیسیون در نشستی مشترک با مدیران اجرایی بانک خاورمیانه، برنامه‌ای برای همکاری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی در جابه‌جایی وجوه حاصل از مبادلات تجاری تنظیم کنند تا گرهی از مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه گشوده شود.

در ادامه فریال مستوفی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، این نکته را توضیح داد که بانک خاورمیانه با تاسیس شعبه‌ای در مونیخ آلمان، امکان نقل و انتقال وجوه مربوط به صادرات و واردات کالاهای بشردوستانه از جمله غذا و دارو را فراهم کرده است و احتمالا بتواند بخشی از مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان را در زمینه تجارت این اقلام برطرف کند.مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران همچنین از تهیه پلت‌فرمی در این مرکز خبر داد که با بهره‌گیری از منابع یک صندوق ‌می‌تواند امکان تهاتر صادرات و واردات توسط فعالان اقتصادی ایران را فراهم کند. او افزود: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران و بانک خاورمیانه با بهره‌گیری از ظرفیت این پلت‌فرم و در همکاری با یکدیگر، ‌می‌توانند خدمات بیشتر و کیفی‌تری به فعالان اقتصادی ارائه کنند که البته نحوه این همکاری باید مورد بررسی قرار گیرد.

پس از آن مدیرعامل بانک خاورمیانه درباره خدماتی که این بانک ‌می‌تواند به بازرگانان ارائه کند، توضیحاتی ارائه کرد. پرویز عقیلی با بیان اینکه فرآیند ایجاد شعبه بانک خاورمیانه در آلمان از سه سال پیش آغاز شد، ادامه داد: به‌رغم آنکه فعالیت بانک خاورمیانه به چهار حوزه دارو، غذا، نهاده‌های کشاورزی و تجهیزات پزشکی معطوف بود اما بانک‌های آلمانی چندان به ایجاد روابط کارگزاری با بانک خاورمیانه راغب نبودند. از این رو تصمیم گرفتیم برای انجام بهتر امور مالی، یک شعبه بانکی در این کشور ایجاد کنیم.در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، به آمار صادرات محصولات و فرآورده‌های کشاورزی و ارزآوری این بخش اشاره کرد و سهم این حوزه در کل صادرات غیرنفتی کشور را ۲۰ درصد دانست و افزود: آمار سال گذشته (۱۳۹۸) نشان می‌دهد که صادرات محصولات باغی به ۶ میلیون تن و به ارزش ۹/ ۴ میلیارد دلار رسید در حالی که صادرات صنایع غذایی در این سال نیز به ۸/ ۲ میلیارد دلار بالغ شد. احمدرضا فرشچیان ارزش واردات محصولات زراعی و باغی در این سال را معادل ۲/ ۹ میلیارد دلار عنوان کرد که عمدتا شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی است. او یادآور شد که واردات مربوط به صنایع غذایی در این سال نیز ۲/ ۳ میلیارد دلار بوده است.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، ارزآوری بخش کشاورزی کشور این قابلیت را دارد تا مشکلات تامین ارزی سایر بخش‌های اقتصادی کشور را برطرف کند که این مهم نیز از طریق تعریف و ایجاد یک ساز و کار مالی مشخص امکان‌پذیر خواهد بود. فرشچیان سپس با اشاره به اینکه جدی‌ترین مانع صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور، مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی است، این پیشنهاد را به‌عنوان راهکار بخش خصوصی پیش پای مدیرعامل بانک خاورمیانه گذاشت که این بانک خصوصی با ایجاد مکانیزم‌هایی، رابط میان صادرکنندگان و واردکنندگان بخش کشاورزی و غذایی کشور باشد تا با استفاده از ارز صادرکنندگان، تامین ارزی برای بخش واردات به راحتی صورت گیرد.وی در همین رابطه و برای دستیابی به راه‌حل‌های عملیاتی، خواستار تشکیل کمیته مشترکی میان نمایندگانی از اتاق تهران و بانک خاورمیانه شد. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در عین حال، یادآوری کرد که بانک‌های خارجی روی اینستکس حساسیت شدیدی نشان می‌دهند و هر پروژه اقتصادی که قرار باشد از طریق این ساز و کار مالی اجرا شود را پس می‌زنند، از این رو رفع مشکل نقل‌و‌انتقال پولی تجار ایرانی با طرف‌های خارجی باید از طریق دیگری برطرف شود که با هم‌فکری بخش‌خصوصی فعال در تجارت خارجی و بانک‌های خصوصی کشور، می‌توان این مشکلات را پشت سر گذاشت.