هزینه‌ تعرفه‌‌ها بر دوش آمریکا

در عوض شواهد حکایت از آن دارند، تعرفه‌ها اثر ناچیزی بر قیمت شرکت‌های چینی داشته و عمده هزینه تعرفه‌ها را شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌پردازند. بر این اساس اقتصاددانان فدرال‌رزرو آمریکا در مطالعه‌ای دریافته‌اند که این هزینه‌ها سالانه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود. به گزارش «رویترز»، به دنبال جنگ‌تجاری میان دو کشور اداره «گمرک و حفاظت مرزی آمریکا» تعرفه ۲۵درصدی بر محصولات چینی که وارد این کشور می‌شوند، اعمال کرد. بر این اساس در صورتی که شرکت‌های چینی این تعرفه‌ها را بپردازند، قیمت‌های واردات آنها تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت، امری که باعث ثبات در قیمت و سود خرده‌فروشان، تولیدکنندگان و عمده‌فروشان آمریکایی خواهد شد.

اما در عمل این اتفاق نیفتاده است. به گزارش فدرال‌رزرو، آمارهای واردات از تاریخ ژوئن ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ نشان می‌دهد قیمت واردات چینی در این بازه تنها ۲ درصد کاهش یافته، کاهشی که در نتیجه کندی جریان تجارت در قیمت واردات سایر کشورها نیز رخ داده است. تیم تحقیقاتی فدرال‌رزرو در این رابطه می‌نویسد: «تداوم ثبات در قیمت‌های واردات محصولات چینی به این معنی است که تعرفه‌های دولت آمریکا را شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان این کشور می‌پردازند.» البته در این تحقیق مشخص نشده چه سهمی از هزینه‌ها به دوش تولیدکنندگان و چه سهمی به دوش مصرف‌کنندگان این کشور است.

یافته‌های این مطالعه همچنین حکایت از آن دارد که چینی‌ها نیز تحت‌تاثیر تعرفه‌های دولت آمریکا قرار گرفته‌اند. در این رابطه از سال ۲۰۱۷، سهم چین از واردات ماشین‌آلات و تجهیزات الکتریکی حدود ۲ درصد کاهش یافته، کاهشی که برای واردات محصولات الکترونیکی حدود ۶ درصد بوده است. بر اساس یافته‌های فدرال‌رزرو، سهم بازار واردات ماشین‌آلات عموما نصیب اروپا و ژاپن شده، در حالی که در واردات تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی کشورهای مالزی، کره‌جنوبی، تایوان و ویتنام برنده‌های اصلی کاهش سهم چین بوده‌اند.

آخرین مانع در مسیر صلح تجاری

بر اساس گزارشی که روزنامه «گلوبال‌تایمز» حزب کمونیست روز یکشنبه منتشر کرد آمریکا و چین به امضای فاز اول توافق تجاری بسیار نزدیک‌تر شده‌اند. با این حال بنا به ادعای این روزنامه، تنها موضوع باقیمانده برای نهایی شدن این توافق، مشخصه‌ها و حجمی از واردات چین است که قرار است تعرفه‌های آن برداشته شود. در این رابطه چینی‌ها می‌گویند برداشته شدن تعرفه‌ها توسط دولت آمریکا، یکی از اصلی‌ترین موضوعات باقی‌مانده برای حل تنش‌های تجاری میان دو کشور است. در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۹، دونالد ترامپ گفته بود هنوز برای لغو تعرفه‌هایی که بر واردات چین وضع کرده تصمیمی نگرفته است و در این‌خصوص منتظر آخرین مفاد توافق تجاری با چین باقی خواهد ماند.

با این حال روزنامه «گلوبال تایمز» در گزارشی در قالب پیامی توییتری به نقل از کارشناسان نزدیک به دولت چین می‌نویسد: دو کشور بسیار به توافق تجاری نزدیک شده‌اند. در این پیام آمده است: «پکن به تعهدات خود برای ادامه مذاکرات تا فاز دوم و حتی سوم توافق پایبند خواهد ماند.» البته این اطلاعات به‌عنوان گزارش در وبگاه این روزنامه منتشر نشده، امری که به نااطمینانی‌ها پیرامون آینده این توافق دامن زده است. گائو لینگیوم، کارشناس در آکادمی چینی علوم اجتماعی و کسی که در جریان مذاکرات تجاری دو کشور بوده به این روزنامه می‌گوید: «دو کشور به اجماع اولیه گسترده‌ای پیرامون فاز اول توافق تجاری رسیده‌اند.»

در این رابطه بر اساس خبری که هفته گذشته روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» منتشر کرد دولت چین از نماینده تجاری آمریکا و وزیر خزانه‌داری آمریکا دعوت کرد برای مذاکرات رودررو به این کشور سفر داشته باشند. با این حال، هیچ‌یک از ادارات نماینده تجاری آمریکا و وزارت خزانه‌داری این کشور به درخواست «رویترز» برای اظهارنظر در این‌خصوص پاسخ نداده‌اند. هرچند پیش از این انتظار می‌رفت فاز اول توافق تجاری میان دو کشور در ماه نوامبر به امضا برسد، اما هفته گذشته برخی منابع مطلع در کاخ‌سفید مدعی شدند با توجه به درخواست پکن برای برداشته شدن طیف گسترده‌ای از تعرفه‌ها و مخالفت دولت آمریکا با این درخواست، امضای این توافق ممکن است به سال آینده موکول شود.

در عین حال، مقامات دولتی در واشنگتن و پکن، قانون‌گذاران دو کشور و کارشناسان تجاری می‌گویند با توجه به ناتوانی در دستیابی به فاز اول، فاز دوم این توافق آرمان‌گرایانه به‌نظر می‌رسد. در این رابطه لایحه‌ای که روزهای اخیر قانون‌گذاران آمریکایی در حمایت از تظاهرکنندگان هنگ‌کنگی تصویب کردند به پیچیدگی‌های توافق میان دو کشور افزوده است. با این حال، روز یکشنبه رابرت اوبرین، مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد فاز اول توافق تجاری میان دو کشور می‌تواند تا پایان سال جاری نهایی شود. به گفته او، در صورتی که انتخابات هنگ‌کنگ بدون هیچ مشکل خاصی برگزار شود، می‌تواند نشانه‌ای خوب برای نهایی شدن توافق میان دو کشور باشد.