در این روز نفت خام آمریکا نیز ۶۳ سنت یا ۱/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و روی سطح ۵۱/ ۵۶ دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، روز شنبه هرچند رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد گفت‌وگوهای تجاری با چین بسیار خوب پیش می‌رود، اما ایالات‌متحده تنها زمانی با پکن توافق خواهد کرد که توافقی مناسب برای آمریکایی‌ها باشد. به گزارش خبرگزاری رویترز غول‌های اقتصادی دنیا برای ۱۶ ماه است که درگیر جنگ‌تجاری هستند؛ جنگی که باعث شده است تحلیلگران پیش‌بینی خود را از تقاضای نفت کاهش دهند.

به عقیده صاحب‌نظران این تحولات منجر به مازاد عرضه گسترده در سال ۲۰۲۰ خواهد شد. دونالد ترامپ در صحبت‌های خود همچنین اعلام کرد گزارش‌ها پیرامون اشتیاق آمریکا برای برداشته شدن تعرفه‌ها در فاز نخست توافق تجاری میان دو کشور نادرست بوده است؛ خبری که به‌طور موقت جهش‌ بازارها را به دنبال داشت. به‌عنوان علامتی از اثرگذاری تنش‌های تجاری، داده‌هایی که اوایل این هفته منتشر شد حکایت از آن داشت در ماه اکتبر قیمت تولیدکنندگان چینی به پایین‌ترین سطح سه سال اخیر خود رسید. به عقیده کارشناسان، این اتفاق عمدتا ناشی از اثرگذاری تنش‌های تجاری میان اقتصادهای بزرگ دنیا و کاهش تقاضا بوده؛ امری که ضعف بخش تولیدی را به دنبال داشته است.

ساموئل سیو، تحلیلگر در مرکز قراردادهای آتی فیلیپ در یادداشتی در این خصوص می‌نویسد: «کارخانه‌های تولیدی چین دچار شوک‌های تورمی منفی گسترده شده‌اند؛ امری که وضعیتی تاریک برای رشد اقتصادی شکننده جهان آفریده است.» بر این اساس فروش صنعت خودروی چین برای شانزدهمین ماه متوالی در اکتبر روندی نزولی را تجربه کرد. بر اساس آمارهای روز دوشنبه، فروش وسایل نقلیه انرژی جدید نیز برای چهارمین ماه دچار کاهش شد. به گفته این تحلیلگر، سرمایه‌گذاران همچنین با نگرانی‌هایی پیرامون عرضه بیش از حد نفت مواجه هستند. البته هفته گذشته محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک مدعی شد که چشم‌انداز پنج ساله بازار نفت مثبت است و نیازی به کاهش بیشتر تولیدات وجود ندارد. در این رابطه قرار است کشورهای عضو «اوپک» با متحدان خود به رهبری روسیه در ماه دسامبر نشست برگزار کنند. در این نشست کشورهای صادرکننده نفت جهان تلاش خواهند کرد قیمت نفت را بهبود بخشند.