«نساجی و پوشاک»، «صنایع سلولزی»، «صنایع شیمیایی»، «صنایع معدنی»، «صنایع فلزی»، «لوازم خانگی»، «ماشین‌آلات»، «صنعت خودرو»، «لوازم برقی و الکتریکی» ۸ رشته‌ای هستند که براساس هدف‌گذاری صورت گرفته قرار است سهمی از صرفه‌جویی ارزی داشته باشند. تعمیق ساخت داخل یکی از ۷ محور برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق سال رونق تولید است که برای رسیدن به این محور، اجرا و پیاده‌سازی پروژه توسعه خوشه‌های صنعتی به تعداد ۴۰ خوشه صنعتی و اجرای برنامه‌های ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در ۵۰۰ واحد صنعتی (در صنایع لوازم‌خانگی و خودرو) برنامه‌ریزی شده است و این وزارتخانه سعی دارد با تزریق ارز حاصل شده از صرفه‌جویی وارداتی به این هدف نزدیک شود.

از سوی دیگر، این وزارتخانه به منظور تحقق این هدف راه‌اندازی میزهای تعمیق ساخت داخل در رشته‌های مختلف را در دستور کار قرار داده و سعی را برآن گذاشت تا با ایجاد این میزها، به بررسی چالش‌های موجود در رشته‌های مختلف بپردازد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌ریزی برای کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات کشور تا سال ۱۴۰۰ از سوی این وزارتخانه پیش‌بینی شده است که بخشی از آن در اجرای میزهای تعمیق ساخت داخل پیگیری می‌شود. در این خصوص نیز این وزارتخانه تاکنون «سه میز تعمیق ساخت داخل با همکاری سازمان غذا و دارو در صنایع دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه»، «میزهای تعمیق ساخت داخل در حوزه قطعات و تجهیزات صنعت خودرو» و... را به منظور تعمیق ساخت داخل راه‌اندازی کرده است تا به این طریق زمینه برای شناسایی چالش‌های این رشته‌ها و رفع موانع و مشکلات آنها فراهم شود. در کنار میزهای تخصصی برگزار شده وزارت صنعت، معدن و تجارت «راه‌اندازی میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق و الکترونیک» را نیز در دستور کار قرار داده است. به گفته رضا رحمانی، باید نشست‌های همه میزهای تخصصی ساخت داخل در حوزه‌های مختلف اعم از «لوازم خانگی»، «پتروشیمی»، «برق»، «الکترونیک» و... به‌طور متوالی برگزار شود و نتایج آن به اطلاع مردم برسد تا بتوانیم بیش از پیش حمایت آنها را به این رویکرد ماندگار جلب کنیم.

رحمانی همچنین از وعده مساعد بانک مرکزی برای تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی صنایع در ۶ ماه دوم امسال خبر داد و گفت: اکنون برنامه‌های توسعه‌ای و ساخت داخل وزارت صمت آماده است و انتظار می‌رود کسانی که توانایی همکاری دارند پای‌کار بیایند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حجم سرمایه‌های سرگردان در سطح جامعه، همچنین ابراز امیدواری کرد بانک مرکزی با تضمین کردن تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور سرمایه‌های مردمی را جذب آنها کند تا در صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

سهم رشته‌های صنعتی

اما سهم هر یک از ۸ رشته از صرفه‌جویی ارزی واردات چه میزان خواهد بود؟‌ براساس اعلام وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت می‌توان گفت به صنعت «نساجی و پوشاک» از این صرفه‌جویی سهمی ۲/ ۱ میلیارد دلاری تخصیص خواهد یافت تا به این طریق زمینه برای افزایش داخلی‌سازی در این رشته فراهم شود. سهم «صنایع سلولزی» نیز از صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد دلاری از مسیر واردات  ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود. از سوی دیگر، با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت «صنایع شیمیایی» از صرفه‌جویی پیش‌بینی‌شده سهمی ۷/ ۲میلیارد دلاری خواهد برد. سهمی که قرار است در این میان به صنایع معدنی برسد نیز ۴/ ۲ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. همچنین برای صنایع فلزی نیز سهم ۶۰۰ میلیون دلار از صرفه‌جویی وارداتی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تعمیق داخلی‌سازی گروه «لوازم خانگی» که اثرپذیری بسیاری از تحریم‌ها داشته نیز سهم ۶۵۰ میلیون دلاری پیش‌بینی کرده است. با توجه به سهم‌بندی صورت گرفته از سوی این وزارتخانه گروه «ماشین‌آلات» نیز از صرفه‌جویی وارداتی سهمی ۶۵۰ میلیون دلاری خواهد برد و سهم «صنعت خودرو» نیز ۴/ ۱میلیارد دلار خواهد بود؛‌ اما با توجه به هدف‌گذاری صورت گرفته ۲۵۰ میلیون دلار نیز به گروه «لوازم برقی و الکتریکی» تخصیص خواهد یافت.