به گزارش «روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت»، نشست تدوین سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها با حضور علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

صادقی نیارکی در این جلسه با استقبال از پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی تشکل‌ها و دست‌اندرکاران بخش خصوصی، بیان کرد: تشکیل باشگاهی جامع برای ارائه نظرات تخصصی در این حوزه پیشنهاد خوبی است و از این پیشنهاد حمایت می‌کنیم و باید در آن نمایندگانی از کل زنجیره‌ ارزش شامل طراحی مد، تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات، بازاریابی و عرضه محصولات حضور داشته باشند. وی همچنین با استقبال از ایده ۱۰۰ هزار شغل جدید تا ۱۴۰۴ از سوی بخش خصوصی؛ زمینه‌ساز تحقق آن را رفع موانع و موضوعاتی ذکر کرد که بخش خصوصی در جلسه اعلام کرد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت همچنین با اشاره به نقش این صنعت در رونق سایر صنایع عنوان کرد: از سوی دیگر این صنعت، می‌تواند بسیاری از صنایع همچون صنایع دستی، نقره، آیینه، شمعدان و بدلیجات را نیز فعال کند.

رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست ضمن اعلام حمایت از برنامه‌های ارائه شده برای توسعه صنعت طلا و فلزات گرانبها، تصریح کرد: توجه به نشان تجاری (برندسازی) باید در این حوزه جدی گرفته شود و این موضوع در سند راهبردی باید به‌صورت ویژه مدنظر قرار گیرد. او با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی، استفاده از همه امکانات، ظرفیت‌ها و تسریع در روند امور برای نیل به اهداف، بیان کرد: در نقشه راه روی ایجاد واحدهای شاخص، پیشران و مکمل زنجیره ارزش در این حوزه باید تاکید شده و برنامه‌ریزی به‌صورت جزئی‌تر داشته باشید.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تنها هفت کشور در دنیا قابلیت تولید انبوه و صادرات را در حوزه صنعت طلا و جواهرات دارند که ایران یکی از همین کشور‌ها است و این صنعت یکی از معدود صنایعی است که ما در آن مزیت رقابتی و سابقه تاریخی داریم. حفظ جایگاه دوم منطقه، ایجاد حداقل چند نمانام تجاری معتبر در جهان، صادرات حدود ۲۰ درصد مصنوعات تولیدی برای این حوزه تا افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری و پیش‌بینی اولیه شده است.