صدور مصوبه افزایش قیمت سبوس در روزهای اخیر به یکی از چالش‌های میان دو وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی بدل شده است؛ چالشی که به رئیس‌جمهوری نیز کشیده شد، به‌طوری‌که حسن روحانی در نامه‌ای به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور «کان‌لم‌یکن اعلام کردن قیمت سبوس» را صادر کرد؛ خواسته‌ای که به گفته وزیر جهادکشاورزی هنوز اجرایی نشده و این وزارتخانه پیگر اجرایی شدن آن است. دومین گلایه مطرح شده از سوی محمود حجتی به نحوه برخورد با ارباب رجوع مربوط می‌شد؛ به‌طوری‌که وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: «برخی به دنبال آن هستند که وقتی ارباب رجوع به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه می‌کند چگونه به او نه بگویند یا او را سرکار می‌گذارند. به خدا پناه می‌برم به خاطر وجود این مشکلات و نباید اجازه دهیم که ارباب رجوع را تیغ بزنند.»

پتروشیمی‌ها گروه بعدی بودند که مورد گلایه وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفتند. به گفته حجتی، پتروشیمی‌ها در قبال کشاورزان کم‌لطفی می‌کنند. وی با اشاره به مشکلات تامین کود و سم گفت: پتروشیمی‌ها بی‌مهری‌هایی برای ارائه کود به کشاورزان داشته‌اند اما بر‌اساس پیگیری‌هایی که از دوستانم در پتروشیمی‌ها انجام داده‌ام و قولی که دولت در این خصوص داده است امیدوارم کم‌کاری‌هایی که تا امروز انجام شده جبران شود. وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر گفته می‌شود فلان شبکه مدرن در کشور توسعه یافته است سیستم‌های نوین آبیاری صددرصد افزایش یافته و به مرز ۲ میلیون هکتار رسیده و تجهیز و نوسازی در اراضی کشاورزی افزایش یافته باید اثرات آن نیز در محصولات کشاورزی مشخص شود که شرط این امر تامین به موقع نهاده‌ها و انجام نظارت‌های لازم است.

چالش ادامه‌دار سبوس

افزایش قیمت سبوس از سوی کارگروه تنظیم بازار یکی از مواردی است که در هفته اخیر به محل مناقشه میان دو وزارتخانه «صمت» و وزارت جهاد کشاورزی بدل شده است. چالشی که به گفته حجتی با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار افزایش دوباره قیمت سبوس را تصویب کرده است اما بنده و رئیس‌جمهور مخالف این تصمیم هستیم و امیدواریم تجدیدنظر صورت گیرد. وی اظهار کرد: بهمن ماه سال گذشته یک بار شاهد افزایش قیمت سبوس بودیم که اکنون نیز دوباره افزایش قیمت این محصول به تصویب رسیده است اما بر‌اساس پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی امیدواریم در این خصوص تجدیدنظر صورت گیرد. وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با ممنوعیت صادرات جوجه یک روزه گفت: بنده از ابتدا مخالف ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی بودم که در این ارتباط نامه‌ای نیز به رئیس‌جمهور نوشتم تا در ممنوعیت صادرات به جای ممنوعیت عوارض صادراتی وضع شود. حجتی اضافه کرد: برای تامین داخلی وقتی مزیت حبابی ناشی از یارانه‌های پرداختی دولت وجود دارد به جای ایجاد ممنوعیت صادرات باید عوارض صادراتی ایجاد شود.

ارباب رجوع را تیغ نزنید

بر‌اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، نحوه برخورد با ارباب رجوع یکی دیگر از مواردی است که وزیر جهادکشاورزی به آن اشاره و با گلایه از برخی برخوردها با ارباب رجوع، عنوان کرد: وقتی کار مردم انجام نمی‌شود و به‌طور مرتب کارش را به عقب می‌اندازند این به معنی آن است که ارباب رجوع را در جای دیگر تیغ بزنند. موارد به این شکل بسیار مشاهده می‌شود. خواهش می‌کنم که مراقبت کنید نگذارید این اتفاقات بیفتد و این‌طور با ارباب رجوع برخورد شود. وزیر جهاد کشاورزی گفت: به خدا پناه می‌برم به خاطر وجود این مشکلات و نباید اجازه دهیم که ارباب رجوع را تیغ بزنند و کارش را به تاخیر بیندازند تا بتوانند اقدام ناپسند خود را انجام دهند. حجتی افزود: در صورتی که قرار بود کار کشاورزان برای صدور مجوز حل شود همان اول باید حل شود و نباید بعد از مانع‌‌تراشی این موانع به نحوی مرتفع شود. این به تاخیر انداختن کارها چه معنی می‌تواند داشته باشد؟!

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نباید نسبت به ارباب‌رجوع و کشاورزان سخت گرفته شود و باید مقررات‌زدایی در این خصوص صورت گیرد و الکی به مردم نگوییم که بروید و بعدا بیایید و به اصطلاح وی را سرکار بگذاریم، عنوان کرد: من مشاهده کرده‌ام که از پرورش‌دهندگان شترمرغ خواسته‌اند برای گرفتن مجوز تعهد محضری دهند که نیاز به آب ندارند. کسانی که این تعهد را گرفته‌اند از آمریکا یا رژیم صهیونیستی نبوده‌اند بلکه همکاران خود ما در وزارت جهاد کشاورزی بودند.

عقب ماندن محصولات گلخانه‌ای

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه در توسعه ایجاد محصولات گلخانه‌ای در مقایسه با ظرفیت‌هایی که در کشور داریم و حتی کشورهای همسایه عقب هستیم و این کشورها با سرعت بسیار بیشتری از ما حرکت می‌کنند، عنوان کرد: سال گذشته ۲۵ تا ۲۶ درصد رشد توسعه گلخانه‌ها را در کشور داشتیم اما با وجود این تازه به ۱۵ هزار هکتار رسیده‌ایم که این رقم در کشور همسایه‌مان ترکیه ۷۰ هزار هکتار است و در یک استان کشور چین تنها ۴۳۵ هزار هکتار گلخانه ایجاد شده است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به دو موضوع آب و خاک به‌طور همزمان توجه کرد، گفت: توسعه گلخانه‌ها منجر به آن می‌شود که مصرف آب تا ۸۵ و ۹۰ درصد کاهش یابد و در هر هکتار ۱۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد می‌شود. همچنین توسعه گلخانه‌ها منجر به اشتغال‌زایی در لایه‌های پیشین و پسین می‌شود. حجتی یادآور شد که تولیدات گلخانه‌ای ما در کشور پاسخگوی تقاضای موجود در کشور‌های همسایه نیست و هنوز ظرفیت‌های بسیار زیادی برای افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای وجود دارد. وی با بیان اینکه ۲۳ درصد اشتغال صورت گرفته در سال گذشته در روستاهای کشور بوده، گفت: کشاورزان ما توانستند اعتبارات اشتغال‌زایی را به خوبی جذب کنند اما در سال جاری نیز تنها در بخش گلخانه ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داریم. وی گفت: بعد از اینکه بانک‌ها تسهیلات را به گلخانه‌داران می‌دهند در کمتر از ۶ تا ۸ ماه فعالیت آنها به مرحله تولید می‌رسد و بسیار بهره‌ور است. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بانک، معاونت برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه مساله پشتیبانی و تامین منابع مالی مورد نیاز کشاورزان را پیگیری و حل می‌کنند. حجتی ادامه داد: در ارتباط با دانه‌های روغنی وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم، اما با وجود این از ۵ تا ۶ درصد خوداتکایی به ۱۷ درصد رسیده‌ایم که در مقایسه با تقاضای موجود در کشور بسیار اندک است. وی گفت: وابستگی به دانه‌های روغنی علاوه بر اینکه در بخش تامین روغن ما را وابسته می‌کند در بخش کنجاله نیز که نیاز صنایع دام و طیور است نیز وابستگی به همراه دارد از این رو افزایش تولید دانه‌های روغنی به‌طور جد در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

جزئیات سند بهره‌وری آب

در ادامه این مراسم مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با تشریح جزئیات سند بهره‌وری آب به ۶ راهکار اساسی برای مقابله با بحران آبی در کشور اشاره کرد. محمدحسین شریعتمدار با اشاره به تفاهم‌نامه اتاق ایران با وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: با اجرای دو برنامه پنج ساله میزان ۲۹ میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی و تولید محصولات کشاورزی به ۱۳۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.  شریعتمدار با تشریح جزئیات سند بهره‌وری آب گفت:‌ در پایان افق ۱۰ ساله تعیین شده در این سند ۳۳ درصد صرفه‌جویی آب را شاهد خواهیم بود. وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته استفاده بیش از توان ذاتی سرزمین،‌ حاکمیت مطلق دولت بر منابع آب کشور، خرد شدن اراضی کشاورزی و عدم اشراف دولت و مجلس به بحران آب باعث مشکلاتی برای بخش آب و کشاورزی کشور شده است. شریعتمدار با اشاره به مشکلات و بحران آب در کشور گفت: در حال حاضر ما در مرحله بحران قرار داریم و یک مرحله مانده تا به فاجعه برسیم، اما خوشبختانه به کمبود مطلق آب نرسیده‌ایم و این نقطه امید ما است. وی همچنین با بیان اینکه بهره‌وری آب در سال‌های گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: در دهه‌های ۵۰ تا ۶۰ به میزان ۷/ ۱۴میلیارد مترمکعب آب برای تولید ۴ میلیون تن گندم مصرف می‌کردیم، در حالی که در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ این میزان به ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای تولید ۹ میلیون تن گندم رسیده است، بنابراین بهره‌وری به ازای هر مترمکعب آب ۳/ ۳ برابر شده است.