برات قبادیان در نشست خبری با اشاره به اینکه در سال‌جاری سه پروژه در دستور کار این بخش قرار گرفته است عنوان کرد: سه پروژه اساسی در سال ۹۸ در برنامه کاری داریم و رابطه صنعت و دانشگاه مهم‌ترین محور کاری این وزارتخانه با اجرای طرح تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) محسوب می‌شود. به گفته قبادیان، موضوع بهره‌وری در بخش صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از طرح‌های سال‌جاری است که‌ در دستور کار قرار گرفته است. به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، تبدیل نقاط ضعف طرح‌های گذشته به نقاط قوت در طرح تاپ دیده شده است؛ طرح تاپ دو بخش دارد که یک بخش آن تقاضا است و تمامی بنگاه‌های تجاری و معدنی و صنعتی را شامل می‌شود و سامانه آن امسال برای ثبت‌نام بنگاه‌ها و معرفی نیازهایشان فعال شده است، تامین تقاضای فناورانه بنگاه‌ها بخش دوم این طرح محسوب می‌شود که باید نیاز بنگاه‌ها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را تامین کند.

به گفته قیادیان، تاکنون ۶۷۹ بنگاه در سامانه تاپ ثبت‌نام کردند و نیازهای علمی فناورانه خود را مطرح و ثبت کرده‌اند همچنین ابتدای امسال ۲۰۴ نیاز بنگاه‌ها و ۲۵۱ پروژه فناورانه و علمی در سامانه تاپ ثبت شده است. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت بر این نکته نیز تاکید کرد که تطبیق نیازهای بنگاه‌ها و برآورده کردن نیازها از طریق صاحبان علم و فناوری، در سیستم تاپ انجام می‌شود. قبادیان درخصوص استان‌هایی که بیشترین ثبت‌نام در طرح تاپ را داشته‌اند نیز عنوان کرد: پنج استان برتر به لحاظ اهمیتی که به طرح تاپ داده‌اند و بیشترین ثبت‌نام بنگاه‌ها را داشته‌اند، استان‌های مرکزی، البرز، زنجان، قم و تهران هستند و بیشترین نیاز در استان البرز ثبت شده است.

به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در طرح تاپ اولویت ما  دانش پایه بودن طرح است و در اصل بنگاه‌هایی که دارای واحد R&D هستند در این خصوص در اولویت قرار دارند که براساس برآورد صورت گرفته در حال حاضر حدود ۳ هزار بنگاه واحد R&D دارند که بخش بیشتر آنها در همین سال‌جاری مجهز به این بخش شدند. قبادیان همچنین با اشاره به اینکه محصول تولیدی از لحاظ کیفیت و قیمت باید رقابت‌پذیر باشد عنوان کرد: محصول تولیدی از لحاظ کیفیت و قیمت باید رقابت‌پذیر باشد و کیفیت استاندارد و قیمت قابل‌قبول محصولات تولیدی و صادراتی از اهداف طرح تاپ هست. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در ادامه از شناسایی ۲۰ صنعت ارزبر خبر داد و افزود: با توجه به مشکلات تحریم‌ها ، ۲۰ صنعت ارزبر را که بیشترین میزان ارز را برای ورود فناوری به آنها اختصاص می‌یافت شناسایی شدند و در سال ۹۸ به سمت بومی شدن فناوری‌های آنها می‌رویم.