به گزارش توانیر، در پی بومی‌سازی سیستم تست رله‌های پست‌های DCS با همکاری دفتر تحقیقات و توسعه فناوری توانیر و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طرح «تست غیرمتمرکز- همزمان رله‌های پست‌های DCS کشور» به‌عنوان طرح پژوهشی برگزیده سال ۹۷ از سوی وزارت علوم معرفی و این تجهیز با پشت سرگذاشتن محصول معتبرترین سازنده بین‌المللی با اقبال شرکت‌های برق منطقه‌ای مواجه شد و به‌عنوان دستاورد ویژه قراردادهای پژوهشی وزارتخانه‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مورد تقدیر قرار گرفت. سید مسعود تقوایی ساز و کار همکاری پژوهشی صنعت برق و دانشگاه را از طریق ارسال پیشنهادهای تحقیقاتی (پروپوزال) از طریق محقق به شرکت توانیر و داوری از سوی خبرگان صنعتی و استادان دانشگاه عنوان کرد که در ادامه برای تصویب به کمیته پژوهش و فناوری شرکت توانیر ارسال و با حضور مدیرعامل شرکت توانیر و اعضای کمیته بررسی و پس از تصویب، وارد مراحل عقد قرارداد می‌شود.

وی تصریح کرد: «پروژه تست غیرمتمرکز-همزمان رله‌های پست‌های DCS کشور نیز به همین ترتیب سال ۹۲ از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای شرکت توانیر تعریف شد و پس از تصویب، جهت اجرا به تیم محققان ارجاع و پس از حدود ۳ سال به اتمام رسید و استقبال شرکت‌های برق منطقه‌ای و رضایت از عملکرد سیستم را به همراه داشت. » تقوایی این پروژه را به‌عنوان یکی از پروژه‌های خوب صنعت برق و از مصادیق خود‌اتکایی مورد نظر در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از ساخت داخل کشور معرفی کرد که با توجه به قابلیت رقابت با محصولات خارجی، در اکثر شرکت‌های برق منطقه‌ای در حال بهره‌برداری است و علاوه بر تست رله‌های پست‌های DCS به‌صورت غیرمتمرکز و همزمان، قادر است تست انواع رله‌های موجود صنعت برق را انجام دهد.

وی تیم محقق پروژه را مشتمل بر محققان و استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت دانش بنیان وبکو معرفی کرد که پیش‌تر به‌صورت اولیه در شرکت‌های برق منطقه‌ای سمنان و تهران انجام و نهایتا با حمایت‌های شرکت توانیر به ثمرنشست. تقوایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو را از حامیان اصلی این پروژه ملی عنوان کرد و نقش حمایتی شرکت توانیر را در ابعاد معنوی و فنی مورد توجه قرار داد. وی با اشاره به حساسیت‌های شبکه برق کشور، برخورداری از استانداردهای بالای جهانی را از ویژگی‌های این تجهیز ذکر کرد که در مسیر صادرات به برخی از کشورها قرار دارد. مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری توانیر از ارتباط مستقیم این دفتر از طریق برپایی جلسات با معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌های کشور در استان‌های مختلف خبر داد که با هماهنگی و حضور مسوولان شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق مربوطه انجام می‌شود که علاوه بر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری را نیز در برمی‌گیرد.