به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمد‌ راستاد در بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور میزان تخلیه و بارگیری کالا پس از اعمال دوباره تحریم‌ها را ۲۴۰ میلیون تن دانست و افزود: ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران از بالاترین استاندارهای جهانی برخوردار است.

وی نخستین سفر دبیرکل IMO طی سال جاری به ایران را نشان از اهمیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریایی جهان اعلام و تصریح کرد: دبیرکل IMO ایران را یکی از موثرترین، بانفوذترین و قدرتمندترین اعضای IMO دانست.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از نیازهای فعلی در بخش دریایی کشور را کاهش تشریفات و اصلاح فرآیندهای بندری دانست و گفت: ایجاد سهولت در این فرآیندها در دستور کار قرار دارد تا بهره‌وری در خدمات دریایی افزایش یابد.

راستاد با یادآوری امضای تفاهم‌نامه تولید داخلی شناورهای مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی برای تامین تجهیزات استراتژیک خود نگاه به داخل را در دستور کار دارد.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان برای تهیه گنتری‌کرین‌ها (تجهیزات جابه‌جایی کالا در بنادر)و جرثقیل‌های محوطه‌ای مورد نیاز خود با تولیدکنندگان داخلی تعامل تازه‌ای را آغاز کرده و مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را نیز در دستور کار دارد.

راستاد با تاکید بر اینکه ناوگان دریایی کشور با وجود فشار تحریم با اقتدار به اقصی نقاط جهان در حال تردد است، افزود: بنادر نیز با قدرت به خدمات‌دهی خود ادامه می‌دهند همچنین طرح‌های توسعه بنادر نیز با توان بیشتری در حال انجام است.

وی در زمینه اجرای طرح‌های توسعه بندری به افتتاح برخی از این طرح‌ها در بندر شهیدرجایی طی روز گذشته با حضور ریاست جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در این مراسم طرح‌هایی به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان از جمله تجهیزات راهبردی، زیربنایی و روبنایی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شده‌اند مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

راستاد با اشاره به اجرای قانون موسوم به «کم‌سولفور» یا همان ۲۰۲۰ در سوخت شناورها افزود: در تلاش هستیم تا تولید این نوع سوخت را در کشور آغاز کنیم.