همچنین به‌گفته متولیان نیرو، مدیریت مصرف برق در کشور در ۱۲ برنامه تدوین شده است که این برنامه‌ها در کنار ساخت نیروگاه باید پیگیری شود. از سوی دیگر متولی وزارت نیرو در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده که برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تامین برق موردنیاز پیک سال ۹۸ تدوین شده و نیازها و اولویت‌ها به هیات‌دولت ارسال شده است.به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان در حاشیه کلنگ‌زنی عملیات اجرایی نیروگاه ۱۳ مگاواتی ساری برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای تامین برق در کشور را تشریح کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای بسته‌شدن پرونده خاموشی در کشور حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است، گفت: برای اجرای این برنامه باید حدود ۲۵ نیروگاه جدید در کشور ساخته شود که بتوانند حدود ۵ هزار مگاوات برق تولید کنند. وی افزود: علاوه بر اعتبار ریالی، این نیروگاه‌ها برای ساخت و تجهیز به اعتبار ارزی نیز نیاز دارند که بسته به نوع نیروگاه اعتبار ارزی متفاوت است. وی به میزان اعتبار ارزی مورد نیاز برای ساخت این نیروگاه‌ها اشاره‌ای نکرد. وزیر نیرو پیش‌بینی مصرف برق کشور را در تابستان سال جاری روزانه ۵۸ تا ۵۹ هزار مگاوات اعلام کرد که حدود ۵۲ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق وجود دارد. اردکانیان علاوه بر ساخت نیروگاه، مدیریت در مصرف برق را مهم‌ترین مولفه در بسته‌شدن پرونده خاموشی در سطح کشور بیان کرد. همچنین به‌گفته وی برنامه گسترده‌ای برای تامین برق موردنیاز پیک سال ۹۸ تدوین شده و نیازها و اولویت‌ها به هیات‌دولت ارسال شده است. وی افزود: در کل باید گفت که برنامه وزارت نیرو برای پیک سال ۹۸ این است که ۵۰ درصد از توان و ظرفیت خود را روی موضوع تولید متمرکز کنیم که یکی از برنامه‌ها در این راستا به مدار آوردن واحدهای جدید نیروگاهی تبیین شده است. اردکانیان با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های وزارت نیرو این است که معادل این میزان را در حوزه مدیریت مصرف دنبال کنیم، گفت: گرچه مدیریت مصرف به پیچیدگی ساخت یک نیروگاه نیست اما مجموعه اقدامات انجام شده در این حوزه می‌تواند تا چهار هزار مگاوات را برای ما به‌عنوان معادل ظرفیت ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اصلاح برخی از تجهیزات مصرفی همچون کولرها، تغییر حدود ۱۵ میلیون لامپ پرمصرف در سطح کشور به‌ویژه سازمان‌های دولتی، تغییرات ساعات کار ادارات و توافق با صنایع بزرگ برای تغییر زمان تولید می‌تواند در این حوزه بسیار کمک‌رسان باشد، گفت: برای تغییر زمان تولید صنایع لازم است که با بخش تولید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا این بخش دچار مشکل نشود. اردکانیان برنامه‌ریزی برای برق مصرفی چاه‌های کشاورزی و مهم‌تر از آن تشویق پرمصرف‌ها برای قرار گرفتن در جایگاه خوش‌مصرف‌ها را یکی دیگر از اهداف وزارت نیرو عنوان و اظهار کرد: درخصوص پرمصرف‌ها تصمیمات متعددی را گرفته‌ایم تا جایی‌که اگر لازم باشد تا تشویق برای پرمصرف‌ها عملی شود قطعا تعرفه آنها را تغییر خواهیم داد. این عضو کابینه دولت درخصوص برنامه وزارت نیرو برای پرداخت بدهی‌های خود اظهار کرد: راهکارهای متعددی را برای این مساله در نظر گرفته‌ایم که یکی از این راهکارها مکانیزم تبصره بودجه سال ۹۷ است که این امکان را برای تهاتر مطالبات و رد دیون فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که در انجام فعالیت پیمانکاران و طلبکاران صنعت برق گشایش ایجاد شود. وی افزود: علاوه بر این سعی خواهیم کرد که بر استفاده از مکانیزم‌های موجود در بودجه از دولت نیز برای پرداخت مطالبات کمک بخواهیم و امیدواریم که در پرداخت مطالبات امسال و سال آینده عملکرد بهتری را داشته باشیم.