عصر جدید همکاری با حوزه بالکان

در این سفر همچنین درخصوص تبادل کالاهای جدید در حوزه «خام فروشی، فولاد و مواد غذایی» تاکید و مقرر شد تا همکاری‌ها در حوزه مکانیزه کردن نیروگاه‌های حرارتی و توسعه گردشگری دو کشور بررسی شود. عزم دو کشور برای رفع موانع بانکی و پیدا کردن مدل مناسب برای همکاری بانکی را می‌توان از دیگر موارد مورد تاکید در دیدار محمد شریعتمداری با معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت،گردشگری و ارتباطات صربستان دانست. وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی به صربستان سفر کرده، دیدارهایی با برخی از وزرای این کشور داشت و در این سفر سه تفاهم نامه همکاری نیز امضا کرد. روابط دوجانبه ایران و صربستان با قدمتی نزدیک به یک قرن همواره دوستانه بوده است؛ ایران برای اولین‌بار در سال ۱۹۲۱ با ایجاد کنسولگری علاقه خود را برای توسعه همکاری‌ها نشان داد. تاریخ روابط دو جانبه نشان می‌دهد این مناسبات آرام و رو به توسعه بوده و مانعی در این راه وجود نداشته است و این می‌تواند مسیری برای توسعه همکاری‌ها باشد، به‌طوری که طی سال گذشته دو گام اساسی برای تسهیل این همکاری‌ها برداشته شد. یکی از تصمیم‌های اخذ شده رهبران دو کشور در سپتامبر سال قبل برای لغو روادید میان دو کشور بود. دومین گام در راستای برقراری پرواز مستقیم بین پایتخت‌های دو کشور پس از ۲۸ سال برداشته شد، اقدامی که هر چه بیشتر پایتخت دو کشور را به هم نزدیک کرد.

عدم تاثیر فشارها بر روابط

آلکساندر ووچیچ، رئیس ‌جمهوری صربستان در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک صربستان و ایران در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه به دنبال بهترین مدل‌های همکاری برای توسعه روابط با ایران هستیم، عنوان کرد: به رغم فشارهای کشورهای غربی، به تلاش‌ها برای توسعه همکاری‌ها با تهران ادامه خواهیم داد.

به گزارش «شاتا» رئیس ‌جمهوری صربستان بر افزایش مراودات مردمی و توسعه گردشگری بین دو کشور تاکید و خواستار برنامه ریزی جدی وزیران و مقامات کمیسیون مشترک اقتصادی برای ارتقای همکاری‌های دو کشور شد. از سوی دیگر، محمد شریعتمداری نیز با برشمردن برخی از مشترکات دو کشور اظهار کرد که دو کشور لنگرگاه صلح و ثبات در مناطق غرب آسیا و بالکان به حساب می‌آیند و نگاه مشترکی به نظام حاکم بر جهان دارند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به رغم بد‌عهدی و خروج آمریکا از برجام،‌ ایران در برجام باقی مانده و تلاش دارد که همکاری خود را با سایر کشورها توسعه بخشد. شریعتمداری تحولاتی همانند لغو روادید برای اتباع دو کشور، «برقراری پرواز مستقیم بین دو پایتخت و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی» را اتفاقاتی مهم و امید بخش در روابط تهران و بلگراد خواند و ابراز امیدواری کرد که دو کشور در حوزه‌های مختلف بیش از پیش توسعه یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به ظرفیت‌های عظیم ایران در حوزه انرژی و معادن گفت: تهران برای توسعه و تعمیق مناسبات در این دو حوزه آمادگی کامل دارد. صربستان از شهریور ماه ۱۳۹۶ مقررات لغو روادید برای دارندگان گذرنامه عادی ایران را به اجرا گذاشت و کشورمان نیز در اقدامی متقابل آبان‌ماه همان سال روادید برای اتباع صرب را لغو کرد.

عقد سه تفاهم نامه

علاوه بر تدوین مدل همکاری در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک صربستان و ایران، سه یادداشت تفاهم همکاری نیز میان دوکشور امضا شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و راسیم لیاییچ وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان در این اجلاس یادداشت تفاهم پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را امضا کردند. همچنین شریعتمداری و زوران میخایلوویچ وزیر راه و ساختمان، ترابری و زیر ساخت صربستان موافقت نامه همکاری‌های هوایی را امضا کردند. سپس موافقت‌نامه مبارزه با آفات و قرنطینه گیاهی نیز با حضور وزیر کشاورزی صربستان و شریعتمداری امضا شد. در این اجلاس که در محل کاخ صربستان در بلگراد برگزار شد، جمعی از مسوولان عالی‌رتبه دو کشور از بخش‌های خصوصی و دولتی حضور داشتند. وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان در نشست مشترک خبری با شریعتمداری به امکانات دو کشور در زمینه‌های مختلف اشاره و با تاکید بر افزایش تبادلات کالا بین دو کشور گفت که مذاکرات خوبی برای عقد توافق نامه تجارت آزاد و افزایش سطح مبادلات صورت گرفت. وی لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و بلگراد را گامی بزرگ در گسترش روابط و همچنین تبادلات کالا، همکاری‌های اقتصادی و گردشکری بین دو کشور خواند و گفت که ایران برای واردات گوشت و روغن از صربستان ابراز تمایل کرده و در این خصوص مذاکرات ادامه دارد. لیاییچ افزود: به موازات همکاری‌های سیاسی باید همکاری‌های اقتصادی و تجاری نیز توسعه یابد. برای نیل به این هدف باید چند اقدام اساسی انجام داد که توسعه و تعمیق همکاری‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های ایران در پروژه‌های زیربنایی از جمله این اقدامات است. وی همچنین بر گسترش همکاری در زمینه انرژی، کشاورزی، گردشگری و راه و ساختمان بین دو کشور تاکید کرد و از تشکیل کارگروه‌های تخصصی به منظور ارتقای مناسبات تجاری در زمینه‌های گردشگری و کشاورزی در آینده نزدیک خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در نشست مشترک خبری با اشاره به نزدیکی فرهنگ، زبان و سنت‌های دو کشور گفت که روابط صربستان و ایران بر پایه برد-برد است. شریعتمداری بر گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، انرژی و گردشگری تاکید و اظهار کرد: صربستان در منطقه نقش مهمی را برای صلح ایفا می‌کند و دو کشور در این زمینه همدل و همراه هستند. وی در ادامه سخنان خود به قدمت روابط دو کشور که به بیش از یک صد سال می‌رسد اشاره و تاکید کرد که در سال‌های اخیر اقدامات بسیار مثبتی برای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه‌صورت گرفته است. شریعتمداری چشم انداز آتی روابط دوجانبه ایران و صربستان را در ابعاد سیاسی و اقتصادی بسیار خوب توصیف کرد و خواستار حل برخی از مشکلات موجود از جمله موضوع مبادلات بانکی بین دو کشور شد. وی آمادگی کشورمان را برای واردات گوشت، دانه‌های روغنی، ذرت، فولاد، فلزات رنگی از صربستان و صادرات فرآورده‌های پتروشیمی، نفت خام و سایر نیازمندی‌ها به این کشور را اعلام کرد. در این اجلاس همچنین بر همکاری‌های بانکی، روابط و مبادلات اقتصادی در سطوح مختلف از جمله گردشگری، ارتباطات و راه‌های چگونگی تعمیق روابط بین دو کشور نیز تاکید شد.

دو گام مثبت در توسعه روابط

در این نشست مجتبی خسرو تاج، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست بر توسعه روابط بین ایران و صربستان تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط وجود دارد که باید آنها را عملیاتی کرد. وی لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم را دو گام اساسی و مثبت در توسعه روابط ایران و صربستان خواند که می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری و حجم مبادلات بین دو کشور کمک کند.خسرو تاج زیربناهای توسعه تجارت بین دو کشور را وجود تسهیلات بانکی و حمل و نقل عنوان و تاکید کرد: باید در جهت فراهم‌سازی این موارد تلاش مشترک صورت پذیرد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بررسی نیازها و توانمندی‌های دو کشور نشان می‌دهد که قادریم بسیاری از نیازمندی‌های یکدیگر را برطرف کنیم. امروز حجم مبادلات تجاری دو کشور نسبت به ظرفیت‌های موجود برای همکاری بسیار ناچیز است و باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا از ظرفیت‌های موجود در جهت افزایش حجم تجارت استفاده شود.