به گزارش شاتا، مجتبی خسروتاج با بیان این مطلب افزود: با توجه به مصوباتی که دولت در سال گذشته پیرامون ساماندهی مبادلات مرزی ابلاغ کرده و همچنین فعالیت‌هایی که در گذشته از طریق معابر موقت مرزی انجام شد، ظاهرا معافیت‌های گمرکی در نظر گرفته شده در این طرح پایین است و بازاریان علاقه‌مند بودند این موضوع و دیگر مشکلاتشان را از نزدیک با مسوولان بخش‌‌های مختلف اقتصادی و تجاری دولت مطرح کنند.

 وی با اشاره به شعار امسال در زمینه حمایت از تولید و کالای ایرانی گفت: واحدهای تولیدی توقع دارند از محصولات آنها حمایت شود، همچنان که به همان میزان انتظار می‌رود دروازه‌های کشور برای تجارت باز شود. خسروتاج نشست خود با نمایندگان بازاریان و فعالان اقتصادی شهرستان‌های مریوان و بانه را فرصت خوبی دانست تا هم دغدغه‌های دولت با تعریف دقیق از منافع ملی به مردم و مرزنشینان منتقل شود و هم پیشنهادهای منطقی تجار و بازرگانان استان را که با ایجاد اصلاحاتی در مصوبه دولت، زمینه فعالیت سالم تجاری در استان کردستان را شکل می‌دهد، بشنود و به مسوولان کشوری گزارش دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره مهم‌ترین دغدغه‌های بازاریان مریوان و بانه‌ای در زمینه اجرای مصوبه ساماندهی مبادلات مرزی بیان کرد: هم در زمینه وارد کردن حجم زیاد کالاهای خریداری شده که در آن‌سوی مرز مانده و هم پیرامون افزایش تخفیفات گمرکی که مشوق کافی برای ورود گردشگران و خرید از بازارهای این شهر را فراهم کند، در جلسه‌ای که به‌زودی با حضور مسوولان کشوری و وزارت کشور برگزار خواهد شد به‌طور قاطع دفاع خواهم کرد.

خسروتاج با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان کردستان و شهرستان‌های مریوان و بانه در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری، ضرورت برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را یادآور شد و گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی در بانه و مریوان هم به شرطی که با نگاه فرآوری و تولید کالاهای صنعتی صادرات‌محور همراه باشد، مورد حمایت دولت است. افزایش میزان تخفیفات گمرکی برای کالاهای وارداتی از طریق پیله‌وری، امکان ورود کالاهای موجود در آن‌سوی مرز و ضرورت تسریع در انجام فرآیندهای عملی مبادلات مرزی پیله‌وری مطابق با خواسته‌های بازاریان، مهم‌ترین مطالبات فعالان اقتصادی در این نشست بود.