مهدی کرباسیان در جمع خبرنگاران با اعلام این دو خبر و با تاکید بر اینکه در حوزه صادرات، مواد معدنی از رشد مناسبی در سال ۹۶ برخوردار بوده، گفت: در این مدت توانسته‌ایم ۷/ ۹ میلیون تن فولاد صادر کنیم که البته پیش‌بینی ما به میزان ۸ میلیون تن صادرات بود و به بازارهای جدیدی از کانادا و مکزیک تا شرق آسیا دست یافتیم. وی با اشاره به جایگاه ویژه معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور افزود: این درحالی است که تا سه تا چهار سال اخیر جایگاه این حوزه در اقتصاد ملی تعریف نشده بود.  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی، حوزه معدن به‌عنوان یکی از زمینه‌های تحقق در این مقوله تعیین شد که می‌تواند در توسعه اقتصاد و افزایش صادرات نقش بسزایی ایفا کند.

وی در مورد اقدامات اساسی صورت گرفته در سال ۹۶ تصریح کرد: در این سال حدود ۲ میلیارد دلار پروژه به‌طور مستقیم از سوی ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه به بهره‌برداری رسید، این درحالی است که افتتاح طرح‌های معدنی و صنایع معدنی زمانبر است، اما با تمام محدودیت‌ها توانستیم آنها را به اتمام برسانیم.  به گفته کرباسیان، سال گذشته موفقیت‌های زیادی در حوزه معدن و صنایع معدنی برای ایمیدرو به همراه داشت؛ به گونه‌ای که در این سال در حوزه تولید مواد معدنی از جمله کنسانتره ۱۸درصد، آهن اسفنجی ۲۴ درصد و کنسانتره مس ۶ درصد رشد را تجربه کردیم. وی افزود: تنها حوزه‌های‌ آند و کاتد مس طی سال ۹۶ از کاهش تولید برخوردار بودند که انفجار سه ماه آخر سال گذشته در سرچشمه عامل اصلی این کاهش بود؛ به گونه‌ای که خط تولید متوقف شده بود اگرچه اکنون کارخانه به مدار تولید بازگشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: طی سال گذشته ۱۸ میلیون تن سنگ آهن صادر شد که بیشتر به‌صورت کنسانتره بوده است. به گفته وی، در حوزه اکتشاف با توجه به مجموعه اتفاقاتی که رخ داده، ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف صورت گرفته است که ظرفیت تولید مواد معدنی در ایران را به شدت افزایش می‌دهد؛ هر چند این ظرفیت هم اکنون دو برابر شده است. کرباسیان تاکید کرد: در زمینه بوکسیت ظرفیت معادن ما به دو برابر افزایش یافته و با خروج جاجرم از چرخه واگذاری، پیش‌بینی می‌شود در نیمه دو سال جاری طرح شمش آلومینیوم به میزان ۴۰ هزار تن تولید به بهره‌برداری برسد؛ به گونه‌ای که قرارداد منابع مالی آن به‌طور مستقیم و به‌صورت فاینانس تا ۲۰ روز آینده نهایی خواهد شد.

وی در مورد حوزه اکتشاف در سال ۹۶ گفت: بیش از ۱۱۹ هزار متر مربع حفاری صورت گرفته که بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان هزینه برای آن شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اواخر سال گذشته برنامه مقدماتی تاسیس کنسرسیومی با تجمیع شرکت‌های معدنی و فولادی با شرکت معادن و فلزات صورت گرفت تا کار اکتشاف را انجام دهند و امسال به‌طور جدی پیگیری خواهد شد. همچنین، انجام اکتشافات عمیق از دیگر برنامه‌های سال جاری است. کرباسیان در مورد وضع تعرفه از سوی آمریکا بر کشورهایی مانند چین و اروپا تصریح کرد: با توجه به این امر باید بازار فولاد را امسال مدیریت کنیم زیرا چین رقیب سختی برای کشور ما در حوزه فولاد خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه شعار سال ۹۷ حمایت از کالای ایرانی است، اظهار کرد: حوزه معدن و صنایع معدنی به‌طور کامل کالای ایرانی و تولید داخل محسوب می‌شود و فقط باید با افزایش تولید و کیفیت در این حوزه موجب رشد صادرات شد تا بتوانیم در سطح بین‌المللی قابلیت رقابت داشته باشیم.  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش طی سال ۹۶ گفت: طی این مدت، موسسه پژوهشی یونیدرو با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد تومان ایجاد و فعال شد. همچنین، پروژه‌های متعددی در حوزه معدن و صنایع معدنی با دانشگاه‌های مختلف دولتی و آزاد شروع کردیم. وی از حضور شرکت‌های چینی در حوزه سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: شرکت چینی تامین مالی پروژه را نیز برعهده خواهد داشت.