به‌گزارش «ایسنا»، عبدالرضا شیخان اظهار کرد: تاکنون صادراتی به سوریه نداشته‌ایم اما رایزنی‌های خود را برای ایجاد یک سوآپ (قرارداد معاوضه‌ای) از طریق عراق به سوریه برای صادرات سیمان آغاز کرده‌ایم که امیدواریم در سال ۲۰۱۸ به قرارداد برسد که این قرارداد می‌تواند حداقل تا ۳۰ درصد از ظرفیت صادراتی سیمان را شامل شود. وی افزود: مدل اقتصادی مطرح شده برای صادرات سیمان به سوریه به این صورت است که ایران طی قراردادی از عراق می‌خواهد سیمان موردنیاز سوریه را تامین کند و نیاز ایجاد شده در بازار داخلی به خاطر صادرات را از طریق ایران دریافت کند. شیخان با اشاره به اینکه اکنون مصرف سیمان نسبت به ظرفیت ایجاد شده حدود ۲۰ میلیون تن در ایران کمتر است، اظهار کرد: در حال‌حاضر حدود ۸۳میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در کشور ایجاد شده و مجموع مصرف این محصول در حال‌حاضر نزدیک به ۵۹ میلیون تن است که همین تولید با ظرفیت پایین خود هزینه اضافی بر تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید زیر ظرفیت، مختص ایران نیست، گفت: در حال‌حاضر در دنیا ۲/ ۶ میلیارد تن ظرفیت تولید سیمان وجود دارد که به شکل میانگین فقط ۳/ ۴ میلیارد تن سیمان مصرف می‌شود و این نشان می‌دهد که در سطح جهانی تولید سیمان با حدود ۶۵ درصد ظرفیت صورت می‌گیرد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ایران افزود: موضوع مهم در تولید سیمان این است که باید به سمت تعادل در عرضه و تقاضا پیش برویم تا نهایتا قیمت مناسبی نیز برای این محصول کشف شود.

شیخان با اشاره به قیمت سیمان در نقاط مختلف دنیا اظهار کرد: در حال‌حاضر هر تن سیمان در آفریقا بالای ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد. در اروپا و در کشوری مانند آلمان که خود تولیدکننده این محصول است، قیمت سیمان نزدیک به ۷۵ دلار بوده و در آمریکای‌شمالی قیمت سیمان حتی به ۲۰۰ دلار هم می‌رسد. این در حالی است که قیمت سیمان در ایران فقط ۲۵ تا ۲۷ دلار در هر تن است.