هوشنگ فلاحتیان در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس مفاد برنامه ششم توسعه، مجلس به دولت این اجازه را داده است که قیمت حامل‌های انرژی از جمله برق را در طول اجرای برنامه اصلاح کند. وی اضافه کرد: این حکم برنامه ششم، یک مجوز بوده و بر مبنای آن وزارت نیرو پیشنهاد خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده است. معاون وزیر نیرو گفت: این پیشنهاد اکنون در دولت در حال بررسی است و هر تصمیمی که دولت اتخاذ کند، ما مجری آن خواهیم بود. فلاحتیان ادامه داد: هر کیلووات ساعت برق اکنون با نرخ کمتر از ۷۰ تومان عرضه می‌شود، در حالی که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب سوخت، ۱۰۰ تومان است؛ به عبارتی، وزارت نیرو به ازای هر کیلووات ساعت برق ۳۰ تومان متضرر می‌شود و این مساله، مشکلاتی اقتصادی را برای صنعت برق به وجود آورده است.

وی ادامه داد: جبران شرایط کنونی، دو راه بیشتر ندارد؛ نخست اینکه مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده برق توسط دولت پرداخت شود یا اینکه با رعایت الزامات قانونی، تعرفه‌ها اصلاح شود. معاون وزیر نیرو افزود: مابه‌التفاوت قیمت تمام شده با قیمت تکلیفی برق به‌جز سال‌های ۸۸ و ۹۵ بالغ بر ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که این رقم را دولت باید به وزارت نیرو پرداخت کند. فلاحتیان همچنین به موضوع ظرفیت‌های صادراتی صنعت برق پرداخت و گفت: صنعت برق با صادرات سه میلیارد دلار در سال، رتبه نخست در صادرات کالاهای غیرنفتی را به خود اختصاص داده است اما این قابلیت در تولیدکنندگان تجهیزات صنعت برق ایران وجود دارد که ارزش صادرات کالا و خدمات را به ۲۰ میلیارد دلار برساند. وی اظهار امیدواری کرد که با کمک دولت، تسهیل صادرات و برداشتن موانع صادراتی، در آینده شاهد باشیم که از ظرفیت خالی تولیدکنندگان داخلی استفاده کنیم و علاوه بر تامین نیاز کشور، بتوانیم به صادرات ۲۰ میلیارد دلاری نیز دست یابیم.

معاون وزیر نیرو افزود: اگر این اتفاق رخ دهد و شرایط فراهم شود، می‌توان صدها هزار شغل برای فارغ‌التحصیلان و مهندسان برق و الکترونیک فراهم کرد. معاون وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره چالش به وجود آمده برای تامین سوخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک گفت: نیروگاه‌های پراکنده و مقیاس کوچک جزو سیاست‌های پدافند غیرعامل کشورند که با به‌کارگیری آنها بتوانیم ضمن جذب سرمایه‌های خرد، برق مورد نیاز برخی شهرک‌های صنعتی را هم از این طریق تامین کنیم و افزایش راندمان را نیز به همراه داشته باشیم. وی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات قرارداد در زمینه توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و پراکنده امضا شده است، گفت: به تازگی وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران) برداشتی از قانون داشتند که این برداشت منجر به آن شد که گاز مورد استفاده مولدهای مقیاس کوچک به نرخ گاز مصرفی واحدهای صنعتی محاسبه شد.

فلاحتیان گفت: وزارت نیرو معتقد است که کل نیروگاه‌هایی که طرف حساب وزارت نیرو هستند و تولید خود را به شبکه سراسری تزریق می‌کنند، باید از نرخ یکسانی برخوردار باشند. وی افزود: نشست‌های مختلفی در این زمینه در سازمان برنامه و بودجه و با حضور نمایندگان شرکت ملی گاز برگزار شد و در نهایت قرار شد که در آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۳۹۶ این موضوع طرح شود. معاون وزیر نیرو افزود: در پیش‌نویسی که به دولت تقدیم شده، این موضوع از طریق کمیسیون اقتصادی دولت مورد تایید قرار گرفته است و این هفته یا هفته آینده در صحن علنی دولت مطرح خواهد شد. فلاحتیان با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های گاز استانی به دلیل ادعای کسب تعرفه صنعتی، نسبت به قطع گاز مولدهای مقیاس کوچک اقدام کرده‌اند، اظهار امیدواری کرد که این مشکل با تدبیر دولت به‌صورت ریشه‌ای حل شود.