مهدی کرباسیان در همایش چینکا (نمایشگاه مهندسی شرکت‌های چینی در تهران) در حاشیه نمایشگاه ایران کانمین با یادآوری سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران و افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در ابتدای دولت یازدهم گفت: در ابتدای دولت یازدهم قراردادهایی به ارزش ۲۰ میلیارد یورو برای پروژه‌های اقتصادی ایران گشایش اعتبار شد و آمادگی داریم تا سطح روابط اقتصادی به‌ویژه در حوزه معدن و صنایع معدنی افزایش یابد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: در دولت یازدهم حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو گشایش اعتبار برای پروژه‌ها از جمله هفت طرح فولادی هر کدام با ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید نهایی شد. وی با اعلام اینکه ۲طرح از هفت طرح فولادی افتتاح و پنج طرح دیگر در آستانه راه‌اندازی قرار دارد، خاطرنشان کرد: در زمینه فولاد‌سازی، اوایل سال ۲۰۱۸ نخستین کارخانه فولاد‌سازی فولادهای استانی افتتاح می‌شود که در مجموع ظرفیت تولید فولاد را تا ۶ میلیون تن افزایش خواهد داد. کرباسیان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در آلومینیوم جنوب افزود: با بهره‌برداری از طرح آلومینیوم جنوب ۳۰۰ هزار تن ظرفیت تولید شمش در کشور ایجاد خواهد شد. وی افزود: با راه‌اندازی این طرح پیش‌بینی می‌شود تا اواخر سال ۲۰۱۸ ظرفیت تولید آلومینیوم در ایران ۲ برابر شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه معدن جدید زغال‌سنگ در طبس تا ۲ ماه آتی گشایش خواهد یافت، گفت: طرح فوق با همکاری شرکت CMC عملیاتی می‌شود.

وی در تشریح ظرفیت‌های دو کشور گفت: با ظرفیت‌های فنی، مصرف، اجرا و ساخت ماشین‌آلات چین آشنا هستیم و اتحادیه پیمانکاران چین با ۱۵۰۰ شرکت زیرمجموعه نیز با ظرفیت‌های ما در زمینه‌های مختلف آشنا است. کرباسیان با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های معدن، پتروشیمی، بنادر و انرژی به‌ویژه منابع سرشار گاز ادامه داد: از شرکت‌های چینی دعوت می‌کنیم تا در زمینه اکتشاف، انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در بازار ایران حضور یابند. 

یانگ سن، سفیر چین نیز در این مراسم با بیان اینکه دو کشور چین و ایران در زمینه همکاری های زیربنایی از لحاظ داشتن منافع طرفین در زمینه قراردادهای بیشتری گام برداشته‌اند، گفت: که در سال ٢٠١٦ در سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران، روسای جمهور دو کشور تصمیم گرفتند استراتژی همکاری اقتصادی و فرهنگی را به‌طور جامع‌تری پیش ببرند. وی افزود: در سال جاری میلادی با سفر مجددا رئیس جمهوری چین به ایران این ارتباط قوی‌تر خواهد شد. سفیر چین تاکید کرد: با تحکیم روابط دو کشور کمربند یک جاده پیشرفت خواهد کرد و این تقاطع مهم باید در همکاری زیربنایی روابط طرفین باشد. وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه مهندسی با هدف تقویت شرکت‌های چینی و ساخت زیرساخت‌های مهم زیر‌بنای ایران است و ترویج آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه مهندسی سکویی برای آشنایی سرمایه‌گذاران چینی و ایرانی خواهد بود.