به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، ستار محمودی در مراسم سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی برق  با اشاره به برنامه‌ها و استراتژی‌های وزارت نیرو در صنعت برق برای سال‌های آتی گفت: برنامه وزارت نیرو برای سال‌های آتی این است که صنعت آب و برق کشور را از نظر اقتصادی خودکفا و به‌صرفه کند. وی تصریح کرد: بسته‌ای برای اقتصادی شدن طرح‌های آب و برق و مشارکت فعال‌تر بخش‌خصوصی طراحی شده که امیدواریم در چهارسال آتی اجرایی شود. ستاری خاطرنشان کرد: در صنعت آب و برق مشکلات فنی چندانی وجود ندارد و عمده مشکلات این صنعت به اقتصاد آن بازمی‌گردد که امیدواریم با اجرای این بسته بر بخشی از این مشکلات در آینده فائق شویم. وی افزود: از استراتژی‌های دیگر وزارت نیرو برای سال‌های آتی «تقویت بخش داخلی صنعت برق»، «حرکت در مرزهای دانش و انتقال تکنولوژی»، «توسعه و تقویت بخش صادرات» و البته «تربیت نسلی‌نو برای خلق ارزش‌های بدیع» در این صنعت است.

سرپرست وزارت نیرو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها برای پوشش دادن نیاز برق مصرفی در ۱۰ سال آینده، باید حداقل ۵۰ هزار مگاوات به ظرفیت کنونی شبکه برق کشور اضافه شود. وی افزود: ظرفیت فعلی نصب شده برق کشور ۷۷ هزار مگاوات و جزو کشورهای برتر منطقه در تولید برق و نیروگاه‌سازی در جهان هستیم که این امر بیانگر توانایی و ظرفیت شبکه برق کشور و این صنعت در کشور است. ستاری ادامه داد: همچنین وزارت نیرو به علت وجود سرمایه انسانی بسیار خوبی که دارد، می‌تواند در صورت وجود ابزارها و سیستم‌های نوین توزیع و انتقال و البته نیروگاه‌های با راندمان بالاتر، میزان ظرفیت فعلی برق در کشور را به چند برابر برساند. سرپرست وزارت نیرو همچنین از اتصال شبکه برق ایران تا یک ماه آینده به شبکه برق عراق خبر داد و گفت: به‌دنبال این هستیم که به زیرساخت‌های عراق کمک کنیم که زمینه‌های سنکرون شدن (اتصال) برق ایران و عراق در حال انجام است. وی افزود: سنکرون شدن شبکه برق ایران و عراق هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی می‌تواند برای هر دو کشور مفید و مناسب باشد، بنابراین ظرف ماه آینده شبکه برق ایران با شبکه برق عراق سنکرون خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این مراسم روند تحولات و رویدادها در صنعت برق را شتابان توصیف کرد و گفت: به‌کارگیری فناوری‌های جدید و رسیدن به شبکه‌های برق هوشمند از ضرورت‌های این صنعت در ایران است. آرش کردی اظهار کرد: «بسترسازی برای برنامه‌ریزی‌های اثربخش روش‌ها»، «بهینه‌سازی و ایجاد آمادگی در صنعت برق برای ورود فناوری جدید در آینده» و «گذر از وضعیت موجود و رسیدن به شبکه‌های برق هوشمند» بی‌شک مهم‌ترین رهاورد این کنفرانس است. وی افزود: تحولات و مسائل و موضوعات جدید در صنعت برق در سطح بین‌المللی و کشورمان دارای آنچنان شتاب و سرعتی است که واجد صدها تحقیق جدید و سلسله‌وار خواهد بود.

وزیر سابق نیرو  نیز که در این گردهمایی حضور داشت تغییر پارادایم برای ادامه موفقیت صنعت برق را امری ضروری برشمرد و گفت: نمی‌توان صرفا با نگاه مهندسی برای صنعت برق پایداری ایجاد کرد. حمید چیت‌چیان با بیان اینکه زمانی که نیروگاه‌های اطراف شهرهایی همچون تبریز، کرج، تهران و قزوین به‌جای استفاده از سوخت مازاد از سوخت پاک استفاده می‌کنند موجب کاهش آلایندگی هوا و محیط‌زیست و در نتیجه افزایش رضایتمندی افراد آن منطقه می‌شوند، گفت: مردم انتظار دارند تا طراحی تاسیسات برقی به نحوی باشد که کمترین مزاحمت را برای آنها ایجاد کند. همچنین اصلاح مبلمان شهری یکی ‌دیگر از موارد مدنظر مردم است. وی با اشاره به اینکه سلامت و شفافیت تعرفه‌ها و تراکنش‌های مالی بخش برق یکی از خواسته‌های جدی مردم است، افزود: اکنون به دلیل ناپایداری اقتصاد برق، ممکن است مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یابد.

همچنین به‌گفته چیت‌چیان «مدیریت بار و انرژی»، «پرداخت قبوض به‌موقع»، «پرداخت هزینه‌های واقعی برق»، «رعایت استانداردها در اجرای برق ساختمان‌ها و تاسیسات متعلق به مشترکین» از دیگر انتظارات مردمی از فعالان صنعت برق است. وزیر سابق نیرو تبعیض را آزاردهنده عنوان کرد و ادامه داد: «سهولت و سرعت در انجام خدمات»، «کمک به توسعه محلی و منطقه‌ای»، «ایمنی و سلامت کاربران برق» نیز یکی از مسائل جدی صنعت برق است که مردم انتظار دارند این موارد اصلاح و برطرف شود. چیت‌چیان با تاکید بر اینکه یکی از بدترین شرایط در تداوم بار رخ داده است، تصریح کرد: ظرفیت بسیار بالایی از نیروگاه‌ها بدون استفاده وجود دارد، زیرا تنها حدود ۶ هزار مگاوات از ظرفیت آن در ۸ ساعت به‌طور سالانه فعال است. این در حالی است که باید برای اصلاح الگوی مصرف، نحوه تعامل‌ خود را با مردم تغییر دهیم تا بتوانیم مصرف را در بخش کاربران کاهش دهیم.