موانع ورود سرمایه به صنعت غذا

یکی از موضوعات بسیار مهم برای سرمایه‌گذاری در صنعت غذا، معضل صادرات است که در صورت باز شدن راه‌های صادراتی می‌توان در مسیر ثبت تقاضای مناسب، فروش محصول، کسب درآمد برای تولیدکنندگان و همچنین سودآوری برای تولید گام برداشت. این در حالی است که اگر وضعیت با همین روند پیش رود، سرمایه‌گذاری‌های فعلی نیز با چالش جدی مواجه می‌شوند، این در حالی است که چالش‌های کلان اقتصادی کشور را نیز باید به مشکلات موجود در حوزه بین‌الملل و صادرات افزود.

هزینه‌های تولید تحت تاثیر افزایش نرخ ارز روند رو به رشدی را تجربه می‌کنند و این در حالی است که میزان مصرف و تقاضا با کاهش قدرت خرید خانوار کاهش یافته است، نتیجه این امر در تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و خروج سرمایه از کشور قابل مشاهده است. مقررات دست‌و‌پاگیر، بوروکراسی پیچیده اداری، قوانین نادرست مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی فضای کسب‌وکار در ایران را دشوار کرده‌اند. همچنین تصمیمات خلق‌الساعه حوزه تولید و سیاست‌های کوتاه‌مدت که به سرعت تغییر می‌کنند از جمله چالش‌های مهم تولیدکنندگان فعال در این حوزه به حساب می‌آید. معضل‌های نامبرده بازار کالاهای داخلی را مختل کرده و خسارت و آسیب بسیاری را به تولیدکنندگان وارد کرده است. در این بین ریسک‌های بالای سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی باعث بروز مشکلاتی در صنعت غذا نیز شده است. کاهش نهاده‌های تولیدی، خشکسالی، مشکلات جوی، افزایش هزینه‌های تولید مانند سم ، کود و بذر، رشد هزینه‌های حمل نه تنها ورود سرمایه‌های جدید را تهدید می‌کند بلکه به خروج سرمایه نیز دامن می‌زند.

امروز هزینه‌های تولید در صنعت غذا تحت تاثیر نرخ تورم عمومی ‌کشور، رشد روز افزون بهای دلار و نهاده‌ها قرار دارد، همچنین افزایش دستمزد کارگران و هزینه‌های انبارداری مخارج تولیدکنندگان را بالا برده است.

تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در بخش‌های مختلف به دلیل رشد قیمت زمین و کاهش هر ساله سطح زمین‌های زیر کشت باعث کمبود مواد اولیه کشاورزی برای صنعت غذا شده است  که در کنار سایر چالش‌ها ورود سرمایه‌های جدید را به این صنعت تهدید می‌کند. با توجه به ضرورت گسترش صنایع غذایی در کشور اما سرمایه‌گذاری در این صنعت جذابیت ندارد.