طرح رهگیری تاکسی‏‏‌های آنلاین

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد آخرین اقدامات سازمان تاکسیرانی در بهبود وضعیت خدمات‌‌‌رسانی به شهروندان بر بازنگری در سامانه تاکسیرانی تهران، هوشمندسازی و نوسازی به عنوان اولویت‌‌‌های اصلی این سازمان تاکید و خاطرنشان کرد: تلاش برای بهبود خدمات تاکسیرانی با همکاری‌‌‌های نزدیک میان بخش‌‌‌های دولتی و خصوصی و همچنین تعامل بیشتر با رانندگان از جمله مهم‌ترین اولویت‌‌‌های این سازمان است. مالکی همچنین به برنامه‌‌‌های سازمان برای هوشمندسازی سامانه‌‌‌های نظارتی اشاره کرد و گفت: سامانه‌‌‌های جدیدی برای نظارت و ارائه خدمات به رانندگان و شهروندان در حال راه‌‌‌اندازی است که این سامانه‌‌‌ها امکان کنترل لحظه‌‌‌به‌‌‌لحظه تاکسی‌‌‌ها را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تمهیدات ویژه نسبت به تامین قطعات خودرو برای رانندگان تاکسی اظهار کرد: توافقات خوبی با شرکت‌های تامین قطعات خودرو صورت گرفت تا رانندگان تاکسی بتوانند از خدمات ویژه این شرکت‌ها استفاده کنند که ۱۰ قطعه اصلی و مهم خودروهای تاکسی در این مجموعه برای رانندگان تاکسی با تخفیف ویژه‌‌‌ای ارائه خواهد شد. مالکی همچنین با اشاره به تامین تایر خودرو برای رانندگان تاکسی گفت: مجموعه تامین‌کننده قطعات خودرو و طرف قرارداد با سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می‌‌‌تواند تایرهای خودروهای رانندگان تاکسی را تامین کند و تخفیف ویژه‌‌‌ای در این زمینه برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته است و علاوه بر آن برای تمامی رانندگان تاکسی نیز تخفیف ویژه از سوی شرکت تامین‌کننده قطعات خودرو در نظر گرفته شده است و امیدواریم بتوانیم خدمات ارائه‌شده به تاکسی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش خودروهای فرسوده در سطح شهر گفت: در این دوره مدیریت شهری با تلاش‌های صورت‌گرفته تاکنون ۷هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده است. مالکی همچنین با اشاره به برقی‌‌‌سازی خودروهای تاکسی پایتخت گفت: می‌‌‌توان از برقی‌‌‌سازی خودروهای پایتخت به عنوان یک ابرطرح نام برد؛ سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تلاش دارد تسهیل و ایجاد زیرساخت‌‌‌های مناسب برای کمک در این زمینه را ایجاد کند و به دنبال ایجاد پلتفرمی مناسب برای رانندگان تاکسی هستیم و سعی داریم با استفاده از این پلتفرم خدمات‌دهی به شهروندان تهرانی را تسهیل کنیم.

وی همچنین با اشاره به بازنگری خطوط تاکسی در شهر تهران گفت: از سوی دیگر یکی از اقداماتی که توسط سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران به صورت جدی دنبال می‌شود بازنگری خطوط است به طوری که مناطق ۲ و ۵ در حال اجرایی کردن بازنگری خطوط تاکسی هستند و امیدواریم بتوانیم سایر مناطق را در این زمینه فعال کنیم. درحال حاضر بسیاری از خطوط تاکسیرانی مسافر چندانی ندارند و باید به سایر خطوط با مسافر بالا، خودروهای تاکسی را اضافه کنیم که این موضوع را سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در این مدت شناسایی تاکسی غیرفعال و بازگرداندن ۶هزار تاکسی انجام شده است، از شناسایی ۱۸۰۰ تاکسی که مدت زیادی بنزین نزده‌‌‌اند خبر داد و افزود: به این منظور وارد فاز اجرایی کنترل آنها شده‌‌‌ایم به‌گونه‌ای که در پی هماهنگی‌‌‌های انجام‌شده پیامک هشدار برایشان ارسال شده و در صورت عدم‌توجه در پروسه قانونی کارت سوخت و طرح ترافیک این تاکسی‌‌‌ها لغو می‌شود. وی از شناسایی ۴۰ خط پرتقاضا و استقرار ۴۰‌درصد تاکسی‌‌‌های گردشی در این خطوط خبر داد و گفت: استقرار خودروهای گشت در سطح معابر نیز انجام شده است. در مورد فعالیت تاکسی‌‌‌ها در اپلیکیشن‌‌‌های برخط مسافربرهای اینترنتی با بیان اینکه طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور تقریبا بیش از ۲۰‌هزار تاکسی، البته نه به صورت مستمر، در شرکت‌های برخط مسافربرهای اینترنتی فعال هستند، گفت: البته درصدد آن هستیم که اگر قرار است در این سامانه، سرویس به تاکسی‌‌‌ها داده شود؛ حتما با هماهنگی سازمان تاکسیرانی باشد.

وی با بیان اینکه ما خواستار هماهنگی هستیم، چراکه شاهدیم در برخی ساعات پیک، در خطوط، تاکسی وجود ندارد و تاکسی‌‌‌های گردشی هم در سطح شهر فعال نیستند و این تاکسی‌ها ممکن است در بستر تاکسی‌‌‌های اینترنتی فعالیت کنند، اظهار کرد: این مساله موجب نارضایتی شدید مردمی شده است و شکایات مردمی را داریم. به همین دلیل شهرداری تهران به دنبال انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات برخط مسافربرهای اینترنتی است که ملزم به رعایت قوانینی شوند که مردم بتوانند به بهترین شکل از خدمات تاکسی‌‌‌ها بهره‌‌‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در مورد این موضوع که برخی‌‌‌ها معتقدند نظارت بر مسافربرهای اینترنتی برعهده شهرداری تهران است و بابت این موضوع ۱.۵‌درصد نیز حق سرویس دریافت می‌کند، افزود: این شرکت‌ها تابع قانون نظام صنفی هستند و مجوزهای لازم را هم از اتحادیه کسب و کارهای مجازی اخذ می‌کنند؛ اما حتما شهرداری تهران به عنوان دستگاه نظارتی باید بر فعالیت این نوع مسافربرهای اینترنتی اعمال نظر داشته باشد؛ چراکه بر اساس قانون، شهرداری‌‌‌ها متولی حمل‌ونقل عمومی هستند و هر شرکتی که بخواهد فعالیت کند حتما باید شهرداری مربوطه در این موضوع وارد شود.

وی افزود: اکنون برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافربری اینترنتی هنوز قرارداد با شهرداری منعقد نکرده‌اند و معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران پیگیر این موضوع است و شاید یکی از دلایلی که مشکلاتی را ایجاد کرده و شکایات زیادی داریم که چرا تاکسی در خط خود فعال نیست، این است که در همان ساعات در بستر اپلیکیشن‌‌‌های مسافربری فعالیت می‌کند که دلیل این امر هم نبود نظارت است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران همچنین با اشاره به عملیاتی شدن سامانه جامع مدیریتی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی (سیما تاکسی) پس از گذشت بیش از یک دهه اظهار کرد: با توجه به مشکلات و ایرادات موجود در سامانه سیما تاکسی و مخاطرات امنیتی موجود به علت قدیمی بودن تکنولوژی زبان برنامه‌نویسی و عدم‌امکان به‌روزرسانی سامانه مطابق با نیازهای سازمان و تاکسیرانان، تغییر سامانه مذکور در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی افزود: با پیگیری‌‌‌های صورت‌گرفته سامانه سیما تاکسی پلاس، عملیاتی و جایگزین سامانه قبلی شد که با عملیاتی شدن این سامانه مشکلات موجود مانند محدودیت تعداد کاربران، عدم‌دسترسی به سامانه در بستر اینترنت و مخاطره‌‌‌های امنیتی نرم‌افزار مرتفع شد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه افزود: همچنین امکان ارائه برخی خدمات غیرحضوری به رانندگان از طریق اپلیکیشن، مجوز تاکسیرانی الکترونیکی و نیز اتصال به درگاه‌‌‌های دولتی و اخذ وب‌سرویس‌‌‌های استعلامات موردنیاز فراهم می‌شود.

وی در مورد پشتیبانی از خودروهای برقی نیز ضمن تاکید بر توجه ویژه به ایستگاه‌‌‌های تاکسی برقی، اظهار کرد: با توجه به ورود تاکسی‌‌‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت شارژ این خودروها، ایجاد و توسعه ایستگاه‌های شارژ به سرعت در حال انجام است و با توجه به اهمیت موضوع و تاکید شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، کمیته‌‌‌ای برای پیگیری موضوعات مربوط به توسعه ایستگاه‌‌‌های شارژ ایجاد شده و با جدیت در حال انجام است.

وی افزود: با پیگیری‌‌‌های انجام‌شده در طول چند هفته اخیر تعداد ایستگاه‌‌‌های شارژ در سطح شهر تهران به ۱۲ ایستگاه افزایش یافته است به نحوی که در برخی از این ایستگاه‌‌‌ها بیش از یک دستگاه شارژ سریع DC با توان ۶۰KW نصب شده است و بر اساس برآوردهای انجام‌شده هر دیستپنسر دستگاه شارژ سریع در روز قابلیت شارژ ۱۲ خودرو را داراست. همچنین در هفته آینده نیز از چند ایستگاه شارژ خودروی برقی بهره‌برداری می‌شود.

مالکی گفت: تعدادی ایستگاه شارژ نیز توسط بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که تاکسیرانان می‌‌‌توانند از این ایستگاه‌‌‌های شارژ استفاده کنند. با تدابیر اتخاذ شده مقرر شد تا مدیریت ایستگاه‌‌‌های شارژ از طریق اپلیکیشن مربوطه صورت گرفته و امکان رزرو ایستگاه شارژ فراهم شود. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه باید ایستگاه‌‌‌های شارژ مخصوص تاکسی در اختیار فقط رانندگان تاکسی باشد، گفت: همچنین سازمان تاکسیرانی پیشنهاد داده که تعدادی از ایستگاه‌‌‌های شارژ به صورت اختصاصی برای تاکسی‌‌‌ها در نظر گرفته شوند که در حال حاضر با توجه به فعالیت تاکسی‌‌‌های برقی در سطح شهر تهران ایستگاه‌‌‌های محل شارژ خودروهای برقی تاکسی به ۱۲ ایستگاه افزایش یافته است و امیدواریم با همکاری دولت تعداد ایستگاه‌‌‌های شارژ خودروهای برقی در شهر تهران طی آینده نزدیک افزایش داشته باشد.