موانع کلیدی تولید در آذربایجان شرقی

تاکید دولت چهاردهم واگذاری امور به بخش خصوصی است

وزیر جهادکشاورزی در این مراسم گفت: رئیس‌‌‌جمهوری و کابینه دولت مصمم هستند امور را به بخش خصوصی واگذار کنند و از تمام ظرفیت‌‌‌های قانونی برای به کارگیری حداکثر توان این بخش و سپردن امور به دست تشکل‌ها استفاده کنند.

غلامرضا نوری در گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در تبریز اظهار کرد: بنای ما در دولت وفاق ملی بر این است که در حوزه‌‌‌های سیاسی، اداری و اجرایی یک وفاق عملی موثر بین بخش دولتی و خصوصی برقرار کنیم. وی افزود: تلاش می‌‌‌کنیم تا جایگاه آذربایجان شرقی و تبریز را در حوزه‌‌‌های صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی به بهتر از قبل بازگردانیم. نوری اظهار کرد: آذربایجان شرقی نخستین استانی است که بیشترین مشارکت بخش خصوصی را با بیش از ۹۵‌درصد سهم در سرمایه‌گذاری‌‌‌ها دارد و ما نیز برای رفع موانع پیش رو سعی می‌‌‌کنیم زیرا اگر سیستم دولتی موانع را برطرف کند، بخش خصوصی کار خود را در مسیر توسعه با سرعت بیشتری پیش می‌‌‌برد. وی تاکید کرد: دو الگوی وفاق در دنیا، شامل توسعه پایدار و حکمرانی خوب است که در صورت اجرای توسعه پایدار، باید دریاچه ارومیه احیا شود و حکمرانی خوب نیز از سه مولفه دولت، جامعه مدنی و مردم شکل می‌گیرد. وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در یک ارتباط تنگاتنگ می‌توان توسعه را رقم زد، اظهار کرد: بنا داریم با مشارکت مردم، دولت و جامعه، اهداف مندرج در قوانین بالادستی یعنی همان توسعه، پیشرفت، امنیت و آرامش را برای همه ایرانیان محقق کنیم.

راه حل مشکل فعالان اقتصادی ایجاد هسته‌‌‌های همکاری و همفکری است

قائم‌‌‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: راه‌حل مشکلات فعالان اقتصادی به‌خصوص در بوروکراسی‌های اداری، ایجاد هسته‌‌‌های همکاری و همفکری است.  محمدصادق مفتح که دیگر سخنران این مراسم بود، اظهار کرد: سیاست اصلی وزارت صمت، تفویض حداکثر اختیارات ممکن به بخش غیردولتی است و به این منظور اکنون بسیاری از فعالیت‌‌‌ها و خدمات توسط خانه‌‌‌های صنعت انجام می‌شود. وی تاکید کرد: وزارت صمت آمادگی دارد کارگروه‌‌‌های مشترک در سطح ملی و استان‌‌‌ها تشکیل یابد و اموری با قابلیت واگذاری به بخش‌‌‌های غیردولتی را بررسی کند و انجام دهد.

مفتح گفت: چنانچه کار توسط تشکل‌های صنعت انجام شود، حتما از برکات بیشتری در کشور برخوردار می‌‌‌شویم که به نفع توسعه صنعتی و کوچک کردن بدنه دولت است. وی تاکید کرد: آذربایجان شرقی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌‌‌های تولید صنعت، معدن و تجارت کشور باید به عنوان پایتخت اقتصادی کشور نام برده شود.

ضرورت توجه بیشتر مسوولان امنیتی نسبت به ساختارهای نظارتی معادن

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این مراسم با اشاره به موضوع جان باختن کارگران معدن طبس گفت: نیاز است مسوولان امنیتی و بازرسی کشور توجه بیشتری به ساختارهای نظارتی معادن و سایر واحدهای تولیدی داشته باشند. صمد حسن‌‌‌زاده  اظهار کرد: امروزه در این شرایط سخت اقتصادی باید از تمام فعالان اقتصادی تجلیل کنیم که همیشه در تمامی دوران‌‌‌های تاریخ، ثروت، اقتصاد، اشتغال و امنیت را برای کشور آفریده‌‌‌اند. وی افزود: آنچه جامعه صادرات و اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، بازپرداخت و تعهدات ارز در مقابل صادرات است، هرچند که تلاش‌‌‌های بسیاری از سوی وزارتخانه انجام می‌گیرد اما نیاز به توجه بیشتر دارد. وی اعلام کرد: آذربایجان‌‌‌شرقی به عنوان یک قطب بسیار بزرگ صنعتی کشور همیشه شایستگی و جایگاه خود را برای خدمت به ملت و کشور در تمامی صحنه‌‌‌ها نشان داده است. رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه مقرر شده ارز حاصل از صادرات کارخانه‌های فولاد، در بازارچه‌‌‌های مرزی به فروش برسد، اظهار امیدواری کرد: در تمام حوزه‌‌‌های صادراتی، راهکاری باشد تا واحدهای تولیدی بتوانند رسالت‌‌‌ و تعهدات خود را به درستی انجام دهند. وی مطرح کرد: سیاست‌‌‌های بانک مرکزی برای تراز نقدینگی جامعه ممکن است خوب باشد اما اینکه واحد تولیدی امروز نتواند در مقابل تعهدات خود به درستی عمل کند و در پرداخت کوچک‌ترین مسائل با مشکلاتی روبه‌‌‌رو شود، شایسته یک مدیر بنگاه اقتصادی نیست. وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی در دریافت تسهیلات بانکی به‌خصوص واحدهای کوچک و متوسط با سیاست‌‌‌های انقباضی بانک مرکزی روبه‌‌‌رو هستند.

حسن‌‌‌زاده با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی، قطب بزرگ تولید قیر است و برای صادرات فرصت بزرگی در اختیار دارد، ادامه داد: امروزه به دلیل محدودیت‌ها در تعهدات ارزی و بازپرداخت آن، امکان صادرات برای واحدهای تولیدی ممکن نیست و هیچ اعتمادی برای بازپرداخت به کشور وجود ندارد. وی با بیان اینکه از طریق ثبت اینترنتی می‌توان کارت بازرگانی دریافت کرد، گفت: تسهیل صدور کارت بازرگانی و افزایش قابل‌توجه آن، تبعات خوبی برای آینده فعالان اقتصادی ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد: در راستای حمایت‌‌‌ها، استان روز‌به‌روز به جایگاه واقعی خود در حوزه تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی برسد.

پروتکل‌‌‌ ایمنی در بیش از ۲۰۰ معدن زغال‌سنگ کشور رعایت نمی‌شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروتکل‌‌‌های ایمنی در معادن زغال‌سنگ رعایت نمی‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ معدن زغال‌سنگ در کشور داریم که به جز یک معدن (متعلق به شستا) در سایر آنها پروتکل‌‌‌ها رعایت نمی‌شود و جان شاغلان آنها در معرض خطر است.

رضا علیزاده افزود: کمیته‌‌‌های مشترکی بین وزارتخانه‌‌‌های صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز کمیسیون‌‌‌های صنایع و اجتماعی مجلس شورای اسلامی تشکیل شده که گزارش مربوط به معدن طبس اعلام شده و راهکارهایی را برای عدم‌تکرار چنین حوادثی دنبال می‌‌‌کنیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: ناترازی گاز، برق، آب، ارز، تسهیلات، اعتبارات، واردات و صادرات در جامعه ما بسیار شنیده می‌شود و از سویی صنعت و تولید کشور به خاطر قطعی برق تابستان امسال ده‌‌‌ها همت متضرر شده است و مدتی دیگر نیز مشکل قطعی گاز خواهند داشت. وی با بیان اینکه راه‌حل مشکل اقتصاد، میدان دادن به بخش خصوصی است، افزود: کارهایی که تا امروز انجام داده‌‌‌ایم، نتیجه نداده و آثار مطلوبی نداشته‌‌‌ است. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما به جای به‌روزرسانی تجهیزات و توسعه میدان‌‌‌ها، هرساله افت استخراج داریم و امروز اگر یک واحد تولیدی بخواهد برای تامین برق خود نیروگاه بزند باز هم دست‌اندازها جلوی آن را می‌گیرد. وی افزود: انتظار داریم دولت کنونی که با شعار قانونمندی و کارشناسی جلو آمده است به همین روند ادامه دهد تا هر سال یکی از مشکلات صنعتگران را رفع کنیم. وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در ۱۲ سال اخیر از هم‌ترازان خود در کشور فاصله گرفته که باید در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شود و انتظار مردم این استان نیز بازگشت به جایگاه قبلی خود در مقایسه با استان‌‌‌های هم‌تراز صنعتی و اقتصادی است.

صنعتگران در شرایط جنگ اقتصادی، در میانه میدان نبرد هستند

تراب محمدی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: اگر در گذشته سنگرهای دفاع از وطن، سردمداران انقلاب و ایران با لبیک‌گویی به فرمایشات امام (ره) به میدان‌‌‌های جنگ رزم اعزام می‌‌‌شدند، امروز صنعتگران و تولیدکنندگان در شرایط جنگ اقتصادی، حمایت از تولیدات داخلی و خنثی‌‌‌سازی تحریم‌‌‌ها در میانه میدان نبرد هستند.

تراب محمدی اظهار کرد: رمز اصلی تحقق جهش تولید با مشارکت مردم توجه به تمامی زنجیره‌‌‌ها از جمله تولید و نقش تشکل‌هاست. وی اظهار کرد: ایجاد ۱۳۳‌هزار و ۷۹۹ فرصت شغلی جدید، تحقق ۳۱‌درصد اشتغال‌زایی نسبت به تعهد اشتغال و احیای صدها واحد راکد تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی، اجرای ‌هزار و ۳۳۵ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۲۲‌هزار میلیارد ریال، تصویب ۲۷ سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲۸۵ میلیون دلار و تاسیس نخستین دبیرخانه ارزش راهبردی در آذربایجان شرقی از جمله اقدامات استان در طول سه سال گذشته است. سرپرست استانداری آذربایجان شرقی مطرح کرد: نرخ بیکاری و نسبت کاهشی کارکنان دولت به جمعیت استان و فعالیت بخش خصوصی، نشان از همت جهادی و نقش اقتصاد غیردولتی در آذربایجان شرقی است. وی ادامه داد: چهار‌درصد از واحدهای صنعتی کشور به استان، استقرار ۳۷ شهرک صنعتی و ۱۹ ناحیه صنعتی به این خطه اختصاص دارد.

وی افزود: وجود صنایع مادر و راهبردی چون تراکتورسازی، ایدم، ماشین‌‌‌سازی و پالایشگاه نمود قدمت بالای صنعت استان است که عمده فعالیت‌‌‌های صنعتی استان نیز مربوط به قطعه‌‌‌سازی، شیمیایی، نساجی، چرم و شیرینی‌‌‌جات می‌شود.

محمدی در خاتمه با اشاره به راه‌‌‌اندازی ۷۰۰ واحد صنعتی جدید در استان، عدم‌تعهد در سند آمایش سرزمینی، فرسودگی ماشین‌‌‌آلات، تامین آب صنایع و ناترازی انرژی در برق شهرک‌‌‌ها، فرسودگی ناوگان، اعتبارات ناکافی برای اتمام پروژه‌‌‌های زیربنایی، تامین سرمایه در گردش استان و خام‌‌‌فروشی در معادن را از جمله چالش‌‌‌های صنعتی استان دانست.

زیرساخت‌‌‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود

مهدی امینی، رئیس خانه صنعت آذربایجان شرقی نیز در این مراسم اظهار کرد: امسال در نتیجه قطعی برق، صدمات جبران‌ناپذیری را متحمل شدیم که در این راستا خواستار تامین زیرساخت‌‌‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری به‌خصوص سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

وی افزود: اجرای قانون اصل ۴۴ قانون خصوصی‌‌‌سازی و کوچک‌‌‌سازی بدنه دولت با تفویض اختیار از وزارت صمت استان در قالب ستاد تسهیل و صدور جواز تاسیس‌‌‌ها به خانه صنعت و معدن نتایج خوبی داشته است که درخواست تداوم این تفویض اختیار به خانه‌‌‌های صنعت و معدن در استان‌‌‌ها از سوی وزارتخانه داریم.

وی ادامه داد: تفویض اختیار به مدیران استانی باعث می‌شود تا بیشتر مشکلات واحدهای صنعتی به دست آنها حل شود در غیر‌این صورت صنعتگران دست از کار خود کشیده و برای گرفتن مجوز به تهران رفته و پشت درهای بسته به انتظار می‌‌‌نشینند. امینی اظهار کرد: چالش بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط دیگر مشکل صنعتگران است که درخواست افزایش سهم منابع استان را داریم.

آذربایجان شرقی از نظر نیروی کار از برجسته‌‌‌ترین استان‌‌‌ها است

سرپرست اداره‌‌‌کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نیروی کار همه استان‌‌‌ها گفت: آذربایجان شرقی در میان استان‌‌‌های کشور جزو برجسته‌‌‌ترین و سرآمدان از لحاظ نیروی کار است.

عبدالحمید سرتیپی با بیان اینکه چشم‌‌‌انداز خوبی برای صنعت استان تعریف شده است، اظهار کرد: تمام فعالیت بخش صنعت موجب رشد تولید و توسعه اقتصادی می‌شود. وی افزود: توسعه صنایع فولادی، قطعات خودرو، لوازم خانگی و صنایع شیشه باعث شده تا آذربایجان شرقی در این بخش‌‌‌ها قطب تولید شناخته شود. وی اعلام کرد: اکنون چهار‌هزار و ۷۰۰ واحد فعال صنعتی و ۵۴۰‌هزار میلیارد ریال ارزش سرمایه‌گذاری اسمی در حال انجام است که این حجم از سرمایه‌گذاری اتفاق بزرگی در بخش صنعت استان پدید می‌‌‌آورد. سرپرست اداره‌‌‌کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به اقداماتی که در خصوص نوسازی ماشین‌‌‌آلات صنعتی از سوی وزارت صمت انجام شده، اشاره کرد و گفت: مسوولان مربوطه تمام تلاش خود را برای نوسازی ماشین‌‌‌آلات صنعتی به کار می‌برند تا موانع بخش تولید برطرف شود.