محدودیت برقی اتوبوس‏‏‌های برقی

آلودگی هوا، ‌‌‌کمبود سوخت‌‌‌های فسیلی و تاثیرات خوب برقی‌‌‌سازی سبب شده تا نه تنها تهران بلکه سایر شهرهای دنیا نیز به سمت برقی‌‌‌سازی گرایش پیدا کنند، مدیران شهری تهران نیز با کمک دولت در تلاشند که یک پکیج برقی‌سازی شده را از کشور چین به تهران وارد کنند که این بسته حمل‌ونقلی شامل ۲۷‌هزار تاکسی و ۲۵۰۰ اتوبوس برقی است. قراردادی بزرگ و احتمالا اثرگذار که اگر نیمی از آن هم وارد ناوگان تهران شود شاید اتفاقات خوبی رقم بزند.

اما مساله اصلی اینجاست که تهران برای آغاز نهضت برقی‌‌‌سازی شرایط لازم را دارد؟ چراکه آن‌طور که مدیران ارشد شهرداری تهران اعلام کردند قرار است تا پایان سال‌جاری یعنی در ۷ ماه آینده ۲۵۰۰ اتوبوس برقی و حدود ۲۷‌هزار تاکسی برقی وارد تهران شود و این در حالی است که این حجم از وسایل نقلیه برقی کشش فعالیت در تهران را دارند؟ و اساسا برای شارژ آنها چه تمهیداتی از سوی مدیران شهری اندیشیده شده است چراکه تامین برق و استقرار دستگاه‌‌‌های شارژ دیگر وظیفه صرف شهرداری تهران نیست و باید سایر سازمان‌ها و نهادها نیز وارد میدان شوند.

ولی نجاتی، سرپرست معاونت توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران درباره آخرین وضعیت نصب جایگاه‌‌‌های شارژ خودروی برقی در تهران با بیان اینکه حدود ۷۸ دستگاه در قالب ۱۶ جایگاه در شهر تهران نصب شده است که حدود ۷۰‌درصد راه‌‌‌اندازی شدند، گفت: برای طرح‌‌‌های آتی در حوزه برقی‌‌‌سازی یک مطالعه‌‌‌ای در شهر تهران در حال انجام است که حدود ۱۴۴ دستگاه دیگر در ۲۴ نقطه نصب شود که این دستگاه‌‌‌های شارژ هم به خودروهای حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس و هم خودروی شخصی برق‌رسانی می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌‌‌های انجام شده در یک ماه آینده ۷۸ دستگاه به طور کامل راه‌‌‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: برای نصب دستگاه‌‌‌های بعدی در حال جانمایی فضای استقرار هستیم و به محض جانمایی، دستگاه‌‌‌ها در محل نصب می‌شود. نجاتی در مورد محل‌‌‌های نصب دستگاه‌‌‌های شارژ برقی با تاکید بر اینکه دو مدل دستگاه شارژ برق داریم، گفت: یک مدل شارژ «کند» و دیگری دستگاه شارژ سریع هستند که دستگاه شارژ «تند» از آنجا که یک زمان ۴۵ دقیقه‌‌‌ای برای شارژ نیاز دارد، معمولا در مکان‌‌‌هایی قرار داده شد که دسترسی حمل‌ونقل اعم از تاکسی و اتوبوس به این ظرفیت بیشتر باشد. به عنوان مثال در میدان آزادی، ‌‌‌ خیابان انقلاب، ‌‌‌ میدان ولیعصر و... دستگاه‌‌‌های شارژ سریع نصب شده است؛ اما دستگاه‌‌‌های شارژ «کند» را عمدتا در مکان‌‌‌هایی که توقف خودرو حدود ۶ تا ۷ ساعت است همچون پارکینگ‌‌‌های عمومی نصب کردیم چراکه خودرو در زمان توقف می‌تواند شارژ شود.

سرپرست معاونت توسعه حمل‌‌‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرتهران با تاکید بر اینکه سعی کردیم این ایستگاه‌‌‌ها در سامانه‌‌‌های جدید و در سامانه‌‌‌های اتوبوس و پایانه‌‌‌ها باشد، در مورد تامین برق این ایستگاه‌ها، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام شده سعی کردیم تامین برق برای ایستگاه‌‌‌ها عمدتا در زمان غیر پیک انجام شود و اینکه این سیستم‌‌‌ها آنقدر تاثیرگذاری بر شبکه برق ندارد؛ چراکه میزان مگاوات کمی لازم دارد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه موتورسیکلت چون مدل برقی‌‌‌سازی آن متفاوت است در صدد طراحی متفاوت جایگاه‌‌‌های شارژ هستیم، گفت: بر اساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صورت گرفته به دنبال سوآپ باتری (تعویضی) با تبادل و جابه‌جایی باتری می‌توانیم به آنها کمک کنیم؛ اما لازم است که تعداد موتورسیکلت‌‌‌های برقی در شهر افزایش یابد.

همچنین اخیرا سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگویی در مورد تمهیدات شهرداری تهران برای ورود خودروهای برقی با بیان اینکه ۹۰۰ نقطه برای جایگاه‌‌‌های شارژ خودروهای برقی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: این جایگاه‌‌‌ها مرحله به مرحله فعال می‌شود و به تدریج با ورود خودروهای برقی این جایگاه‌‌‌ها به کار گرفته خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت جایگاه‌‌‌ها بستگی به فعالیت خودروهای برقی دارد، یادآور شد: علاوه بر تاکسی‌‌‌های برقی که شهرداری همت خود را به کار گرفته که تا پایان این دوره از مدیریت شهری وارد شوند، با ورود دیگر خودروهای برقی از سوی شرکت‌ها، به نسبت تقاضا جایگاه ایجاد خواهد شد. رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جایگاه‌‌‌‎ها باید درآمد داشته باشند و وقتی احداث شوند و مراجعه و درآمدی نداشته باشند، احداث آنها مقرون به صرفه نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع راه‌‌‌اندازی جایگاه‌‌‌های شارژ خودروهای برقی به نسبت تقاضا و مناطقی که مراجعات بیشتری دارد، انجام خواهد شد. وی درخصوص نصب جایگاه‌‌‌های شارژ اتوبوس‌‌‌های برقی نیز گفت: در پایانه‌‌‌های اتوبوسرانی ظرفیت شارژ این اتوبوس‌‌‌ها در ساعات شب تا صبح وجود دارد اما در شهر نیز جایگاه‌‌‌ها نصب خواهند شد. با توجه به اینکه شارژ اتوبوس‌‌‌ها در اختیار شهرداری است مشکلی از این بابت وجود ندارد.

با این حال مشکل کمبود برق در ایران امری غیرقابل انکار است و خاموشی‌های پی در پی و بی‌‌‌برنامه در حوزه شهری این سوال را ایجاد می‌کند وقتی که کشور نه تهران با مشکل تامین برق مواجه است چگونه می‌توان برق خودرو و اتوبوس‌‌‌های برقی را تامین کرد که البته در نشست اخیر علیرضا زاکانی و خبرنگاران او به این ابهام پاسخ داد و با تاکید بر اینکه عملا ناترازی انرژی با شارژ وسایط نقلیه برقی در ساعت‌‌‌های غیرپیک جبران می‌شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از دوستان این پرسش را داشتند که کمبود برق را چه می‌‌‌کنید؟ ما می‌توانیم اتوبوس‌‌‌های برقی را در ساعت‌‌‌های غیرپیک شارژ کنیم و از آنها در طول روز استفاده کنیم. توجه داشته باشید که با عنایت به ظرفیت باتری، این خودروها به راحتی می‌توانند یک شبانه‌‌‌روز به صورت کامل مشغول سرویس‌‌‌دهی به شهروندان باشند و شب برای شارژ باتری به توقفگاه مراجعه کنند.