تسهیلات نساجی یزد پنبه شد

مهران فاطمی افزود: در سفر رئیس‌جمهور شهید به استان ‌هزار میلیارد تومان به بازسازی و نوسازی بخش نساجی استان اختصاص یافت، اما به دلیل سیاست‌‌‌های انقباضی بانک مرکزی تاکنون محقق نشده که در حال پیگیری است. رئیس اتاق بازرگانی استان یزد هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: متاسفانه استراتژی درستی در حمایت از واحدهای تولیدی به‌ویژه واحدهای نساجی وجود ندارد با این حال تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. مجتبی دستمالچیان افزود: استان صنعتی و معدنی یزد با فعالیت ۳۵۱۰ واحد صنعتی نیازمند بازنگری و اصلاح سیاست‌‌‌های ارزی است که هم صادرکننده و تولیدکننده در تنگنا قرار نگیرند و هم ارزی که صادرکننده با زحمت وارد کشور می‌کند نصیب دلال‌ها نشود. وی با اشاره به سختی‌‌‌های فعالیت در صنعت نساجی تصریح کرد: با توجه به اینکه در این صنعت رانتی در انرژی آن وجود ندارد و در قیاس با بسیاری از صنایع، سود کمتری دارد کمتر با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه می‌شود.

این تولیدکننده صنعت نساجی خاطرنشان کرد: البته اگر زنجیره تولید نساجی تکمیل شود سودآوری خوبی دارد ولی در عین حال با توجه به اینکه در این حوزه، برند و مد شناخته‌شده کم داریم، عمدتا قاچاق زیاد داریم. رئیس اتاق بازرگانی یزد درباره دلیل اختصاص اعتبار برای بازسازی تجهیزات و ماشین‌‌‌آلات نساجی استان هم گفت: در سفر رئیس‌‌‌جمهور شهید به یزد و در سند نوین نوسازی ماشین‌آلات مدنظر قرار گرفت و این اعتبار برای کمک به ضعیف‌‌‌ترین بخش زنجیره تولید یعنی بافندگی در نظر گرفته شد. دستمالچیان ادامه داد: عمدتا این واحدهای ضعیف در مناطق دارای کارگاه‌‌‌های کوچک همچون گرد فرامرز و مریم‌‌‌آباد قرار دارند و مقرر شد تا با نوسازی ماشین‌‌‌آلات این کارگاه‌‌‌ها، توسعه بافندگی‌‌‌ها را شاهد باشیم ولی به دلیل مشکلاتی همچون عدم‌استقبال تولیدکنندگان کوچک و مشکلات بانکی، این کار به تاخیر افتاده است.

وی در عین حال گفت: متاسفانه با حرف‌‌‌ و حدیث‌‌‌هایی که در فضای مجازی به وجود آمد و ما را متهم به استفاده از رانت کرده و این شائبه را ایجاد کردند که این تسهیلات به افراد و واحدهای خاص پرداخت می‌شود، از این ظرفیت و فرصت مهم برای توسعه و رشد نساجی یزد صرف‌‌‌نظر کردیم و کار واردات را به خود واحدها سپردیم که در این زمینه اقدام کنند. رئیس اتاق بازرگانی یزد تصریح کرد: با اینکه استان‌‌‌های دیگر بسیار علاقه‌‌‌مندند از این تسهیلات استفاده کنند، حرف و حدیث‌‌‌ها و شائبه‌‌‌هایی که به دنبال داشت استان یزد هیچ بهره‌‌‌ای از این تسهیلات تا این لحظه نبرده و تاکنون یک مورد هم پرداخت نشده است. نساجی در استان یزد، دومین صنعت به لحاظ اشتغال محسوب می‌شود که در این زمینه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان یزد با بیان اینکه تعداد افراد شاغل در واحدهای صنعتی و معدنی استان ۸۳‌هزار و ۷۰۰ نفر است، گفت: به لحاظ رسته‌‌‌های صنعتی در استان یزد به ترتیب ۱۴درصد واحدها در حوزه استخراج و فرآوری سنگ‌‌‌های تزئینی، ۱۳درصد در رسته نساجی، ۱۱درصد در رسته صنایع غذایی، دارویی و آرایشی، ۹درصد پلیمری، ۹درصد صنایع فلزی و ۸درصد صنایع ماشین‌سازی و بقیه در سایر رسته‌‌‌ها قرار دارند.

سیدعلی‌اکبر کلانتر افزود: بر اساس آخرین آمارهای گزارش شده، ۴۶‌درصد از مجموع این واحدها ۱۰۰‌درصد فعال هستند، ‌‌‌۳۲‌درصد بین ۳۰ تا ۷۰‌درصد فعالیت دارند و ۲۲‌درصد واحدهای استان نیز غیرفعال و تعطیل بودند. وی خاطرنشان کرد: بیشترین واحدهای تعطیل‌شده در استان مربوط به سازه‌‌‌های فولادی، نساجی و پوشاک و غذایی و دارویی است که ۷۸‌درصد از واحدهای صنعتی و معدنی استان فعال و نیمه‌‌‌فعال هستند و بقیه به دلایل مختلف تعطیل شدند. وی با بیان اینکه چالش واحدهای صنعتی و معدنی به علت تحریم‌‌‌ها و مشکلات بانکی و مالی است و صنعت کشور از ترس مرگ، اقدام به خودکشی کرده است، گفت: متاسفانه توسعه صنعتی در کشور فاقد استراتژی است.

در خصوص اعتبارات برای نوسازی ماشین‌‌‌آلات این صنعت و تحول در نساجی استان، مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد با اشاره به اختصاص مبلغ‌ هزار میلیارد تومان برای خرید ۲۷۰ماشین بافندگی به استان گفت: متنوع‌‌‌ترین زنجیره ارزش تولید نساجی کشور در یزد قرار دارد، اما مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه با وجود اینکه یکی از قدرت‌‌‌های بافندگی کشور هستیم، اما ماشین‌‌‌های بافندگی صنعت نساجی استان عمر بالایی دارند و فرسوده شده‌‌‌اند، بنابراین برای رقابت در کشور و جهان باید این صنعت بازسازی و نوسازی شود.

مرتضی محمودی افزود: در این راستا تلاش داریم با اعتبار اختصاص‌یافته و رفع مشکلات واردات و اختصاص ارز، ۲۷۰ ماشین بافندگی جدید وارد شده تا بخش مهمی از تولید را به‌روز کرده و ماشین‌‌‌های بافندگی را ۲۰سال جوان کنیم. وی تعداد واحد‌‌‌های مجوزدار نساجی را ۲۰ کارخانه اعلام کرد و ادامه داد: ۲‌هزار واحد نیز در شهرک‌‌‌های مریم‌‌‌آباد و شاهدیه در حال بافندگی هستند که پارچه‌‌‌های خوب و باکیفیتی تولید می‌کنند. وی بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش حوزه نساجی و پوشاک در استان تاکید و اظهار کرد: ۲‌هزار واحد فعال نساجی در استان وجود دارد که بخش مهمی از آنها کارگاه‌‌‌های کوچک و متوسط به شمار می‌‌‌آیند و به بافندگی می‌‌‌پردازند. مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد با اشاره به اینکه ۶۰ کارخانه متوسط و بزرگ تولید نخ و پارچه و پنج کارخانه بزرگ نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۹ طرح بخش نساجی و پنج طرح بخش پوشاک نیز در سند یزد نوین دیده شده که آینده یزد را متحول خواهد کرد. به هر حال امیدواریم این اعتبارات بتواند در مسیر توسعه صنعت قدیمی و بزرگ نساجی در یکی از قطب‌های نساجی و ریسندگی کشور هر‌چه زودتر جذب شده و مثمر‌ثمر هم باشد و با شرایط سهل و آسان‌تر زمینه استقبال تولیدکنندگان ضعیف بخش بافندگی فراهم شود.

عکسسس+یک+copy