هتل یا بوستان؟

مدتی بعد زاکانی به بیان جزئیات ایده شهرداری تهران پرداخت و گفت: موضوعی که بیان کردم‌‌‌ این بود که در پایتخت ۴۴‌هزار هکتار فضای سبز پیرامونی و ۱۳‌هزار هکتار فضای سبز پارک و بزرگراه داریم و به این ۱۳‌هزار هکتار کاری نداریم و در ۸ نقطه از این ۴۴‌هزار هکتار فضای پیرامونی از سابق مجوزی وجود داشته که ابنیه و زیرساختی برای مراکز رفاهی و خدماتی ایجاد شود.

زاکانی افزود: ما پنج مورد را که استعداد این کار را داشتند، انتخاب کرده و نقطه‌گذاری کردیم تا بتوانیم پنج مجتمع را که شامل پنج هتل می‌شود در این نقاط داشته باشیم.

شهردار تهران اظهار کرد: علاوه بر آن اگر در داخل شهر متقاضی برای هتل باشد، امری ثانوی است که بر مدار معماری ایرانی- اسلامی و برای ایجاد تسهیلات و ظرفیت‌‌‌سازی برای شهر تهران درنظر گرفته می‌شود؛ یکی از مواردی که تهران از آن‌‌‌ محروم است، وجود سطح مناسب هتل است و از این رو شاید تهران در ضریب اشغال تخت، رتبه بالایی داشته باشد اما قطعا هتل‌‌‌ها به نسبت نیاز تهران کم‌‌‌ است؛ از این جهت یک تفاهم با وزارت میراث فرهنگی داشتیم تا کار را آغاز کنیم.

ایده هتل‌‌‌سازی در بوستان‌‌‌های جنگلی در حالی که عملکرد شهرداری تهران این روزها در حوزه ساخت‌وساز در بوستان‌‌‌های محلی نیز جای سوال دارد در حالی مطرح شده که این پارک‌‌‌ها نقش مهمی در کنترل آب‌‌‌های سطحی و حفظ منابع آب، تغذیه سفره آب‌‌‌های زیرزمینی، تعدیل آب و هوا و بهبود خرد اقلیم یک منطقه، کاهش آلودگی هوا و فرسایش و حفظ و تولید خاک، افزایش پایداری خاک و جلوگیری از رانش‌‌‌ زمین دارند و علاوه بر آن تفرجگاه برای انسان محسوب می‌‌‌شوند و حفظ و توسعه زیستگاه حیات وحش، جانوران و پرندگان را در پی دارند بنابراین ساخت‌وسازها و ایجاد سازه‌‌‌های سنگین در آنها می‌تواند به طبیعت و سرانه فضای سبز تهران که درگیرآلودگی هوا و... است، آسیب زیادی وارد کند.

از همان ابتدا کارشناسان محیط‌زیست به ساخت هتل در بوستان‌‌‌ها انتقاد کردند چراکه قطعا بارگذاری‌‌‌های خدماتی آن هم از جنس هتلداری موجب آسیب رساندن به فضای سبز خواهد شد و تصمیم هتل‌‌‌سازی در بوستان‌‌‌ها در حالی مطرح شد که بر اساس قانون شهرداری‌‌‌ها مسوول حفظ، نگهداری و توسعه فضای سبز در شهرها هستند اما در تهران اوضاع وارونه شده و شهرداری می‌‌‌خواهد در بوستان‌های سبز، هتل بسازد!

هتل‌‌‌سازی در بوستان‌‌‌ها در حالی مطرح شد که نه‌تنها پشتوانه قانونی ندارد بلکه منع قانونی نیز دارد چرا که حدود ۵۰ سال قبل قانونی به نام قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌‌‌رویه درخت به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید و در تبصره ۳ ماده ۴ آن عنوان شد باید پروانه‌‌‌های ساختمانی که باعث تغییر کاربری زمین‌ها از باغی و کشاورزی به مسکونی یا خدماتی می‌شود، بر اساس طرح جامع یا هادی شهرها باشد. این حکم قانونی می‌‌‌گوید: در پروانه‌‌‌های ساختمانی که بر اساس طرح جامع یا هادی شهرها از طرف شهرداری‌‌‌ها صادر می‌شود تعداد درختی که در اثر ساختمان ‌‌‌باید قطع شود تعیین و قید خواهد شد. در صورتی که پس از دریافت پروانه و قطع درخت ظرف مدت مندرج در پروانه بدون عذر موجه اقدام به‌‌‌ ساختمان نشود مرتکب مشمول مجازات‌‌‌های مقرر در این قانون خواهد شد.

نکته اینجاست که در طرح تفصیلی شهر تهران که جایگزین طرح جامع و هادی شده است، کاربری بوستان‌‌‌هایی که به عنوان G (فضای سبز) مطرح شده‌‌‌اند، قابل تغییر نیست مگر با تصویب مرجعی که این طرح را از ابتدا تصویب کرده است که آن‌هم شورای عالی شهرسازی و معماری است.

با این حال شهرداری تهران نه‌تنها از ساخت هتل به دلیل ممنوعیت قانونی  منصرف نشد بلکه در سکوت رایزنی با چند شرکت مطرح را نیز پیگیری می‌کرد به‌گونه‌‌‌ای که نوید خاصه‌‌‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران که به نوعی متولی پیشبرد این پروژه است در مورد آخرین وضعیت هتل‌‌‌سازی در بوستان‌ها به مساله نگهداشت این فضاها اشاره کرد و گفت: دقت داشته باشید که هنوز هیچ مجوزی صادر نشده است و البته هنوز طرح نهایی نشده و به همین دلیل هم هیچ مجوزی صادر نشده اما چندی پیش با یک مجموعه فاخر که اسم آن را قید نمی‌‌‌کنم جلساتی در مورد ساخت هتل‌‌‌های جنگلی داشتیم.

خاصه‌‌‌باف با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد به دلیل هزینه‌‌‌های زیاد نگهداری جنگل‌‌‌ها و کمبود آب متاسفانه بعضی از فضاهای جنگلی همچون سرخه حصار و... آسیب دیده‌‌‌اند و یکی از راه‌‌‌های نجات آنها همین مساله است، گفت: بخش خصوصی در ازای سود شهرداری ملزم به نگهداشت فضاهای جنگلی می‌شود.

وی با بیان اینکه فراخوان ساخت هتل کوهستان در منطقه ۲ به زودی اعلام می‌شود، گفت: اتمام پروژه دیدار نیز در دستور کار است؛ اما با این حال نیاز به فضای اقامتی وجود دارد و طرح ما این است که بدون تعرض به فضای سبز هتل بسازیم و روز گذشته نیز با این شرکت که تجربه خوبی در سراسر کشور دارد، جلسه برگزار کردیم و قرار شد که مطالعات خود را در این خصوص انجام دهد و بعد از اینکه طرح کامل شد موضوع را به منابع طبیعی ارجاع می‌‌‌دهیم و بعد از آن سبک این هتل‌‌‌ها وارد تشریفات قانونی می‌شود. اما دقت داشته باشید مهم‌ترین آورده ساخت این هتل‌‌‌ها فضای سبز خواهد بود.

در حالی مدیران شهرداری توپ را در زمین سازمان منابع طبیعی می‌‌‌اندازند که رضا بیانی، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران آب پاکی را روی دستان شهرداری تهران ریخت و درباره ساخت هتل‌‌‌های چندستاره در جنگل‌‌‌های دست‌‌‌کاشت تهران توسط شهرداری تهران اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی استان مخالف هرگونه ساخت‌وسازی در جنگل‌‌‌کاری‌‌‌هاست.

وی ادامه داد: شهرداری نیز تاکنون به‌‌‌صورت رسمی در این خصوص با ما نامه‌‌‌نگاری نکرده است حتی در مبحث احاله مدیریت نیز چنین چیزی وجود ندارد و مبنا بر استفاده از سازه‌‌‌های سبک است و در قراردادهای ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌‌‌ها و مراتع نیز مطرح نشده است که در پارک‌‌‌های جنگلی بتوانیم سازه‌‌‌های سنگین همچون هتل بسازیم.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» تجربه نشان داده است که مدیران شهری فعلی با وجود مخالفت‌‌‌ها بر انجام تصمیمات خود ثابت‌قدم هستند اما باید دید حالا که اداره متولی بررسی ساخت هتل دست رد به سینه زاکانی زده است آیا آنها به ساخت‌وساز در بوستان‌ها به بهانه افزایش فضاهای گردشگری ادامه می‌دهند؟