راه‌‌‌آهن یزد-اقلید از نیمه تابستان

مهرداد بذرپاش که برای شرکت در مراسم اهدای زمین به ۵‌هزار و هشت خانواده یزدی در قالب طرح جوانی جمعیت به یزد سفر کرده بود، گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۴‌هزار متقاضی جوانی جمعیت در سامانه ثبت‌‌‌نام و زمین مناسبی را دریافت کردند که در این خصوص منابع لازمی که دولت در استان‌‌‌ها برای خدمات زیربنایی پای کار آورده، بسیار قابل‌توجه است. وی افزود: در طرح جوانی جمعیت ۹۳۰۰ قطعه زمین در استان یزد تقدیم شده است و تاکنون تمامی متقاضیان حائز شرایط به‌روز شدند و امروز ویژه ۵۰۰۸ خانواده نیز قرعه‌‌‌کشی اعطای زمین انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در عملیات آماده‌‌‌سازی زمین‌‌‌ها در استان یزد ۱۸ همت منابع مالی صرف شده است، افزود: بزرگ‌ترین طرح مولدسازی در خدمت طرح‌های بزرگ نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت است.

بذرپاش با بیان اینکه بر اساس طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد مسکونی آغاز شده است، تصریح کرد: مقدار زمینی که تاکنون وارد میدان شده، ۱۰۰‌هزار هکتار در شهر‌‌‌ها و روستا‌‌‌ها بوده و هزینه‌‌‌های بسیاری در امر عملیات آماده‌‌‌سازی، احداث بنا و ... بوده است.

به گفته عضو هیات دولت، در ابتدای دولت رشد تولید مسکن و ساختمان منفی ۱۳ بود و در این دولت به مثبت ۴.۸ رسید، خوشبختانه مسکن شروع به چرخیدن کرده و حجم گسترده اشتغال در کشور داشته است.

وی ادامه داد: چرخش چرخ مسکن همراه با کاهش آسیب‌‌‌های اجتماعی، فرصت خانه‌‌‌دار شدن و عرضه در بازار را بیشتر کرده و کنترل قیمت‌ها رخ خواهد داد، علاوه بر این رشد تولید ناخالص ملی در کشور به حرکت مسکن نیاز دارد.

وی با بیان اینکه نیاز پیشرفت کشور این است که تولید مسکن سرعت داشته باشد، گفت: با توجه به این ضرورت همه ظرفیت‌‌‌های دولت و استانداران به میدان آمده است تا مداخله حداکثری شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شبکه بانکی باید بدانند که قانون جوانی جمعیت در دستور کار دولت است، بانک‌ها باید کمک بیشتری به زنجیره تولید داشته باشند.

وی با بیان اینکه ترانزیت کالا در کشور رشد ۶۰ درصدی داشته و این ترانزیت به اندازه نفت در کشور تولید ثروت دارد، گفت: وضعیت ترانزیت در کشور این پیام را می‌دهد که کشور ما آرام و امن برای انتقال کالا از شمال به جنوب است و ظرفیت‌‌‌های دیگری را شکوفا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر این سفر در خصوص تکمیل راه‌‌‌آهن یزد- اقلید هم گفت: تکمیل این راه‌آهن در مراحل پایانی قرار دارد؛ در این خصوص به شرکت راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌‌‌های حمل‌ونقل تاکید کردم و با توجه به پیشرفت کار حداکثر تا دو ماه آینده این مسیر ریلی تکمیل خواهد شد.

وی افزود: راه‌آهن یزد - اقلید یکی از مسیر‌‌‌های مهم ریلی کشور است که با تکمیل آن تمامی کشور منتفع خواهد شد و این مسیر ریلی هم کارکرد مسافری و هم کارکرد حمل بار را دارد.