رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌‌‌های ایران در هشتمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، فیروزه، گوهرسنگ‌‌‌ها، ماشین‌‌‌آلات و صنایع وابسته با اعلام این خبر گفت: مشهد تنها خوشه صنعتی جواهرات در کشور است اگرچه در تهران، اصفهان و یزد خوشه طلا داریم اما در مشهد فقط این خوشه جواهرات است.

محمدجواد پیش‌‌‌بین تصریح کرد: مشهد هنرمندان بسیاری را در حوزه جواهرات در خود جا داده و در حال حاضر در این شهر برندهایی داریم که به ۲۷ کشور جهان جواهرات صادر می‌کنند. به جرات می‌توان گفت این ظرفیت‌‌‌ها در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش خوشه صنعتی جواهرات به این نتیجه رسیدیم که دو نقطه ضعف اصلی ما طراحی و کیفیت تولیدات است از این رو تمام فعالیت‌‌‌هایمان را برای بهبود این دو موضوع متمرکز کرده‌‌‌ایم. به منظور بهبود کیفیت تلاشمان را برای واردات ماشین‌‌‌آلات مدرن انجام دادیم و سعی کردیم تولیدکنندگان را متقاعد کنیم که از آن استفاده کنند به همین دلیل ماشین‌‌‌آلات مدرن وارد این صنعت شد.

پیش‌‌‌بین با اشاره به اینکه در حوزه طراحی نیز از سال ۸۵ نخستین آموزش‌‌‌های طراحی در مشهد شروع شد که منجر به ایجاد آکادمی طراحی پیوژن شد، افزود: به کمک شرکت شهرک‌‌‌های خراسان تاکنون ۱۱۰۰ نفر طراح آموزش دیده‌‌‌اند و تقریبا همه آنها در ایران یا در کشورهای دیگر مشغول به کار هستند. اکنون هیچ تولیدکننده‌‌‌ای بدون طراحی نمی‌تواند فعالیت کند و این یک مزیت است.

مدیرعامل موسسه گوهرشناسی الماس آسیا با اشاره به اینکه در مشهد شرکت‌های خدمات طراحی به واحدهای تولیدی خدمات ارائه می‌دهند، اظهار کرد: همین موارد سبب شده خوشبختانه کیفیت تولیدهای ما آن‌قدر بالا برود که قابل رقابت با همه کشورها در این حوزه باشد و به همین دلیل است که تولیدات این صنعت در مشهد به کشورهای اطراف و همه جهان در حال صادرات است.

وی خاطرنشان کرد: طراحی جایگاه خودش را دارد اما به اعتقاد من ایده‌پردازی بسیار مهم‌تر است که در این بخش بانوان بسیار خوش درخشیده‌‌‌اند زیرا آنها در کارهای ظریف بسیار موفقند، این در حالی است که مشهد نسبت به کل کشور بیشترین تعداد جواهرساز و جواهرفروش خانم را دارد و اکنون نیز درخواست‌‌‌های زیادی از سوی خانم‌‌‌ها برای جواهرفروشی به اتحادیه اعلام شده است اما نگاه ما به هیچ کاری نگاه جنسیتی نیست بلکه نگاه توانمندانه است. بسیاری از طراحان ما در مشهد خانم‌‌‌ها هستند تا جایی که در یک کارگاه ۸۰ نفره حداقل ۵۰ نفر آنها خانم‌‌‌ها هستند.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهر و گوهرسنگ‌‌‌های ایران با اشاره به اینکه مشهد در تولید و مصرف مصنوعات نقره با اختلاف زیاد در کشور رتبه یک را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی، بسیاری از افراد رو به خرید نقره‌‌‌جات آورده‌‌‌اند. به اعتقاد من آینده این صنعت در دستان نقره است. این در حالی است که اگر نگاهی به صنعت ترکیه یا تایلند و کشورهای مشابه داشته باشیم، تولید نقره‌‌‌ از طلا پیشی گرفته است زیرا طلا پشتوانه ارز هر کشور است. در واقع نقره از منظر اشتغال‌زایی یک امتیاز است. هنگامی که نقره‌‌‌ای را می‌‌‌خریم هیچ‌گاه آن را در بازار نمی‌فروشیم یا با سرویس دیگر آن را تعویض نمی‌‌‌کنیم و کارگاه ساخت نقره باید دوباره نقره بخرد و آن را تولید کند و در واقع روند رونق تولید و ساخت نقره و اشتغال در بحث نقره خیلی بیشتر از طلا خواهد بود.

وی درباره وضعیت گوهرسنگ‌‌‌ها در مشهد نیز گفت: زحمات زیادی در حوزه گوهرسنگ‌‌‌ها کشیده شد به‌خصوص در زمینه خوشه جواهرات تلاش جمعی زیادی برای این کار انجام شده است. همفکری و هماهنگی ۱۰ روزه بین بخش خصوصی و دولت باعث شد مشهد در مقابل بمبئی از هند و بانکوک از تایلند از طرف یونسکو به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌‌‌ها انتخاب شود. اگرچه داشتن این عنوان مهم نیست بلکه استفاده از امکانات آن مهم است که ما هنوز از این عنوان شهر جهانی که می‌توانست در اختیار هنرمندان‌‌‌مان قرار گیرد، متاسفانه استفاده نکرده‌‌‌ایم.

وی تاکید کرد: جای تاسف دارد وقتی وارد شهر مشهد می‌‌‌شویم اصلا متوجه نخواهیم شد که این شهر، شهرجهانی گوهرسنگ‌‌‌هاست. در حالی که دبیرخانه همه گوهرسنگ‌‌‌ها در شهرداری‌‌‌ها است اما در شهر ما نمادهایی در این زمینه نیست. محصولات یک شهر جهانی باید بیانگر و انتقال‌دهنده فرهنگ آن شهر به دنیا باشد اما اصلا روی این آیتم‌‌‌ها کار نشده است ودر واقع شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در مشهد در حد یک عنوان باقی مانده است.

پیش‌‌‌بین یادآور شد: البته اقداماتی در مشهد  انجام شده است. هنرستانی دایر شده است و اقداماتی را نیز بخش خصوصی پیگیری کرده است، مانند مرکز نوآوری جواهرات که برای نخستین بار در کشور راه‌‌‌اندازی شده است. حتی شاید خیلی‌‌‌ها باور نمی‌کردند که می‌توان در حوزه جواهرات اقدامات نوآورانه‌‌‌ای انجام داد. معتقدم که بخش‌‌‌های زیادی از رشته‌‌‌های دانشگاهی در صنعت جواهرات می‌توانند مشغول به کار شوند. برای مثال فارغ‌‌‌التحصیلان زمین‌‌‌شناسی و معدن ظرفیت زیادی در بخش گوهرسنگ‌‌‌ها دارند یا رشته‌‌‌های مهندسی مکانیک برای ساخت دستگاه‌‌‌ها و مهندسان سیالات برای صنعت آبکاری و همچنین رشته شیمی برای تولید سنگ‌‌‌های بسته‌‌‌ای و آبکاری و همچنین در رشته‌های گرافیک و طراحی صنعتی برای طراحی جواهرات می‌توانند حضور موثری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در واقع معرفی یک فضای اشتغال‌زایی نو برای دانشگاهیان در این صنعت وجود دارد اما متاسفانه فردی که فارغ‌‌‌التحصیل می‌شود، نمی‌‌‌داند در کجا می‌تواند مشغول به کار شود.

به گفته این مقام مسوول اشتغال‌زایی نوین در این بخش نیاز به تسهیلات مالی ندارد اما به شدت نیازمند تسهیلات قانونی است.