صدور پروانه فعالیت برای ۱۰۷‌هزار بهره‌‌‌بردار آذربایجان شرقی

دنیای‌اقتصاد – تبریز - امین بیل‌‌‌ساز: رئیس اتاق اصناف کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ از مجموع حدود ۲۵۰‌هزار بهره‌‌‌بردار در استان، ۱۰۷‌هزار بهره‌‌‌بردار ساماندهی شده و پروانه فعالیت برای آنها صادر شده است. هادی فرجی‌‌‌آزاد در تشریح زمان آغاز فعالیت اتاق اصناف کشاورزی استان، اظهار کرد: نظام صنفی کشاورزی از سال ۸۹ در آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور تاسیس یافته است. وی افزود: نظام صنفی کشاورزی سپس تبدیل به اتاق اصناف کشاورزی شده و مثل سایر صنف‌‌‌ها، پروانه کسب این بخش نیز از طریق درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود. اتاق اصناف کشاورزی همتراز با اتاق اصناف صنعت و معدن است و هر دو دارای کمیسیون نظارت بر اصناف هستند. وی در خصوص نحوه صدور پروانه کسب کشاورزی گفت: پروانه کسب کشاورزان از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شده و سپس شناسنامه رایگان در حوزه زراعت، باغ، دام و طیور، شیلات، صنایع تبدیلی و منابع طبیعی به بهره‌برداران اعطا می‌شود.

فرجی‌آزاد تاکید کرد: پروانه کسب صادر‌شده، مصوبه هیات وزیران بوده و یک مدرک معتبر شغلی محسوب می‌شود. واحدهای دارای پروانه کسب، تا پنج نفر معاف از سهم کارفرمایی بیمه می‌‌‌شوند و می‌توانند خدمات کشاورزی چون آب، برق و گاز را با حمایت دولت دریافت کنند که متاسفانه این امر تا به حال استفاده نشده بود. وی افزود: به‌‌‌رغم اینکه کشاورزان در دریافت زیرساخت‌‌‌هایی چون آب، برق و گاز از سوی دولت حمایت می‌‌‌شوند اما تا به امروز فقط بخش صنعتی‌‌‌ها از آن بهره‌‌‌مند بودند و روستانشینان و بخش سنتی نمی‌توانستند از آن استفاده کنند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروانه کسب صادر‌شده برای کشاورزان در محاکم قضایی و بانک‌ها به عنوان تضامین قابل پذیرش است، افزود: اکنون سامانه سبک راه‌‌‌اندازی شده و در تمام شهرستان‌‌‌های آذربایجان شرقی قابل دسترس است و کمیسیون نظارت بر اصناف نیز در این مناطق تشکیل یافته است. در دو شهرستان باقی‌مانده هم به زودی راه‌‌‌اندازی می‌شود.