بازآفرینی لاستیک خودرو در آذربایجان شرقی

محمدجعفر عظمائی در جلسه بررسی وضع تامین لاستیک خودروهای سبک و سنگین با تاکید بر ضرورت شفافیت میزان تولید از سوی تولیدکنندگان افزود: آذربایجان شرقی سومین استان پرترافیک در حوزه حمل‌ونقل خودروهای سنگین است بنابراین این استان باید در تخصیص سهمیه‌‌‌ نیز حداقل سومین جایگاه را داشته باشد. وی در مورد موضوع فروش سبدی محصولات از سوی کارخانه‌‌‌ها گفت: اگر توزیع لاستیک به صورت سبدی از سوی تولیدکنندگان انجام می‌شود این موضوع باید بر اساس نیاز بازار تنظیم شود. عظمائی با اشاره به اهمیت تسهیل دسترسی رانندگان خودروهای سنگین به لاستیک ادامه داد: از نظر تامین لاستیک برای خودروهای سنگین مشکلی وجود ندارد و رانندگان، لاستیک‌های موردنیاز خود را از طریق راهداری و پایانه‌‌‌ها تامین می‌کنند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در ۶ ماه نخست امسال در حوزه لاستیک خودرو از مجموع ۷۰۰مورد بازرسی ۹۸ فقره تخلف شناسایی شده که ارزش این پرونده‌ها قبل از ارجاع به تعزیرات، ۱۴ میلیارد تومان است.

تامین بخشی از نیاز داخل با توسعه صنایع روکش‌‌‌گذاری لاستیک خودرو

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اهمیت تامین لاستیک‌های موردنیاز در داخل کشور گفت: اگر از صنایع روکش‌‌‌گذاری لاستیک حمایت شود کمک زیادی به تامین لاستیک‌های سبک و سنگین کشور خواهد شد.

عظمائی در بازدید از یکی از خطوط تولید تایر افزود: این کارخانه بزرگ‌ترین مرکز تعمیر لاستیک در کشور است که پس از جمع‌‌‌آوری لاستیک‌های مستهلک طی فرآیند خاصی با استفاده از مواد اولیه مرغوب و مواد پتروشیمی، روکش لاستیک‌های کارکرده نوسازی یا بهسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه با فعالیت این واحد صنعتی از ورود لاستیک‌های مستهلک به محیط‌زیست نیز جلوگیری می‌شود، ادامه داد: انواع لاستیک در این واحد روکش‌گذاری می‌شود ولی در حال حاضر اولویت این واحد با روکش‌گذاری لاستیک‌‌‌ خودروهای باری سبک و سنگین است.

تامین مواد اولیه وارداتی، درخواست اعطای تسهیلات بانکی و تسهیل خرید مواد اولیه موردنیاز از بورس‌کالا از جمله مواردی بود که در این بازدید مطرح و مقرر شد اقدامات لازم در این زمینه‌ها انجام شود.

ضرورت حمایت ویژه از واحدهای دانش‌‌‌بنیان صنعتی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه واحدهای دانش‌بنیان پیشران توسعه صنعت هستند، گفت: باید از تمام واحدهای دانش‌‌‌بنیانی که در حوزه‌‌‌های مختلف صنعتی فعالیت می‌کنند حمایت ویژه شود.

عظمائی در بازدید از خطوط تولید و فاز توسعه یک واحد دانش‌‌‌بنیان افزود: این واحد دانش‌‌‌بنیان بیش از ۳۰۰ نوع بورد الکترونیکی محصولات لوازم خانگی و خودرو تولید می‌کند و اغلب دانشجویان نخبه در این واحد مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از واحدهای دانش‌‌‌بنیان صنعتی تاکید کرد: تخصیص زمین موردنیاز و تسهیل امور در واردات مواد اولیه و صادرات می‌تواند بخشی از مسائل این واحدها را برطرف کند. عظمائی ضمن درخواست از واحدهای تولیدکننده بزرگ لوازم خانگی کشور برای تامین بوردهای الکترونیکی به منظور حمایت از این واحد دانش‌بنیان گفت: فناوری بالا در طراحی محصولات و قیمت تمام‌شده پایین و کیفیت بالای محصولات تولیدی در تراز اول جهان از ویژگی‌‌‌های مهم این واحد دانش‌بنیان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با توجه به ظرفیت این واحد دانش‌‌‌بنیان در تولید و تامین محصولات موردنیاز پیشنهاد کرد که انجمن تخصصی صنعتی در حوزه الکترونیک تشکیل شود.