مهلت 6 ماهه به «پسماند» تهران

در این میان برخی کارشناسان عدم‌نوسازی دستگاه‌‌‌های مکانیزه رفت و روب شهر و همچنین واقعی و منطقی نبودن قیمت و نرخ‌ها را علت دلسردی پیمانکاران و در نتیجه وضعیت نامناسب نگهداشت شهر می‌‌‌دانند، هرچند که در این میان اجرای طرح جامع پسماند قطعا تنها راه نجات تهران از نگهداشت نامناسب است.

مسعود عابدی، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی سازمان پسماند نیز در پاسخ به سوالات ما در مورد افزایش ۶۰ درصدی تماس‌‌‌های مردمی در خصوص نگهداشت شهر گفت: ماموریت اصلی ما با انتصاب مدیرعامل جدید حول نظافت و رفت و روب شهر است، با مدل ناحیه‌محور سال‌هاست که فعالیف نظافتی را انجام می‌‌‌دهیم اما به دلیل پراکندگی و تکثر قراردادهای مختلف و تعداد زیاد دستگاه‌‌‌های نظارتی بر حسن انجام کار گاه می‌‌‌بینیم شهر در ‌شأن مردم نظافت نمی‌شود و نارضایتی مردمی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه ما برای اینکه بتوانیم خدمات خود را ارتقا داده و تحول در نظام نظافت و تنظیف شهر ایجاد کنیم، این است که در اصلاح نظام نحوه واگذاری خدمات و همچنین اصلاح نحوه انتخاب جغرافیای کار اقدام کنیم، گفت: ما خدمات نظافت و جمع‌‌‌آوری زباله ‌تر و خشک را از مدل ناحیه‌محوری به منطقه‌محوری ارتقا داده و این اتفاق در شرف انجام است و از ماه آینده اقدامات اجرایی انجام می‌شود و در مورد پاکیزگی بزرگراه‌های تهران نیز باید بگویم که تقریبا نظافت بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی را از دایره قرارداد مناطق جدا می‌کنیم و به صورت مستقیم و متمرکز برای آن تکالیف جدا تنظیم می‌‌‌کنیم که هم در مناطق و هم بزرگراه‌‌‌‌‌‌ها فعال باشیم و مدل نظارتی خودمان نیز تغییر می‌کند که در اواخر پاییز امسال نتیجه تغییرات را خواهیم دید و شهر در ‌شأن مردم نظافت می‌شود. وی درمورد میزان اجرای طرح جامع پسماند نیز با بیان اینکه این سند، نقشه راه مدیریت پسماند است، گفت: اما این سند از سال ۹۷ پیگیری و تدوین شد و بعد از تصویب در شورای شهر شاهد تعلل دوساله تصویب در کارگروه نهایی در مدیریت پسماند استان بودیم که خوشبختانه امسال تاییدیه  آن در فصل بهار اخذ شد و این سند به عنوان سند نهایی برای پیشبرد اهداف تهران در افق ۲۰ ساله ابلاغ شد که متشکل از ۷۳ برنامه و ۲۷۳ طرح است که اقدامات منطبق با سند جامع پسماند و برنامه چهارساله توسعه شهر تهران که این برنامه‌‌‌های چهارساله نیز برگرفته از تکالیف سند جامع است، دنبال می‌شود اما ما در حوزه پسماند منطبق با برنامه عمل می‌کنیم و از نشانه‌‌‌های اجرا و توجه به طرح جامع پسماند نیز می‌توان به هوشمندسازی در بحث ارتقای تفکیک از مبدأ و استفاده از یک اپلیکیشن تفکیک زباله، همچنین اقدامات نوآورانه و مبتنی بر دانش روز دنیا در راستای کاهش دفن زباله که قطعا منجر به ایجاد کارخانه‌های متعدد و... شده اشاره کرد که در این راستا شاهد آغاز پروژه‌‌‌ها از سال آینده خواهیم بود.

وی در مورد سرانه تولید زباله تهرانی‌‌‌ها با بیان اینکه مطالعات استانداردی در این زمینه در سال ۹۸ انجام شده که آخرین نمونه‌‌‌برداری استانداردی است که در این زمینه صورت گرفته است، گفت: بر اساس مستندات استخراج‌شده، مشخص شده که هر شهروند تهرانی روزانه ۷۰۰ گرم زباله مخلوط و ‌تر تولید می‌کند که به‌طور متوسط ۶‌هزار تن زباله در تهران به صورت روزانه جابه‌جا می‌شود که این عدد فارغ از محاسبه زباله‌‌‌هایی است که توسط عوامل غیررسمی از محل‌‌‌ها و مخازن جدا می‌شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، وضعیت پسماند به گونه‌‌‌ای است که مدیرعامل این سازمان در یک‌سالگی انتصابش تغییر کرد و شهردار منطقه ۶ به عنوان مدیر جدید سازمان پسماند انتخاب شد اما این مساله در همین حد نماند بلکه در سه‌شنبه هفته گذشته شهردار تهران خودش راسا وارد شد و در نشستی که تحت عنوان «بررسی چالش‌‌‌ها و معضلات نگهداشت و تنظیف شهر تهران» برگزار شد با اشاره به انتقادات مردمی گفت: با حضور تیم مدیریت جدید در این سازمان و طراحی برنامه‌‌‌های دقیق، گلایه‌‌‌های برخی شهروندان از اوضاع نظافت و مدیریت پسماند پایتخت، مرتفع و زمینه رضایتمندی حداکثری آنان فراهم شود.

زاکانی با اشاره به انتصابات اخیر در مجموعه مدیریت شهری گفت: مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی شهرداری تهران و مورد مطالبه شهروندان است. به همین دلیل هم یکی از شهرداران خوب مناطق، به‌‌‌عنوان رئیس سازمان مدیریت پسماند منصوب شدند.

شهردار تهران در ادامه پیرامون مساله نظافت و مدیریت پسماند تهران افزود: در مساله رفت‌‌‌ و روب شهری اگرچه خیابان‌‌‌های شهر وضعیت آراسته‌‌‌ای دارد، ما اما به این حد قانع نیستیم. نه تنها سطح خیابان‌‌‌های اصلی، بلکه معابر درجه دو و کوچه‌‌‌های مختلف شهر نیز ‌‌‌باید وضعیت آراسته‌‌‌ای داشته باشند. تامین نظافت پایتخت از خیابان‌‌‌ها تا درب منزل شهروندان، بر عهده شهرداری است و در حوزه مدیریت پسماند نیز باید در انتقال ایمن زباله و تفکیک آنها از مبدأ و از درب منازل شهروندان سرمایه‌گذاری کنیم. سپس به سمت بازیافت حداکثری و امحای زیست‌‌‌پذیر پسماند حرکت کنیم.

رسیدن به این اهداف البته نیازمند برنامه اجرایی و دقیق است. شهردار تهران خواهان بهبود وضعیت نظافت شهر شد و رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز در مورد وضعیت نظافت پایتخت گفت: وضعیت نظافت و نگهداشت شهر مطلوب و در خور‌ شهروندان نیست و باید با همت و کوشش چهره شهر بهتر شود و مردم تغییر و تحول در نظافت و پاکسازی شهر را احساس کنند.  محمدی با اشاره به وضعیت نامطلوب ماشین‌‌‌آلات نظافت شهر اعلام کرد حوزه پسماند شهر در سال ۱۳۸۶ مکانیزه شد و امروز با توجه به بعضی از بی‌‌‌توجهی‌‌‌های گذشته فضای کار به سمتی رفته که وضعیت ماشین‌آلات مطلوب نیست و در حداقل قرار گرفته است. محمدی با تاکید بر اینکه باید تمام مخازن زباله و اطراف آنها شست‌وشو و گندزدایی انجام شود و تعمیر و نوسازی مخازن فرسوده در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: شهروندان باید بعد از مدتی تغییر در سطح نظافت و رفت و روب را احساس کنند به‌گونه‌ای که با برنامه‌ریزی چندماهه به سطح قابل قبول و مطلوبی برسیم.

مدیرعامل سازمان پسماند به کارهای بر زمین مانده اشاره و تاکید کرد: در حوزه پسماند کارهای زمین مانده زیادی داریم و با توجه به اینکه در گذشته برخی اتفاقات و اقدامات باعث ایجاد عقب‌ماندگی در این حوزه شده، باید امروز تلاش بیشتری را در دستور کار قرار دهیم و دقت داشته باشید که ماشین‌‌‌آلات ما فرسوده شده است در حالی که نیاز بوده تجهیزات به صورت مداوم اورهال و نوسازی شود.

محمدی با اشاره به اینکه روزی جداول و گاردریل‌‌‌ها در تهران به صورت مکانیزه شست‌‌‌وشو می‌‌‌شد اما امروز به دلیل فرسودگی ناوگان، برای انجام این اقدامات از نیروی انسانی استفاده می‌شود، گفت: استفاده از نیروی انسانی برای شست‌وشوی جداول و گاردریل‌‌‌های وسط بزرگراه‌‌‌ها و معابر کار بسیار خطرناکی است و متاسفانه در برخی مواقع حوادث دردناکی برای عوامل انسانی رقم خورده است. مدیرعامل سازمان پسماند با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت نگهداشت شهر با ۵۴ پیمانکار جلساتی را برگزار کردیم تا ناوگان و تجهیزات نگهداشت شهر به صورت حداکثری به کار گرفته شود، گفت: در بازه ۶ماهه اتفاقات خوبی در حوزه مکانیزاسیون در پسماند اتفاق خواهد افتاد و شهروندان این تغییر و تحول را احساس خواهند کرد.