دست‏‏‌انداز بودجه‏‏‌ای آسفالت یزد

در این‌باره رئیس شورای اسلامی شهر یزد می‌‌‌گوید‌: شهرداری برای آسفالت تمام معابر شهر نیازمند ۶هزار میلیارد تومان است ولی امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص خواهد یافت.

عزیزالله سیفی یکی از مطالبات شهروندان را ترمیم آسفالت خیابان‌‌‌های شهر دانسته و می‌‌‌گوید‌: آسفالت خیابان‌‌‌های شهر فرسوده است و چاله چوله‌‌‌های بسیاری وجود دارد که برای ترمیم آن در سال‌جاری ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

سیفی گفت: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ فقط ۱۰۰ میلیارد ریال برای ترمیم آسفالت سطح شهر هزینه شد، اما تنها در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱مبلغ ۱۸۹ میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافت و در سال‌جاری افزون بر یک میلیون و ۲۰۰‌هزار مترمربع از معابر شهر یزد مرمت و بهسازی می‌شود.

رئیس شورای شهر یزد با بیان اینکه اگر ما بخواهیم کل آسفالت معابر و خیابان‌‌‌های شهر یزد را اصلاح کنیم نیاز به بودجه‌‌‌ای معادل بودجه چندسال شهر یزد داریم، خاطرنشان کرد: اختصاص این مبلغ در یک سال انجام‌شدنی نیست ولی با پیگیری شهردار، ‌‌‌سهمیه قیر خوبی از وزارت نفت گرفته شده و تحت عنوان نهضت آسفالت کار شروع شده و امسال هم ادامه پیدا می‌کند.

سیفی با بیان اینکه مرمت و بهسازی آسفالت معابر شهر از سال ۱۴۰۰ آغاز شده ولی بودجه‌های محدود شهرداری در این خصوص پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد‌: دولت به شهرهای بالای ۵۰۰‌هزار نفر سهمیه قیر نمی‌دهد و باید قیر با نرخ آزاد تهیه شود که این مساله باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

رئیس شورای شهر یزد با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ در قالب نهضت آسفالت شهر یزد، ۶۵۰‌هزار مترمربع از آسفالت معابر شهر مرمت شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ به یک میلیون مترمربع رسید، گفت : در تلاش هستیم تا در سال آینده نیز افزون بر یک میلیون و ۲۰۰‌هزار مترمربع از معابر شهر یزد مرمت و بهسازی شود. این مسوول تصریح کرد: در دوره‌های گذشته، شهرداری‌ها به سمت تکمیل طرح‌ها رفتند و به همین دلیل برای ترمیم و آسفالت معابر اقدام خاصی نکردند و این باعث شده تا بر حجم وسیع آسفالت نامطلوب در سطح معابر شهر افزوده شود.

اواخر سال قبل رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد درباره اجرای نهضت آسفالت در این شهر گله کرده و گفته بود که وضعیت آسفالت برخی از معابر شهر یزد متناسب با شهر جهانی نیست و در پاره‌‌‌ای از موارد شهروندان گلایه‌‌‌مند هستند؛ ضمن آنکه نهضت آسفالت هم که قرار بود امسال اجرایی شود به خوبی عملی نشده است.

محمد‌مهدی نیکونژاد در نشست با مدیران مناطق شهرداری یزد گفته بود: امسال با توجه به بیان شعار نهضت آسفالت در سطح شهر، مقرر شده بود زیرسازی و آسفالت معابر و کوچه‌ها با توجه به اولویت‌های هر معبر و درخواست‌های شهروندان اجرا شود اما شواهد میدانی نشان داد به‌رغم اقدامات خوبی که انجام شده است در برخی از طرح‌های آسفالت شهر، این نهضت به خوبی اجرایی نشده است.

نیکونژاد اظهار کرد: گلایه مردم علاوه بر آسفالت نبودن برخی معابر که بعد از سیل و بارندگی‌های اخیر خود را بیشتر نشان داده است، عدم‌اجرای آسفالت مناسب در برخی معابر و کوچه‌هاست به گونه‌ای که بعد از مدت کوتاهی به دلیل فرورفتگی، شن‌ریزه شده، خوردگی آسفالت، کیفیت نامناسب پیدا می‌کند که مجددا نیاز به بازسازی دارد و به نوعی حیف و میل و اتلاف بیت‌المال است که اگر کیفیت آسفالت و همزمان کیفیت اجرا بالا بود هرگز این اتفاق نمی‌افتاد.