تحویل ویلاهای دولتی‏‏‌ساز در یزد

آن طور که مسوولان محلی می‌‌‌گویند، استان یزد با توجه به پیشرفت مناسب پروژه‌های در دست اقدام و نیز جلسات منظم و مداوم شورای مسکن استان و احصای اراضی، به عنوان استان پیشگام طرح نهضت ملی مسکن در کشور شناخته و معرفی شده است. بر این اساس نخستین واگذاری‌های طرح نهضت ملی مسکن کشور در قالب ۴۰ واحد در بلوار شهید نواب‌صفوی شهر یزد در کمتر از ۱۰ ماه آماده و به متقاضیان تحویل و پس از آن ۲۰۰ واحد در شهر یزد و بعد از آن هم ۱۷۴ واحد در شهرستان مهریز افتتاح شد.

در دومین سفر رئیس‌جمهوری به استان یزد در روزهای ۲۲ و ۲۳ دی‌ماه سال گذشته هم عملیات ساخت ۲۳‌هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی یک طبقه حیاط‌دار و سه خوابه با عنوان «پردیس زندگی» آغاز شد. استاندار یزد درباره فرآیند آغاز طرح نهضت ملی مسکن در این استان می‌‌‌گوید: ایجاد پردیس‌های زندگی به سبک اصیل و سازگار با فرهنگ بومی، به دور از مرتفع‌سازی بی‌‌‌جهت، هدف اصلی استان در ریل‌‌‌گذاری جدید توسعه‌‌‌ حوزه مسکن است. مهران فاطمی با اشاره به واگذاری زمین به متقاضیان برای ساخت نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی می‌‌‌افزاید: اقدامات حوزه نهضت ملی مسکن نباید در سکوت خبری باشد؛ متقاضیان باید به طور مستمر در جریان روند اقدامات صورت گرفته در پروژه‌‌‌های مسکن استان قرار گیرند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد هم در این باره به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: تا این لحظه بالغ بر ۱۲۶‌هزار نفر در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و بالغ بر ۴۷‌هزار نفر تایید نهایی شده‌اند. احسان خواجه‌رضایی با اشاره به‌ گذار از سیاست آپارتمان‌سازی به برنامه توسعه افقی، می‌‌‌افزاید: بعد از مصوبه شورای مسکن استان یزد مبنی بر لغو آپارتمان‌سازی در طرح نهضت ملی مسکن، تصمیم گرفته شد تا این طرح در استان به صورت واحدهای ویلایی احداث و در اختیار متقاضیان قرار گیرد و متقاضیانی که قبلا پروژه‌های آپارتمانی را انتخاب کرده‌اند، آخرین افرادی خواهند بود که در این طرح آپارتمان تحویل‌شان خواهد شد.

خواجه‌رضایی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ واحد در استان یزد در حال ساخت بوده‌اند که در پایان سال به حدود ۶۰۰واحد در مرحله نازک‌کاری رسیده است، ادامه می‌دهد: در پروژه‌های مسکن به‌ویژه واحدهای ویلایی، هم مراحل طراحی‌ها زمان‌بر است و هم اجرای آماده‌سازی و پلان‌ها همراه با اجرای زیرساخت‌ها همچون آب، برق و گاز، زمان زیادی می‌برد و مردم باید به این موارد مهم توجه داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد به تلاش‌های این اداره کل برای تسریع فرآیند ثبت‌نام متقاضیان اشاره می‌کند و می‌‌‌گوید: ثبت متقاضیان در هشت مرحله انجام شده است و هر متقاضی بر اساس زمانی که ثبت‌نام کرده، بعد از پالایش اطلاعات در نوبت قرار گرفته است و پیامک برای او ارسال می‌شود که البته روند اجرای این طرح در روال عادی شاید به چند سال زمان نیاز داشته باشد؛ ولی در طرح نهضت ملی با تلاش‌های شبانه‌روزی، اجرای مراحل پالایش، طراحی و ساخت مسکن چند‌ماهه خواهد بود.

خواجه‌رضایی با بیان اینکه بیشترین متقاضی طرح نهضت ملی در شهر یزد با تعداد حدود ۳۰هزار نفر حائز شرایط است، تصریح می‌کند‌: در حال حاضر پروژه‌ها به صورت ویلایی یک‌طبقه و سه‌خوابه است و زمین برای واحدهای ویلایی در سطح استان حداقل ۲۰۰ مترمربعی خواهد بود که به صورت گروهی ساخته می‌شود و ساخت واحدها هم تا مرحله سفت‌کاری انجام شده و جهت تکمیل در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل مسکن و شهرسازی یزد درباره تسهیلات این بخش با توجه ویژه به ملاحظات اقتصادی مردم، به تخفیفات سازمان نظام مهندسی ساختمان، تخفیفات شهرداری‌ها برای صدور پروانه‌های ساختمانی، اختصاص زمین رایگان و سرعت در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن برای پایین آمدن قیمت نهایی اشاره می‌کند. این مقام مسوول با بیان اینکه یکی از سایت‌های در حال ساخت شهر یزد، سایت شهید محمدخانی با اندازه ۱۵۰۰ واحد است، ادامه می‌دهد: امسال سعی می‌کنیم افرادی که بر اساس پیامک‌ها نسبت به تامین آورده در موعد مقرر اقدام کرده‌اند در اولویت تحویل واحدهای تکمیل‌شده قرار گیرند.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد به تحویل به موقع واحدهای در حال ساخت خوش‌بین است و در این باره می‌‌‌گوید: سال ۱۴۰۲ شروع خوبی برای اجرا، تکمیل و تحویل واحدهای طرح نهضت مسکن ملی در استان یزد خواهد بود و امیدواریم متقاضیان در زمان ارسال پیامک، نسبت به تامین آورده موردنیاز اقدام لازم را انجام دهند تا پروژه‌ها در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت تحویل مالکان شود. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن یزد هم با بیان اینکه این نهاد مدیریت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهایی با جمعیت کمتر از صد‌هزار نفر را بر عهده دارد، می‌‌‌گوید: ‌‌‌ در استان یزد بالغ‌‌‌ بر ۴۱‌هزار و ۹۰۰ متقاضی مسکن ملی وجود دارد که از این تعداد۱۲هزار نفر واجد شرایط کلی و تخصیص پروژه، شناخته شده‌‌‌اند.

حمید ضیایی با اشاره به قوانین نقل و انتقال واحدها می‌‌‌گوید‌: خرید و فروش امتیاز خانه‌‌‌های مسکن ملی تا زمان واگذاری واحد و انتقال سند اعیانی به نام متقاضی ممنوع است بنابراین با توجه به اینکه بعضا خرید و فروش از طریق بنگاه املاک و دفاتر اسناد رسمی به صورت غیررسمی و وکالتی صورت می‌پذیرد، نظارت بر این موضوع باید از طریق اتحادیه املاک و دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام شود.

عکس گزارش یزد copy