هفته کاری پنج روزه، کارکنان آمازون را فراری داد!

اوایل سال ۲۰۲۰ در دوران اوج‌‌‌گیری کرونا، آمازون مثل بسیاری از شرکت‌ها به کارکنان خود در سراسر جهان اعلام کرد که اگر امکان دورکاری دارند، در خانه بمانند و کارشان را از آنجا انجام دهند. چند ماه بعد، شرکت این امکان را برای کارکنان خود تمدید و اعلام کرد که «کارکنان اجازه دارند در صورت امکان تا ژوئن ۲۰۲۱ دورکاری کنند.» اوت ۲۰۲۱، اعلام شد به دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا، بازه دورکاری را تا ژانویه سال بعد تمدید کرده‌‌‌اند.

پس از مدتی که آب‌‌‌ها از آسیاب افتاد، زمزمه‌‌‌های بازگشت کارکنان به محل کار به گوش رسید. شرکت‌ها حالا از کارکنان می‌‌‌خواستند حداقل به صورت کج‌دار و مریز در محل کار حضور یابند. مثلا دو روز یا سه روز در هفته. یکی از این شرکت‌ها «میسیز» بود که به کارکنان خود هشدار داده بود اگر دو روز در هفته در محل کار حاضر نشوند با پیامدهایی مثل اخراج روبه‌‌‌رو خواهند شد. این روش که به رویکرد «ترکیبی» معروف است دست کارکنان را تا حدی باز می‌‌‌گذاشت.

آمازون هم ابتدا این سیاست را اعمال کرد. سال گذشته، این شرکت به کارکنان گفت که باید دست کم سه روز در هفته در محل کار حضور یابند. اما کارکنانی که دورکاری به دهانشان مزه کرده بود با همین سیاست نیز مخالفت کردند. در آن زمان، گروهی از کارکنان آمازون در یک یادداشت شش صفحه‌‌‌ای، نسبت به سیاست بازگشت سه‌روزه ابراز نگرانی کرده بودند، اما به آن توجهی نشد. حالا پس از گذشت نزدیک به دو سال، شرکت به کارکنان گفته که باید تمام هفته کاری، یعنی پنج روز به صورت حضوری کار کنند و این قانون، ژانویه ۲۰۲۵ اجرایی می‌شود.

برخی کارکنان آمازون می‌‌‌گویند تا آن زمان در این شرکت نمی‌‌‌مانند. طبق نظرسنجی اخیر وب‌سایت «بلایند» از ۲۵۸۵ نیروی این شرکت، ۷۳‌درصد افراد به دنبال شغل جدید هستند. به‌‌‌علاوه، ۸۰‌درصد متخصصان در آمازون گفته‌‌‌اند که دست‌کم یکی از همکارانشان به دنبال استعفا به دلیل سیاست جدید است. آنها همچنین نوشته‌‌‌اند که این خبر، ضربه‌‌‌ای جدی به روحیه کارکنان زده و بیش از هر کسی، به ضرر کارکنانی است که فرزند دارند یا از کسی مراقبت می‌کنند. طبق نظرسنجی وب‌سایت «گلسدور»، ۷۴‌درصد کارکنان آمازون در حال بازبینی آینده شغلی‌شان هستند؛ چه در این شرکت و چه در شرکتی دیگر. کارشناسان می‌‌‌گویند سیاست سختگیرانه «بازگشت اجباری»، راهی برای شرکت‌هاست که کارکنان را مجبور به استعفا کنند. به این ترتیب، لازم نیست هزینه‌‌‌های تعدیل نیرو را متحمل شوند. اما بسیاری از کارکنان آمازون امیدوارند که رهبری سازمان در این سیاست تجدید نظر کند.

در حال حاضر، کارکنان آمازون ملزمند سه روز در هفته در محل کار حضور داشته باشند. طبق نظرسنجی ناشناسی که توسط خود کارکنان صورت گرفته و در وب‌سایت فورچون منتشر شده، کارکنان آمازون از قانون جدید «به شدت ناراضی» هستند. این نظرسنجی در کانال آمازون در پیام‌رسان «اسلک» به اشتراک گذاشته شده. به گزارش فورچون، گردانندگان این نظرسنجی گفته‌‌‌اند قصد دارند نتایج آن را جمع‌‌‌آوری کرده و با جسی در میان بگذارند تا او و سایر رهبران شرکت از تاثیر این سیاست بر کارکنان، چالش‌‌‌های شناسایی‌شده و راه‌حل‌‌‌های پیشنهادی آگاه شوند.

جسی در یادداشت اخیرش گفته که اعمال سیاست ترکیبی، باعث بهبود عملکرد تیم‌‌‌ها شده. به گفته او، حالا که کارکنان سه روز در محل کار حضور دارند، یادگیری، تمرین، تعامل، تبادل نظر و نوآوری آسان‌‌‌تر و موثرتر شده، آموزش و یادگیری از یکدیگر، بی‌دردسر شده و تیم‌‌‌ها بهتر با هم در ارتباطند. او در ادامه گفته: «آنچه در ۱۵ ماه گذشته شاهد بوده‌‌‌ایم، اعتقاد ما در مورد مزایای این سیاست را تقویت کرده است.» هفته گذشته، «مت گارمن»، مدیر خدمات وب آمازون در پیامی صراحتا به کارکنان گفت اگر با سیاست جدید مشکل دارند می‌توانند بروند. او گفت: «اگر نمی‌توانند در این محیط کار کنند و این را نمی‌‌‌خواهند، اشکالی ندارد. شرکت‌های دیگر هستند. ما در آمازون دوست داریم در محیطی باشیم که با هم کار کنیم و فکر می‌‌‌کنیم یک محیط مشارکتی، تاثیر بسیاری در نوآوری و فرهنگمان دارد.» این در حالی است که کارکنان می‌‌‌گویند وقتی دورکاری یا به صورت ترکیبی کار می‌کنند بازدهی بیشتری دارند. گارمن گفته این قانون برای حفظ فرهنگ و اصول رهبری آمازون، لازم است.