جذب 208میلیارد تومان در رئالیتی‏‏‌شوی کارمانی

به گزارش دنیای اقتصاد، برنامه «کارمانی» اولین رئالیتی‌‌‌شوی اقتصادی ایران در حوزه تامین مالی جمعی به شمار می‌‌‌رود. این برنامه با شعار «تماشای این برنامه به سود شما‌‌ست» از ۸ خرداد در فیلیمو منتشر و تاکنون ۱۸ قسمت از آن برگزار شده است.  در مرحله اول این برنامه، ۳۶ طرح ارائه شد که از میان آنها ۱۸ طرح منتخب شده‌‌‌ و بر روی سکوی تامین مالی جمعی برنامه قرار گرفتند. از ۱۸ طرح منتخب این برنامه، ۱۶ طرح به‌‌‌طور کامل از طریق سکوی تامین مالی جمعی کارن‌‌‌کراد تامین مالی شده‌‌‌اند. در مجموع تاکنون ۲۰۸میلیارد تومان برای طرح‌‌‌ها جذب شده و تعداد سرمایه‌‌‌گذاران به ۳۵۳۰ نفر رسیده است. از ۳۶ سرمایه‌‌‌پذیرشرکت‌‌‌کننده در کارمانی، ۸ شرکت دانش‌‌‌بنیان بودند. پس از گذشت ۴ماه از پخش اولین قسمت کارمانی ۴۶۲ سرمایه‌‌‌گذار عملی شدن شعار« تماشای این برنامه به سود شماست» را تجربه کردند و شیرینی دریافت سود پیش‌‌‌بینی‌‌‌شده مرحله اول، طرح قسمت اول و سوم این برنامه را چشیدند. حوزه فعالیت طرح‌‌‌های شرکت‌‌‌کننده در برنامه از صنایع مختلفی مانند فین‌تک و فناوری مالی، مواد پیشرفته و فناوری‌‌‌های شیمیایی، صنایع فرهنگی، خلاق و علوم انسانی، نساجی، بازرگانی داخلی و بین‌‌‌المللی کالا و خدمات، سخت‌‌‌افزارهای برق و الکترونیک، کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی، ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات پیشرفته، سلامت، دارو و پزشکی و... است. این امر نشان‌‌‌دهنده‌‌‌ این است که سکوی کارن‌‌‌کراد به‌‌‌عنوان سکوی تامین مالی برنامه کارمانی برای تامین مالی حوزه‌‌‌‌‌‌های مختلف محدودیتی ندارد.

در حالی ‌‌‌که میانگین زمان جذب سرمایه برای این طرح‌‌‌ها ۹ روز بوده، کمترین زمان تکمیل منابع به طرح «داروی ضد کوکسیدیوز طیور» برمی‌‌‌‌‌‌گردد که در مدت ۶۶دقیقه توانسته ۱۰ میلیارد تومان سرمایه درخواستی را جذب کند و ۱۸۶ نفر هم در تامین منابع مالی این طرح مشارکت کرده‌‌‌اند.

کارمانی و امکان جمع‌‌‌آوری منابع مالی برای سرمایه‌‌‌پذیران

در خصوص روش کرادفاندینگ و نقش کارمانی در جا انداختن فرهنگ تامین مالی جمعی، علیرضا توکلی کاشی که به‌‌‌عنوان یکی از داوران برنامه کارمانی حضور داشته، به دنیای اقتصاد توضیح داد: در بحث تامین مالی دو طرف وجود دارد، یک طرف عرضه‌‌‌کننده و سرمایه‌‌‌پذیر قرار گرفته،‌‌‌ یعنی کسی که طرحی دارد و می‌‌‌خواهد آن را عرضه کرده و برای آن منابع تامین کند و طرف دیگر تامین‌‌‌کنندگان و سرمایه‌‌‌گذاران هستند. برنامه کارمانی می‌‌‌تواند بیشتر برای عرضه‌‌‌کنندگان موثر باشد، با این هدف که با روش کرادفاندینگ آشنا شوند و با معرفی طرح خود و دفاع از آن، از امکان جمع‌‌‌آوری منابع مالی از سوی عموم مردم بهره‌‌‌مند شوند. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است طرح‌‌‌هایی که در برنامه‌‌‌های تامین مالی جمعی ارائه می‌‌‌شود، بازدهی نسبتا بالاتری نسبت‌ ‌‌به سایر طرح‌‌‌ها داشته باشد؛ زیرا طرح‌‌‌های کوچک‌‌‌‌‌‌تری هستند و در مراحل اولیه رشد قرار دارند و امکان تامین سودهای بیشتری هم برایشان وجود دارد.  توکلی‌‌‌کاشی ادامه داد: به همین دلیل این برنامه‌‌‌ها اگر با این هدف تولید شوند که تامین منابع مالی از طریق صندوق‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری اتفاق بیفتد و سازمان بورس اجازه دهد که صندوق‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری اختصاصی تامین منابع مالی برای این طرح‌‌‌‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های کرادفاندینگ ایجاد شود، اقدام مناسب‌‌‌تری است. هرچند برای عرضه‌‌‌کنندگان و طراح‌‌‌های جوان که ایده‌‌‌های جذابی دارند و در بوروکراسی سیستم بانکی گرفتار شده‌اند و امکان تامین مالی ندارند، این روش می‌‌‌تواند راه‌‌‌گشا باشد و چنین برنا‌‌‌مه‌‌‌هایی در راهنمایی این افراد و معرفی طرح‌‌‌هایشان موفق عمل می‌کند.

راهی برای رفع مشکلات تامین مالی کارآفرینان

او با اشاره به مشکلات تامین مالی برای کارآفرینان بیان کرد: ما کارآفرینان زیادی در ایران داریم که برای تامین مالی با مشکل مواجه هستند و روش‌‌‌های مرسومی مانند مراجعه به بانک و شرکت‌‌‌های بزرگ، معمولا برای آنها جوابگو نیست. برنامه کارمانی در صورتی که به‌‌‌درستی تبلیغ شود، می‌‌‌تواند به کارآفرینان جوان با ایده‌‌‌های جذاب که ممکن است در هر شرکتی هم نمونه آنها وجود داشته باشد، نشان دهد که به جز روش‌‌‌های مرسوم، روش‌‌‌های دیگری ازجمله تامین مالی جمعی وجود دارد. البته مشروط بر اینکه این کارآفرینان نمونه‌‌‌های اولیه طرح خود را ساخته باشند، طرح را از مرحله ابتدایی خارج کرده و از آن جواب گرفته باشند و برای توسعه و به فروش رساندن طرح، به منابع مالی نیاز پیدا کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بسیاری از کارآفرینان از چنین روشی اطلاعی ندارند و از این رو به مشکل برمی‌‌‌خورند. همچنین ممکن است از ادامه مسیر خود منصرف شوند یا به‌‌‌دلیل محدودیت‌‌‌های مالی، مجبور می‌‌‌شوند با قیمت‌‌‌های پایین یا مشارکت غیرمنصفانه طرح خود را به اشخاص دیگر واگذار کنند. تامین مالی جمعی این امکان را فراهم می‌‌‌کند که خود کارآفرین برای طرح خود تامین مالی کرده و آن را به بهره‌‌‌برداری برساند و خودش از مزایای آن بهره‌‌‌مند شود.