در این میان برخی از دغدغه‌‌‌ها نظیر تکنولوژی‌‌‌های به‌کارگرفته‌شده طی سال‌های اخیر در کنار استانداردهای ریز و درشت سبب شده تا اگرچه هدف درست حفظ ایمنی مورد توجه سازندگان و سازمان‌های ذی‌ربط قرار گیرد اما مشکلاتی نیز در زمینه ساخت‌وساز به‌خصوص برای سازندگان به وجود آورد. در سال‌های اخیر با شدت گرفتن تحریم‌‌‌ها علیه کشور بسیاری از تجهیزاتی که تا پیش از این از کشورهای غربی وارد می‌‌‌شد یا جای خود را به کالای تولید داخل داده یا بازار آن در اختیار چینی‌‌‌ها قرار گرفته است. اما به طور کلی از لحاظ توانمندی‌‌‌های داخلی در زمینه اصالت کالا پیشرفت‌‌‌های خوبی را شاهد بوده‌‌‌ایم چراکه تولیدات آنها مورد تایید سازمان آتش‌نشانی قرار می‌گیرد. Detector یا همان وسایلی که برای رهگیری دود و اعلام خطر آتش‌سوزی به کار گرفته می‌‌‌شوند یکی از همین موارد است، البته در مواردی نظیر Booster pump برای ساختمان‌‌‌های بلندمرتبه همچنان اجازه واردات کالاهای متناسب با نیاز سازنده وجود دارد. اما اگر به طور کلی بخواهیم صحبت کنیم در بحث اصالت کالا همچنان تا حدی به کالاهای خارجی نیازمندیم.

به جز تجهیزات یکی از مسائل مهمی که در بحث ایمنی پیش روی سازندگان است، احتمال تغییر قوانین از زمان اخذ مجوزها تا زمان گرفتن پایان کار است. برای مثال ممکن است در زمانی که یک کالای خاص نظیر کامپوزیت مجوزهای لازم را کسب می‌کند تا زمان پایان کار وقوع حوادثی نظیر بیمارستان گاندی استفاده از این کالا را در معرض ممنوعیت قرار دهد کما اینکه این‌طور نیز شد. به نظر می‌رسد برای جلوگیری از موارد این‌چنینی و متضرر نشدن سازندگان، سازمان آتش‌نشانی باید ارتباط نزدیک‌تری با سازندگان یا مشاوران داشته باشد تا از این طریق قبل از صرف هزینه‌های بالا چنین مواردی را به سازندگان گوشزد کند. یا به صورت دوره‌‌‌ای بازدیدهای کارگاهی انجام و موارد اجرایی ایمنی در طول زمان ساخت متناسب با علم روز دنیا در صورت امکان اجرا شود.

از سوی دیگر به نظر می‌آید که در بحث نگهداری نیز باید قوانینی وضع شود تا ساختمان و تجهیزات ایمنی آن در مدت طولانی بهره‌برداری نیز به درستی نگهداری شوند. متاسفانه پس از تحویل ساختمان به هیات‌مدیره و مدیریت ساختمان دیگر توجه چندانی به سرویس و نگهداری تاسیسات و لوازم‌ها و... آتش‌‌‌نشانی نمی‌شود. هم اکنون ضمانت اجرایی چندانی برای تداوم نگهداری و حفظ تاسیسات ایمنی به‌خصوص آتش‌نشانی در ساختمان‌ها وجود ندارد. این در حالی است که در خارج از ایران ضمانت اجرایی برخی مقررات نظیر آتش‌نشانی بر عهده شرکت‌های بیمه است و یا شرکت‌های بیمه برای صدور گواهی بیمه ساختمانی الزام به اخذ گواهی رسیدگی به سرویس و نگهداری آتش‌‌‌نشانی را از مالکان خواستار می‌‌‌شوند. از این رو بهتر است که برای این نکته نیز حتما تدابیر قانونی لازم اندیشیده شود.