در بیمه شخص‌ثالث خودرو، شرکت بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر، دیه چند نفر را در هر حادثه پرداخت می‌کند؟

پاسخ:

مطابق ماده‌۱۲ قانون بیمه اجباری مصوب سال‌۱۳۹۵، دو نوع دیه قابل‌پرداخت است:

الف- دیه افراد زیان‌دیده خارج از خودرو:

سقف تعهد جانی بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر برای افراد خارج از خودرو، ۱۰‌برابر سقف تعهدات بدنی بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه (دیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کامل مرد مسلمان در ماه حرام) است، در صورتی‌که مجموع خسارات بدنی زیان‌دیدگان، بیشتر از سقف مذکور باشد مبلغ خسارت مورد تعهد بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر به نسبت خسارت واردشده به هریک از زیان‌دیدگان، بین آنها تسهیم و مابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌التفاوت توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی مطابق مقررات پرداخت می‌شود.

ب- دیه افراد زیان‌دیده داخل خودرو:

سقف تعهد جانی بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر برای افراد داخل خودرو، معادل ظرفیت خودرو (مطابق کارت خودرو) ضرب در سقف تعهدات بدنی بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه (دیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کامل مرد مسلمان در ماه حرام) است و مازاد بر آن مطابق مقررات بر عهده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صندوق تامین خسارت‌های بدنی است. اگر این مازاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ناشی از عدم‌رعایت ظرفیت خودرو باشد، از راننده مسبب حادثه بازیافت می‌شود.

پس به‌طور خلاصه درباره تعهد جانی بیمه شخص‌ثالث می‌توان گفت:

۱- برای تعدد دیات ظرفیت داخل خودرو به‌عهده بیمه‌گر است، درصورتی‌که بیش از ظرفیت باشد به‌عهده صندوق تامین و از راننده ریکاوری می‌شود.لازم به ذکر است که تعداد جنین و اطفال زیر دو سال‌داخل وسیله نقلیه به ظرفیت مجاز خودرو اضافه می‌شود.

۲- سقف تعهد جانی بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر برای خارج خودرو  ۱۰برابر دیه‌‌‌‌‌‌‌‌ کامل مرد مسلمان در ماه حرام است. مازاد بر آن در تعهد صندوق بوده و مطابق بند‌۳ تبصره‌۱ ماده‌۲۵ قانون جدید ثالث، قابل‌بازیافت نیست.

۳- سقف تعهد بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر برای افراد داخل خودرو مطابق ماده‌۱۲ قانون جدید ثالث معادل ظرفیت ضربدر دیه‌‌‌‌‌‌‌‌ کامل مرد مسلمان در ماه حرام در زمان پرداخت دیه است. مازاد بر آن بر عهده‌‌‌‌‌‌‌‌ صندوق است. اگر این مازاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ناشی از عدم‌رعایت ظرفیت خودرو باشد قابل‌بازیافت است.

۴- بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر مکلف است مطابق تبصره‌ماده‌۹ کل زیان بدنی وارده به اشخاص ثالث را پرداخت کند حتی اگر مازاد بر یک دیه‌‌‌‌‌‌‌‌ کامل باشد.