155 میلیون جلد کتاب درسی با کاغذ ایرانی

 به گفته امید نیک نژاد تولید کاغذ تحریر این مجموعه در مقطعی در سال ۹۹ بین ۴۵۵۰ تا ۴۶۰۰ تن بود، این رقم در سال قبل به ۴۶‌هزار تن رسید و در یک بازه زمانی دو سه ساله تولید ۱۰ برابر شد. وی با بیان اینکه امسال ۱۰۰درصد کاغذ موردنیاز برای تولید کتب درسی آموزش و پرورش از شرکت چوب و کاغذ مازندران تهیه خواهد شد گفت: سال قبل ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی برای ۱۴ میلیون دانش‌آموز با کاغذ تولیدی این شرکت تامین شده و تا پایان اسفند نیز ۳۳‌هزار تن کاغذ در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهیم و ۱۰‌هزار تن نیز در سال آینده تحویل می‌شود. وی با بیان اینکه کیفیت کاغذ در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی یافته و در حال حاضر۳۳۰ ناشر از کاغذ ایرانی استفاده می‌کنند گفت: متاسفانه امسال به دلیل ناترازی برق ۵۰ روز تولید را از دست دادیم و در انجام بخشی از تعهدات خود به ناشران موفق عمل نکردیم، ولی سعی می‌کنیم تا پایان سال ۱۵۰۰ تن کاغذ به بازار عرضه کنیم.

نیک نژاد در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» در ارتباط با سرمایه‌گذاری در صنعت کاغذ و مشکلات زیست محیطی در این حوزه نیز گفت: صنعت کاغذ از صنایع آب بر است و علاوه بر آن به ماده اولیه چوب هم نیاز داریم و این در حالی است که در چند سال اخیر برداشت از چوب جنگلی ممنوع است. با این حال اقداماتی برای عبور از این چالش‌ها انجام شده و معتقدم در صورتی که بهره‌برداری اصولی در اکوسیستم صورت بگیرد، حتما به چرخه اقتصادی ما کمک می‌کند، اما متاسفانه در این زمینه تجربه‌ای نداریم.  وی با اشاره به اینکه بخشی از چوب موردنیاز را از طریق واردات و بخش دیگر از زراعت چوب تامین می‌شود افزود: زراعت چوب یک فعالیت زودبازده است و بنابراین در مجموعه ما در حال انجام است و معتقدم استقرار این نوع فعالیت‌ها برای کشور ضروری است و البته بایدها و نبایدهایی هم به همراه دارد.  وی با بیان اینکه در مجموعه چوب و کاغذ مازندران به دلیل گردش و بازیافت آب مصرفی با استفاده از سیستم‌های پیشرویی که در اختیار داریم با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم افزود: اما کشور به این صنعت نیاز دارد.  مدیرعامل چوب و کاغذ مازندران در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در دو سال گذشته در تابستان یک ظرفیت خط تولید ما و امسال هر دو خط ما تعطیل بودند گفت: این توقف‌ها باعث ۵۸۰ میلیارد تومان عدم‌النفع شد و بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان نیز زیان مستقیم به دلیل از دست دادن قراردادها ثبت شده است. 

وی با بیان اینکه صنعت ما صنعتی پرمصرف است ادامه داد: ما ۳۰ مگاوات ساعت مصرف برق داریم و استقرار این میزان ژنراتور برای تامین برق نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و اگر دولت در بحث استقرار یک نیروگاه اختصاصی در منطقه کمک کند، بخش اعظم مشکلات ما حل می‌شود. وی با اشاره به اینکه کاغذ یک کالای استراتژیک برای کشور است گفت: باید دولت در تصمیم به قطعی برق این موضوع را لحاظ کند و این صنعت را مستثنی کند که البته وزیر صمت دولت قبل در این زمینه قول‌هایی داده بود، زیرا کالای ما برای آموزش و پرورش و کتاب‌های درسی است و اگر به موقع تامین نشود باعث بروز مشکلات جدی در حوزه آموزش می‌شود. نیک نژاد در پاسخ به سوالی درباره مقایسه هزینه تولید کاغذ ایرانی با نمونه‌های وارداتی گفت: در حال حاضر برای هر کیلو کاغذ وارداتی ۱.۱ دلار ارز از کشور خارج می‌شود، بسته به اینکه قیمت ارز در کشور به چه رقمی محاسبه شود، قیمت تمام شده ما هر کیلو ۴۳‌هزار تومان است.

بر این اساس در شرایط فعلی تولید ایرانی کاملا رقابتی است، اما باید برای ذائقه مصرف‌کننده فرهنگ‌سازی کنیم و خوشبختانه امروز بزرگ‌ترین چاپخانه‌های کشور از محصولات ما استفاده می‌کنند و جز‌ درصد روشنایی کاغذ، کیفیت محصولات ما با محصولات وارداتی کاملا رقابتی است. به علاوه این کاغذ برای دستگاه‌هایی هم که به دنبال کاغذ یارانه‌ای نباشند به صرفه است و برای بازار نیز رقابتی است و از کاغذ وارداتی ارزان‌تر است. به گفته او صنعت کاغذ یک صنعت مکانیکی است و در فرآیند تولید به جای کلر از آب اکسیژنه استفاده می‌کنیم که برای دانش‌آموزان این کاغذها دارای زیان نیست و ارجحیت دارد.  وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش ما در حوزه تامین مواد اولیه، تخصیص ارز برای خرید خمیر کاغذ و لوازم پوششی وارداتی است گفت: با معضل ارزی روبه‌رو هستیم که گاه در مدت طولانی به سرانجام نمی‌رسد. به علاوه برخی کالاهای تحریمی هستند که تامین آنها به آسانی صورت نمی‌گیرد.

تکنولوژی‌های این صنعت هم در کشورهای فنلاند، کانادا، اتریش و آلمان تولید می‌شود و تحریم‌ها باعث بروز مشکلاتی در این حوزه شده است.  وی با بیان اینکه صادرات کاغذ تحریر ممنوع است گفت: در حوزه کاغذ مقوا بازارهای خوبی را می‌توانیم به دست آوریم به شرط آنکه مشکلات تولید برطرف شوند؛ سال ۱۴۰۱ یک قرارداد ۱۰ میلیون یورویی با یک شرکت عراقی منعقد کردیم که به دلیل قطعی برق نتوانستیم بخش اعظم آن را تامین کنیم و این مشتری خوب را از دست دادیم.  وی افزود: صنایع کاغذسازی مقوا در کشور ظرفیتی ۱.۲ میلیون تنی را در اختیار دارد و مصرف داخل ۶۵۰‌هزار تن بیشتر نیست و در نتیجه امکان صادراتی ما وجود دارد. با این حال برای این مهم باید مشکلات از میان برداشته شوند. به عنوان مثال موضوع رفع تعهد ارزی موضوعی است که رقابت‌پذیری ما را در مقایسه با کشورهای دیگر از بین می‌برد. متاسفانه با قیمت‌های صادراتی کنونی برای رفع تعهد ارزی مشکلات متعددی داریم و امیدواریم دولت نرخ رفع تعهد ارزی را اصلاح کند تا مسیر صادرات هموار شود.

پیگیری توسعه و نوسازی شرکت چوب و کاغذ مازندران

مدیرعامل هلدینگ آینده پویا نیز گفت: بازسازی و نوسازی شرکت چوب و کاغذ مازندران در دستور کار قرار دارد و یکی از اولویت‌‌های اصلی هلدینگ آینده پویا به شمار می‌‌آید. دکتر افشار فتح‌‌الهی اظهار کرد: شرکت چوب و کاغذ مازندران از ابتدا و زمان احداث، نقش رهبری بازار کاغذ را در کشور هم از نظر کیفیت و هم از لحاظ قیمت داشته است.وی ادامه داد: تجهیزات این شرکت از تکنولوژی روز دنیا برخوردار است و البته برای دارا بودن رهبری و سهم بازار مناسب باید به‌‌روزرسانی‌‌های لازم انجام شود. مدیرعامل هلدینگ آینده پویا تاکید کرد: بازسازی و نوسازی این شرکت در دستور کار قرار دارد و یکی از اولویت‌‌های اصلی هلدینگ آینده پویا به شمار می‌‌آید.وی با بیان اینکه در راستای توسعه این شرکت دو سناریو طراحی شده است، ادامه داد: این برنامه‌‌ها در کمیته‌‌های هلدینگ در حال بررسی است و پس از تصویب نهایی عملیاتی خواهد شد.

دکتر فتح‌‌الهی با اشاره به اینکه این شرکت تنها تولیدکننده کاغذ بر مبنای چوب است، اظهار کرد: الیاف چوب، مقاومت کاغذ را بالا برده و کاغذ دست اول تولید می‌شود و از این رو رهبری بازار را داراست.

وی با بیان اینکه برای دهه آینده شرکت برنامه‌‌های لازم پیش‌بینی شده تا این جایگاه همچنان حفظ شود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته طرح خودکفایی تولید کاغذ کتب درسی با مشارکت این مجموعه به بهره‌‌برداری رسید.