تحقق توسعه در منطقه محروم

 این شرکت خصوصی با تکمیل دو فاز پروژه تولید کنسانتره سنگ‌آهن جمعا با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن ضمن ایجاد ۲۳۰۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم و توجه به اشتغال کارکنان بومی موفق شده تا در مدت زمانی کوتاه هم گامی مهم در جهت توسعه شهرستان ساغند از توابع استان یزد بردارد و هم توانسته با توجه به مسوولیت‌های اجتماعی و زیست محیطی در جهت بهبود شخص‌های کیفی و کمی فعالیت صنعتی گام بردارد. به همین منظور روزنامه «دنیای اقتصاد» برآن شده تا در گفت‌وگو با مهندس حسین رجبی فرد، مدیرکارخانه این شرکت زوایای مختلف تاثیرات شروع به کار و تداوم فعالیت پایا فولاد را به بحث و بررسی بگذارد.

رجبی فرد در ابتدا با توجه به زمان محدود و چابکی روند طی شده برای ‌راه‌اندازی خطوط تولید در شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد گفت: شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد و پس از آن در سال ۱۳۹۷ عملیات ساخت خط تولید و توسعه فعالیت در منطقه ساغند استان یزد را آغاز کرد. این شرکت توانسته در مدت زمان یاد شده یعنی از شروع پروژه تاکنون در دو فاز فرآیند توسعه خود را طی کند و هم اکنون سالانه ظرفیت تولید ۲میلیون تن کنسانتره سنگ آهن با عیار ۶۶‌درصد را دارد. طبیعتا با توجه به بافت جمعیتی و وضعیت اقتصادی استان این مجتمع تولید کنسانتره می‌تواند آثار مثبت مهمی بر وضعیت اقتصاد ایران داشته باشد. با این حال اگر بخواهیم این تاثیر را به طور واضح توضیح دهیم می‌توانیم این‌طور بگوییم که کارهای زیادی برای توسعه پروژه ما تاکنون به انجام رسیده که به طور توامان منافع متقابلی را برای شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد و مردم این بخش از استان یزد ایجاد کرده است.

وی افزود: کارخانه تولید کنسانتره پایا فولاد کویر یزد در فاز اول با تولید یک میلیون کنسانتره آغاز به کار کرد از آنجا که ما احتیاج داشتیم تا این پروژه برای رفع نیازهای خود به آب دسترسی داشته باشد در ابتدا یک خط لوله انتقال آب ۳۰ کیلومتری را تا محل احداث کارخانه ساختیم و پس از آن با اضافه کردن تاسیسات سنگ‌شکن با ظرفیت ۴ میلیون تن، مراحل بعدی فعالیت خود را پی گرفتیم. تلاش‌‌‌های کارشناسان و کارگران فعال در این پروژه سبب شد تا ما پس از دو سال و نیم موفق به افتتاح فاز نخست تولید کنسانتره خود به ظرفیت یک میلیون تن شویم. در ادامه فعالیت پروژه با توجه به لزوم انجام مسوولیت‌های اجتماعی و همچنین حفاظت از محیط‌زیست شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد ضمن نصب فیلترپرس در خروجی آب کارخانه مانع از ورود دوغاب ناشی از فعالیت این واحد صنعتی به محیط‌زیست شد، همین امر باعث شد تا افزایش و بهبود کیفیت فضای سبز را در داخل مجموعه شاهد باشیم.

مدیرکارخانه پایا فولاد کویر یزد با توجه به مدت زمان صرف شده برای به بهره‌برداری رسیدن فاز دوم گفت: شرکت تمامی تاسیسات رفاهی پرسنل و همچنین تاسیسات مربوط به برق و سوخت را در همین مدت کوتاه به موازات خود کارخانه به سرانجام رساند. پس از آنکه فاز اول پروژه در میانه سال ۹۹ به بهره‌‌‌برداری رسید تقریبا پس از گذشت ۸ماه ما وارد مرحله دوم توسعه کارخانه پایا فولاد کویر یزد شدیم و در فاز دوم برای افزایش تولید به سطح ۲میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن اقدامات لازم به عمل آمد.

رجبی خاطرنشان کرد: این فاز نیز تقریبا در مدت مشابه فاز نخست به بهره‌برداری رسید و حتی موفق شدیم برای مدتی این فاز را نیز عملیاتی کنیم، اما متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات ناشی از تحریم تولید در این بخش با وقفه مواجه شد. پیش‌بینی من این است که با حل مشکلات یاد شده بتوانیم در مدت زمان کوتاهی فعالیت فاز دوم را از سر بگیریم. البته اگر بخواهیم فراتر از مساله کارخانه خودمان صحبت کنیم، در حال حاضر بحث تحریم و تامین قطعات یدکی به طور کلی یکی از چالش‌های موجود در تامین نیازهای صنعت است. البته در سال‌های گذشته تلاش‌های خوبی در تامین این کالاها از سوی تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته اما به نظر می‌رسد که همچنان در بحث کیفیت جای کار بیشتری وجود دارد.

مدیرکارخانه صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد با اشاره به اینکه شرکت سعی کرده همواره در کنار فعالیت تولیدی خود و انجام پروژه‌های عمرانی، به مسوولیت اجتماعی خود عمل کند گفت: البته تمامی فعالیت‌‌‌های عمرانی ما صرفا معطوف به عملکرد خود شرکت نبوده است برای مثال شرکت پایا فولاد کویر یزد جاده قدیم ساغند به چادرملو را که طول بیش از ۳۰ کیلومتر داشت در مدت فعالیت خود به طور کامل بازسازی کرده است. این جاده هم اکنون برای عموم در دسترس است و از آن تردد می‌شود. از سوی دیگر شرکت در نظر دارد تا در ادامه فعالیت خود اقدام به ساخت یک ورزشکار مناسب در شهر ساغند کند. در این ورزشگاه رشته‌‌‌های متنوع ورزشی برای اهالی در دسترس خواهد بود.

او در ادامه با تاکید بر ارزش و جایگاه نیروی انسانی در شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد خاطرنشان کرد: شرکت ما موفق شده تاکنون به طور مستقیم و غیر مستقیم حدود ۲۳۰۰ شغل در منطقه ایجاد کند که از این میزان ۶۵ تا ۷۰‌درصد از نیروی کار شرکت را افراد بومی همین منطقه شکل می‌دهند. این امر باعث شده تا ما در گذر چند سال شاهد شکل‌‌‌گیری مجموعه ارزشمندی از نیروهای انسانی باشیم که توجه به توانایی‌‌‌های آنها هم در حوزه فردی و هم در حوزه کاری برای شرکت از ارزش بالایی برخوردار است.

رجبی‌فرد افزود: در خصوص تربیت نیروی انسانی یک مساله که باید به آن توجه شود این است که در بسیاری از استان‌های کشور اقتصاد تاکنون به شکل کشاورزی اداره شده است، از این رو برای بهبود فعالیت‌های صنعتی نیاز است تا هم نظام آموزشی و هم شرکت‌ها فعالیت‌های لازم را در جهت آموزش متناسب نیروی انسانی انجام دهند. ما در حال حاضر آموزش‌های بسیاری برای پرسنل خود تدارک دیده‌ایم که بسیاری از آنها به جز فعالیت کاری به کمک زندگی شخصی آنها کمک می‌کند. همین امر سبب شده تا در سال‌های اخیر نیروهایی که در ابتدای کار از توانایی اندکی برخوردار بوده‌اند حالا به استادکار تبدیل شوند. البته در نگاهی فراگیرتر باید به این نکته توجه کنیم که با توجه به نقش توسعه صنعتی در زندگی بشر، ایجاد یک فرهنگ کار سازمانی می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های فرهنگی زندگی عادی کارکنان نیر تاثیر جدی بگذارد.