Untitled-1 copy

اما آیا مرگ تنها خطر در صنعت معدن است؟ این طور نیست و خطرات بیشتری وجود دارد. خطرات مهم استخراج در سال 2024 چیست و چه فرصت‌‌‌هایی وجود دارد؟ برخی ریسک‌‌‌های معدن 2024 در این گزارش بررسی شده است:

1- خطرات در پایداری

پایداری مهم‌ترین خطر معدن در سال 2024 است. در گزارش اخیر، ارنست‌اند یان (EY) از گلوبال‌‌‌لیمیتد -یک شبکه خدمات حرفه‌‌‌ای قابل‌‌‌توجه- ESG (محیط‌زیست، اجتماعی و حاکمیت) را به عنوان مهم‌ترین ریسک در صنعت فلزات و معدن مشخص کرده است. این گزارش فاکتورهای ESG را که عمدتا تحت نظارت سرمایه‌گذاران است، فهرست کرده که در نمودار دیده می‌شود و بیشترین بررسی از سوی سرمایه‌گذاران در سال 2024 روی عوامل ESG انجام شد.

شرکت‌های معدنی که با موفقیت ریسک‌‌‌های ESG خود را مدیریت می‌‌‌کنند، برای هدایت پویایی بازار در حال تغییر، مجهزتر هستند و طول عمر و موفقیت خود را تضمین می‌‌‌کنند. EY همچنین تغییرات آب‌‌‌و‌‌‌هوایی را به عنوان یک خطر مهم صنعت فلزات و معدن ذکر کرده است. بیایید آماری در مورد خطرات پایداری فلزات و صنعت معدن ببینیم:

• طبق گزارش WWF با عنوان «جنگل‌‌‌های استخراج‌‌‌شده»، معدن چهارمین عامل مهم جنگل‌‌‌زدایی است و به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر یک‌سوم اکوسیستم‌‌‌های جنگلی تاثیر می‌‌‌گذارد.

• گزارش گروه بانک جهانی «معدن هوشمند جنگلی» اشاره می‌‌‌کند که تا سال 2015، 44‌درصد از معادن بزرگ عملیاتی جهان در مناطق جنگلی ساخته شده بودند.

• در سال 2019، انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای نیکل در مجموع حدود 120میلیون تن معادل دی‌‌‌اکسید‌‌‌کربن در سطح جهان بود. برای مس، این رقم 109میلیون تن بود، در حالی که انتشار سنگ‌آهن به 96 میلیون تن رسید. این آمار تاثیرات زیست‌‌‌محیطی قابل‌توجه صنعت معدن را نشان می‌‌‌دهد که خطر قابل‌‌‌توجهی برای پایداری ایجاد می‌‌‌کند.

• بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بخش انرژی حدود 40‌درصد از انتشار متان ناشی از فعالیت‌‌‌های انسانی را به خود اختصاص می‌‌‌دهد و پس از کشاورزی در رتبه دوم قرار دارد. از مجموع 135 میلیون تن گازهای گلخانه‌‌‌ای مرتبط با انرژی، تقریبا 42 میلیون تن مربوط به متان از معادن زغال‌‌‌سنگ است.

2-رفاه روانی کارکنان معدن و سایر مسائل مربوط به محل کار

یکی از خطرات مهم مرتبط با صنعت معدن که بخش معدن با آن مواجه است، مسائل مربوط به محل کار است. مطالعه نقطه عطف برنامه آگاهی ذهنی، احترام و ایمنی (MARS)، که به طور خاص بر صنعت معدن متمرکز شده، شواهدی پیدا کرده است:

• پریشانی روانی بالا توسط 30‌درصد از کارکنان معدن گزارش شده است.

• 16‌درصد از کارگران گفتند که حداقل دو بار در ماه در نیمه سال گذشته قلدری و تنش‌‌‌های فردی را تجربه کرده‌‌‌اند و 22‌درصد گفتند که شاهد آن بوده‌‌‌اند.

مقاله‌‌‌ای که اخیرا توسط شورای اتحادیه‌‌‌های کارگری استرالیا (ACTU) منتشر شده است، تبعیض شرکت‌های معدنی را در پرداخت حقوق کارکنان نشان می‌‌‌دهد:

• شرکت‌های معدنی می‌توانند به هر کارگر استرالیایی ( همه 14میلیون نفر ) 6‌درصد افزایش در هزینه زندگی بدهند و سودآورترین صنعت در این کشور باقی بمانند.

• سود در صنعت معدن طی دهه گذشته 194‌درصد افزایش یافته در حالی که دستمزدها 6‌درصد کاهش یافته است. این روند نشان‌‌‌دهنده تفاوت قابل‌‌‌توجهی بین سودآوری صنعت و دستمزد کارگران آن است.

3-ریسک‌‌‌های هزینه مرتبط با صنعت معدن

هزینه‌‌‌های نیروی کار و انرژی در صنعت معدن به سرعت در حال افزایش است. اگرچه درآمد نیز در حال رشد است اما افزایش سریع هزینه یکی از خطرات مهم معدن در سال 2024 محسوب می‌شود.

4- خطرات مرتبط با جرائم سایبری

حدود یک سال پیش، شرکت معدنی سنگ‌آهن استرالیایی Fortescue Metals در یک حمله سایبری مورد هدف قرار گرفت و گروه باج‌افزار روسی C10pm مسوولیت سرقت اطلاعات را بر عهده گرفت. این شرکت در 28 مه 2023 این نقض را پذیرفت و آن را به عنوان «حادثه سایبری کم‌‌‌تاثیر» توصیف کرد. حادثه دیگری در مارس 2023 رخ داد. ریوتینتو، دومین شرکت بزرگ فلزات و معادن جهان، یکی از مهم‌ترین حملات سایبری در تاریخ صنعت معدن را تجربه کرد. نفوذی که هکرها را قادر می‌ساخت تا اطلاعات خانواده کارمندان را در دارک‌‌‌وب منتشر کرده و مقدار قابل‌‌‌توجهی از داده‌‌‌های شرکت را افشا کنند.

بنابراین، جرایم سایبری به یکی از بزرگ‌ترین خطرات استخراج در سال 2024 تبدیل شده است.

فرصت‌‌‌ها

با این حال، شرکت‌های بزرگ معدنی در سراسر جهان در حال پیشرفت هستند و گام‌‌‌های قابل‌‌‌توجهی به سمت پایداری زیست‌‌‌محیطی برمی‌‌‌دارند و نور امیدی را در مواجهه با این چالش‌‌‌ها ارائه می‌‌‌دهند.

طبق گزارش گلوبال دیتا، در میان شرکت‌های برتر در صنعت معدن، ریوتینتو در سه‌ماهه اول 2024 نسبت به سه‌ماهه قبل، افزایش چشمگیری در منابع پایداری زیست‌‌‌محیطی داشته است. این افزایش منابع نشان‌‌‌دهنده تمرکز فزاینده بر پایداری محیطی است که فرصت قابل‌‌‌توجهی را برای صنعت ارائه می‌‌‌دهد.

گلوبال دیتا 1250 جمله مربوط به پایداری زیست محیطی را در پرونده‌‌‌های ریوتینتو شناسایی کرده است که 9‌درصد از کل دستورالعمل را شامل می‌شود و 7‌درصد افزایش را نسبت به سه‌ماهه اول 2023 نشان می‌‌‌دهد. ذکر پایداری زیست‌محیطی با 12‌درصد افزایش به 705 مورد برای Gold Fields و با 54 درصد افزایش برای Glencore به 579 مورد رسیده است.

Anglo American، Antofagasta، BHP، Nippon Steel و Rio Tinto در حال تبدیل‌‌‌شدن به پذیرندگان اصلی امنیت سایبری در صنعت معدن هستند.

De Beers، بزرگ‌ترین تولید‌‌‌کننده الماس در جهان، و Fortescue، سومین شرکت معدنی بزرگ استرالیا، متعهد شدند تا سال 2030 به انتشار خالص صفر برسند.

بنابراین می‌توان انتظار داشت عوامل مختلف خطر در صنعت معدن کاهش پیدا کند. خطرات معدن در سال 2024 تنها با اتخاذ مدل‌‌‌های تجاری جدید و برداشتن گام‌‌‌های قابل‌‌‌توجه برای کاهش مشکلات مربوط به محل کار قابل کنترل است. این اقدامات برای کاهش خطرات و استفاده از فرصت‌‌‌ها در صنعت معدن بسیار مهم است.