نوسازی صنایع نساجی به خرج دولت IRIBNEWS

در این باره فعالیت‌‌‌های زیادی به‌ویژه در سند یزد نوین دیده شده از جمله در حوزه نوسازی ماشین‌‌‌آلات و آموزش که در حال ورود به مرحله عملیاتی شدن است.

استاندار یزد در نشست شورای گفت‌‌‌و‌‌‌گوی دولت و بخش خصوصی استان در این خصوص با بیان اینکه ۱۰‌هزار میلیارد ریال از تسهیلات سفر شهیدجمهور، ابراهیم رئیسی به استان برای بازسازی و نوسازی صنعت نساجی و ماشین‌‌‌آلات تخصیص یافته است، گفت: در نشست با مدیرعامل بانک ملی ایران، پیگیری‌‌‌های لازم برای پرداخت تسهیلات این حوزه انجام شده است. مهران فاطمی افزود: ۳۰‌درصد از تسهیلات تبصره‌‌‌ای سال‌جاری به بخش نساجی اختصاص یافته است که این تسهیلات علاوه بر پرداخت به واحدهای بزرگ نساجی، به واحدهای کوچک این حوزه نیز پرداخت می‌شود.

وی با تبیین آخرین وضعیت طرح مرکز نوآوری نساجی گفت: قرارگیری این مرکز در کنار هنرستان نساجی، زنجیره‌‌‌ای برای تربیت نیروی انسانی ماهر و نوآوری در این حوزه است.

فاطمی با بیان اینکه اعتبار لازم برای تکمیل مرکز نوآوری نساجی پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: به منظور افتتاح این مرکز تا مهر، عملیات تکمیل این پروژه تسریع و توسط مجموعه اتاق بازرگانی تجهیز خواهد شد. استاندار یزد همچنین درباره دهکده نساجی گفت: لازم است محدوده اراضی پیشنهادی برای راه‌‌‌اندازی دهکده نساجی مشخص شود تا پس از بررسی، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی با اشاره به فعالیت برخی از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان استان در حوزه نساجی و تولید ماشین‌‌‌آلات مورد نیاز این حوزه تاکید کرد: حمایت واحدهای نساجی استان از این شرکت‌ها، سبب توسعه فعالیت‌‌‌های آنها و رفع بسیاری از نیازهای حوزه نساجی می‌شود.

درخصوص اعتبارات جدید برای نوسازی ماشین‌‌‌آلات این صنعت و تحول در نساجی استان، مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد با اشاره به اختصاص مبلغ‌هزار میلیارد تومان برای خرید ۲۷۰ماشین بافندگی به استان گفت: متنوع‌‌‌ترین زنجیره ارزش تولید نساجی کشور در یزد قرار دارد، اما مشکلاتی وجود دارد و با وجود اینکه یکی از قدرت‌‌‌های بافندگی کشور هستیم؛ اما ماشین‌‌‌های بافندگی صنعت نساجی استان عمر بالایی دارند و فرسوده شده‌‌‌اند، از این رو برای رقابت در کشور و جهان باید این صنعت بازسازی و نوسازی شود. مرتضی محمودی افزود: به این منظور تلاش داریم با اعتبار اختصاص‌یافته و رفع مشکلات واردات و اختصاص ارز، ۲۷۰ماشین بافندگی جدید وارد شود تا بخش مهمی از تولید را به‌روز و ماشین‌‌‌های بافندگی را ۲۰سال جوان کنیم.

وی تعداد واحد‌‌‌های مجوزدار نساجی را ۲۰کارخانه اعلام کرد و ادامه داد: ۲‌هزار واحد نیز در شهرک‌‌‌های مریم‌‌‌آباد و شاهدیه در حال بافندگی هستند که پارچه‌‌‌های خوب و باکیفیتی تولید می‌‌‌کنند. این مسوول از تجمیع این واحد‌‌‌ها در یک شهرک به‌عنوان یکی از برنامه‌‌‌های استان خبر داد و افزود: زیرساخت‌‌‌های لازم برای این اقدام در شهرک نساجی مریم‌‌‌آباد در حال تامین است و واحد‌‌‌هایی که قابلیت تجمیع را دارند به این شهرک منتقل می‌‌‌شوند. امیدواریم۴۰واحد تا پایان سال به این شهرک منتقل شوند و مراحل انتقال سایر واحد‌‌‌های نیز در سال‌‌‌های آینده انجام گیرد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری یزد با تاکید بر ایجاد موزه نساجی در استان گفت: ایجاد آزمایشگاه مرجع نساجی در استان، تکمیل هنرستان شهید ابراهیمی در راستای تربیت نیروی انسانی تخصصی این بخش و نیز یک باب هنرستان جوار کارخانه‌‌‌ای و همچنین ایجاد مرکز نوآوری و خدمات نساجی از دیگر طرح‌‌‌های این محور در بخش نساجی است.  وی در ادامه با اشاره به تعریف پنج طرح در محور پوشاک سند تحولی یزد‎نوین با توجه به دغدغه مسوولان ارشد استان، از جمله این طرح‌‌‌ها را سرمایه‌گذاری‌‌‌های جدید در حوزه پوشاک به‌عنوان بخش پایین‌‌‌دستی صنعت نساجی به‌ویژه در بخش دوخت و نیز کمک به حفظ و ارتقای وضع موجود واحدهای فعال در حوزه دوخت اعلام کرد.

وی در عین حال با اذعان به ضعف استان در زمینه تولید پارچه پوشاک گفت: امسال به دنبال ارائه مشوق‌‌‌های مالی و تسهیلاتی برای ورود سرمایه‌گذاران به این عرصه هستیم.

در حوزه جذب سرمایه‌گذاران، هر سال نمایشگاه تخصصی نساجی در استان یزد برگزار می‌شود که امسال هم سیزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت نساجی و پوشاک با حضور بیش از ۱۲۰ شرکت معتبر و چند شرکت دانش‌بنیان از کشورهای چین، ترکیه، هند و همچنین از استان‌‌‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، مرکزی، ایلام و قم برگزار شد.