مشکل مسکن با کاغذبازی حل نمی‌شود

در این راستا یک سازنده مسکن با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل شرایط ناشی از افزایش قیمت مسکن، بازار اجاره به شدت متلاطم شده است بر لزوم حمایت دولت از سازندگان مسکن استیجاری تاکید کرد و گفت: راهکار حل بحران مسکن به‌خصوص مستاجران کاغذبازی نیست، دولت باید با سیاست‌های حمایتی نظیر بخشودگی‌های مالیاتی از سازندگان مسکن استیجاری حمایت کند.

علیرضا مهرودی ضمن بیان مطلب فوق به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر به دلیل گرانی مسکن لایه‌‌‌های ضعیف و آسیب‌‌‌پذیر جامعه، مانند بی‌‌‌خانمان‌ها و افراد با درآمد کم، با مشکلات بسیاری در دسترسی به مسکن مناسب روبه‌رو هستند. این افراد اغلب با شرایط زندگی نامناسب و خطرناک در محله‌‌‌های غیررسمی یا مسکن موقت مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: قوانین مربوط به اجاره مسکن در کشور به‌گونه‌ای است که گویی به نفع مالکان و بازار اجاره‌‌‌ها تنظیم شده است. این موضوع عملا به معنای کمبود حمایت قانونی برای مستاجران و نقض حقوق مستاجران است. برخی از مشکلات معمول شامل افزایش ناعادلانه اجاره، نقض شرایط قرارداد اجاره توسط مالکان، و عدم‌تامین امکانات مناسب در واحدهای اجاره‌ای است که تنها گوشه‌هایی از مشکلات مستاجران است.

مهرودی گفت: کمبود واحدهای مسکونی با قیمت معقول و با کیفیت در بازار اجاره، به‌ویژه در شهرهای بزرگ نظیر تهران، اصفهان و... به دلیل تمرکز و‌‌‌تراکم جمعیتی و افزایش تقاضای مسکن، از مشکلات اساسی است. این کمبود می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌های اجاره و رقابت شدید بین مستاجران شود. همچنین، کیفیت و شرایط مسکن مورد اجاره نیز ممکن است ناکافی باشد.

وی گفت: در بسیاری موارد، مالکان به صورت دوره‌‌‌ای و بدون دلیل مشروع قراردادهای اجاره را لغو می‌کنند یا شرایط قرارداد را تغییر می‌دهند. این امر باعث نااطمینانی و نارضایتی مستاجران شده و می‌تواند باعث بروز مشکلات و استرس در زمانی که اجاره‌‌‌نشینان نیاز به پایداری مسکن دارند، شود.

وی با تاکید بر اینکه‌‌‌ این نکات تنها برخی از مشکلاتی است که در بازار اجاره وجود دارد گفت:  تلاش‌‌‌ها برای حل مشکلات بازار اجاره کاغذ بازی صرف است و تاکنون هیچ دولتی اقدام عملی که واقعا به نفع مستاجران باشد را انجام نداده است.

وی گفت: مسکن استیجاری به عنوان یک گزینه مهم در بازار مسکن، نقش مهمی در تامین مسکن قابل دسترس و کاهش نرخ بی‌‌‌خانمانی و تنگنای مسکن دارد. با این حال، برخی چالش‌‌‌ها و محدودیت‌‌‌ها وجود دارد که باعث می‌شود سازندگان برای سرمایه‌گذاری در مسکن استیجاری دچار تردید شوند.

وی با بیان اینکه تسهیلات و تخفیف‌‌‌های مالیاتی می‌توانند به عنوان ابزاری موثر برای تشویق سازندگان به سرمایه‌گذاری در مسکن استیجاری عمل کنند تاکید کرد: تسهیلات و تخفیف‌‌‌های مالیاتی برای سازندگان مسکن استیجاری در بسیاری از کشورها وجود دارد. البته، نوع و میزان این تسهیلات و تخفیف‌‌‌ها در هر کشور ممکن است متفاوت باشد.

به گفته وی در ایالات متحده، سیستم مالیاتی برای سازندگان مسکن استیجاری شامل تخفیف‌‌‌های مالیاتی برای هزینه‌‌‌های ساخت‌وساز، هزینه‌‌‌های تعمیر و نگهداری، هزینه‌‌‌های مدیریت و حتی کاهش مالیات بر درآمد اجاره می‌شود.

مهرودی افزود: نباید مشکل مسکن را فقط اقتصادی ببینیم بلکه مسکن یک مشکل اجتماعی است.

این فعال صنعت ساخت‌وساز افزود: در ظاهر قوانینی از سوی دولت برای حمایت از مستاجران وضع شده است اما در عمل میلیون‌ها مستاجر به حال خود رها شده‌اند که از هیچ حمایت قانونی ‌‌‌واقعی برخوردار نشده‌اند .

وی گفت: اگر دولت می‌خواهد به معنای واقعی از مستاجران حمایت کند باید از سازندگانی که برای ساخت واحد مسکونی پیشگام می‌شوند حمایت همه‌جانبه به عمل بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: مسکن اجتماعی بهترین راهکار برای حل بحران مسکن است و دولت باید حتما نسبت به عملیاتی کردن این موضوع اقدامات لازم را به عمل آورد و اقدامات لازم را برای تحقق این شیوه از ساخت انجام دهد.

راهکارهایی برای حل بحران کمبود مسکن

در این خصوص حسن بختیاری مدیرعامل سپکو در پاسخ به  این سوال که راه‌حل اساسی برای بحران مسکن چیست گفت : ابتدا باید بدانیم هزینه‌‌‌های ساخت و احداث مسکن از چه بخش‌‌‌هایی تشکیل می‌شود‌. در کشور ما اصلی‌‌‌ترین هزینه‌‌‌های تامین مسکن در سه بخش هزینه زمین، هزینه طراحی و مجوزات، هزینه تهیه مصالح و اجرا خلاصه می‌شود،

به گفته وی با توجه به اینکه میزان زمین قابل سکونت در کشور ما حتی چند برابر بیشتر از نیاز است دولت به راحتی امکان تامین و واگذاری آن به‌‌‌صورت رایگان به اشخاص را دارد و از طرفی هزینه‌‌‌های مجوزات که در نهایت قرار است به جیب دولت برود قابل حذف است.