به گزارش فایننشال تایمز، متخصصان دانشگاهی می‌‌‌گویند افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی، برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی را تا سال ۲۰۲۷ بین ۴.۲ تا ۶.۶ میلیارد مترمکعب افزایش می‌دهد – معادل نصف میزان مصرف سالانه در بریتانیا. محققان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، در مقاله‌‌‌ای در نشریه Nature نوشته‌‌‌اند که «زمان حیاتی برای کشف و رسیدگی به ردپای مخفی مدل‌‌‌های هوش مصنوعی در مصرف آب فرارسیده؛ آن هم زمانی که بحران کمبود آب شیرین، خشکسالی‌‌‌های گسترده و بالا رفتن سرعت فرسودگی زیرساخت‌‌‌های عمومی آب تشدید شده است.»

این نگرانی، از سال گذشته و همزمان با افزایش رقابت شرکت‌های برجسته تکنولوژی برای تولید محصولاتی که از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند و با مدل‌‌‌های زبانی بزرگ برای پردازش و تولید حجم انبوه متن، عدد و داده‌‌‌های دیگر اجرا می‌‌‌شوند، بیشتر شده است. این مدل‌‌‌ها برای اینکه کارآیی داشته باشند به نیروی رایانش زیادی نیاز دارند که برای آن مزارع بسیار بزرگ سرور لازم است. این مزارع از آب سرد برای خنک کردن تجهیزات استفاده می‌کنند و گرما را از هوا جذب می‌کنند. بخشی از این آب در فرآیند خنک‌‌‌سازی تبخیر می‌شود، اما می‌توان از بخش دیگری از آن دوباره استفاده کرد. در سال ۲۰۲۲ که آخرین سالی است که اعداد و ارقام آن موجود است، مصرف آب شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و متا در نتیجه افزایش استفاده آنها از مراکز داده، به ترتیب ۳۴، ۲۲ و ۳‌درصد افزایش یافت.

p28 copy

البته این شرکت‌ها قصد دارند تا سال 2030، آب را بیشتر از آنچه مصرف می‌کنند، به سفره‌‌‌های زیرزمینی برگردانند؛ مثلا از طریق تامین مالی برای بهبود زیرساخت‌‌‌های آبیاری‌‌‌هایی که نشتی دارند یا احیای سیستم‌های تالاب‌‌‌ها.  به هر حال، محققان خواستار داده‌‌‌های جامع‌‌‌تر و شفاف‌‌‌تر از طرف شرکت‌های هوش مصنوعی هستند، چون معتقدند بدون ارائه گزارش‌‌‌های شفاف در این زمینه، ردیابی اثر زیست‌‌‌محیطی واقعی مدل‌‌‌های هوش مصنوعی غیرممکن است.