چهار برنامه شستان برای ۱۴۰۳

عزیزی با تاکید بر اینکه برنامه کلیدی شرکت تخصیص بهینه منابع است افزود: با توجه به در پیش بودن عرضه اولیه سهام شستان با نماد «وشستان» و آورده حاصل از IPO ناشی از توافق با سهامداران و سایر منابع ناشی از واگذاری دارایی‌‌‌های غیرمولد و ورود شرکای جدید داخلی و خارجی به مجموعه شستان و منابعی که حاصل از سود شرکت‌های زیرمجموعه است، نقدینگی مورد نیاز مجموعه تامین خواهد شد. این منابع برای تکمیل طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای و پروژه‌‌‌های در حال ساخت استفاده خواهد شد. وی ادامه داد: طرح‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های مذکور شامل پروژه توسعه نگین مکران، فاز ۱ پتروشیمی بدر شرق، فاز ۲ پتروشیمی بوشهر با هدف تکمیل زنجیره پایین‌دست صنعت پتروشیمی است. همچنین ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و فلزات و مولدسازی املاک و مستغلات از طریق ظرفیت شرکت سمت و سوی توسعه ایرانیان در دستور کار است.

عزیزی در خصوص برنامه افزایش درآمدها و بازدهی شرکت‌های زیرمجموعه گفت: تعیین‌تکلیف شرکت‌های کم‌ بازده و کم‌درآمد به نحوی که افزایش درآمد و سودآوری در دستور کار مجموعه است و در همین راستا مدیریت و کاهش هزینه‌‌‌های شرکت‌ها دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: ارزیابی و کنترل تفکیکی درآمد و هزینه‌‌‌های شرکت‌های زیرمجموعه در دستور کار است که در این خصوص پس از شناسایی پتانسیل‌‌‌های افزایش درآمدها و همچنین با اتخاذ راهکارهای کاهش هزینه‌‌‌ها نهایتا این مهم منجر به افزایش بازدهی می‌شود و در خصوص استراتژی شرکت‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود بررسی مجدد طرح‌‌‌های اقتصادی برای ارزیابی و بهینه‌‌‌سازی سودآوری پروژه‌‌‌ها و همچنین شناسایی بهینه‌‌‌ترین ظرفیت تولید در شرکت‌ها، علی‌‌‌الخصوص در مورد شرکت‌های تولیدکننده متانول برای انتخاب ظرفیت بهینه تولید و ایجاد بازدهی مناسب، در دستور کار است. معاون مالی شستان در تفصیل برنامه سوم با موضوع توسعه انواع روش‌‌‌های تامین منابع مالی گفت: استفاده از ظرفیت بازار پول (بازار بانکی) به نحوی است که تاکنون ۱۴ همت تامین منابع از بازار پول صورت گرفته و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای جذب منابع که تاکنون حدود ۱۰ همت از طریق بازار سرمایه تامین منابع شده است و در سال آتی نیز ادامه‌دار خواهد بود.

در ادامه به استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی در برنامه‌‌‌های سال آتی اشاره کرد و گفت تاکنون حدود ۲.۵ میلیارد یورو فاینانس صورت پذیرفته است و در حال حاضر برای اجرای پروژه نگین بندرعباس به مبلغ ۱۲ میلیارد یورو با سرمایه‌گذاران در حال مذاکره هستیم.

در آخر به رویکرد فعلی مدیرعامل و هیات‌‌‌مدیره اشاره کردند که شستان بدون پیش‌بینی تامین منابع مالی وارد هیچ پروژه سرمایه‌گذاری نمی‌شود. معاون مالی شستان در خصوص برنامه ارتقای نظم و انضباط مالی در مجموعه شستان گفت: با توجه به بورسی شدن شستان و الزامات گزارشگری سازمان بورس اوراق و بهادار، ارتقای کیفی کارکنان از طریق تدوین دوره‌‌‌های آموزشی استانداردهای حسابداری و قوانین و مقررات در دستور کار است. در همین راستا به استفاده از ظرفیت کمیته‌‌‌های تخصصی در سال‌جاری شامل کمیته مرکزی تخصیص ارز با هدف ساماندهی تخصیص بهینه منابع ارزی و رفع تعهدات ارزی باتوجه به مقررات بانک مرکزی با نظارت شستان اشاره کردند. وی افزود: ارتقای کمیته‌‌‌های حسابرسی و استفاده از ظرفیت حسابداران رسمی و مضافا ارتقای کمیته انتصابات، کمیته ریسک و کمیته برنامه و بودجه در دستور کار شرکت است. وی تصریح کرد استفاده از ظرفیت حسابرسان داخلی و ارتقای کنترل‌‌‌های داخلی و همچنین انجام حسابرسی‌‌‌های ویژه و عملیاتی با هدف ارزیابی کارآیی، اثربخشی و صرفه اقتصادی شرکت‌ها و پروژه‌‌‌ها دنبال می‌شود و هم‌افزایی مجموعه با تقویت حوزه مشاوره مدیریت (MC) از طریق شرکت آرمان انرژی با هدف پیشبرد روند تکمیل پروژه‌‌‌ها و کاهش ریسک و زمان اجرا را مطرح کردند.

عزیزی در حوزه ظرفیت شرکت‌های زیرمجموعه و تغییرات ظرفیت آنها عنوان کرد: قبل از ورود به این بحث ضروری است شناختی از شرکت‌های زیرمجموعه شستان داشته باشیم. برابر ارزش دفتری حدود ۴۷‌درصد ظرفیت شستان در حوزه صنعت پتروشیمی است، حدود ۲۰‌درصد در حوزه نفت و گاز و ۱۹‌درصد در حوزه فلزات اساسی و مابقی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های وابسته و سایر شرکت‌هاست که می‌توان به سرمایه‌گذاری معادل ۱۴درصد در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، مالکیت ۴۷‌درصد از سهام شرکت آریا ساسول، سرمایه‌گذاری در ۱۸‌درصد سهام شرکت بیمه کوثر و سرمایه‌گذاری در ۲۵‌درصد سهام شرکت دماوند انرژی عسلویه اشاره کرد.

وی در خصوص تغییر ظرفیت‌‌‌ها به افزایش ظرفیت شرکت فروسیلیسیوم خمین با توجه به راه‌اندازی کوره ۱۸‌هزار تنی و افزایش ظرفیت اسمی این شرکت از ۱۲‌هزار تن به ۳۰‌هزار تن اشاره کرد. در ادامه به تکمیل مخازن در دست احداث شرکت مخازن پتروشیمی سبز عسلویه در سال آتی که منجر به بهره‌‌‌برداری از مخازن جدید و افزایش درآمد خدمات انبارش و برنامه بلندمدت مجموعه در این حوزه شامل ساخت و توسعه مخازن در کشورهای منطقه اشاره کردند. وی افزود: افزایش ظرفیت تولید برق از طریق بهره‌‌‌برداری از نیروگاه CHP شرکت پترو فرآیند کرخه و همچنین بازرگانی خارجی و بازارسازی محصولات صادراتی شرکت‌های گروه و همچنین ارائه خدمات کارگزاری فروش در بازار صادراتی با توجه به شرایط تحریمی و مزیت رقابتی مجموعه شستان در برنامه است. معاون مالی شستان در آخر به تکمیل فاز دو پتروشیمی بوشهر شامل واحدهای تولید الفین و اتیلن گلایکول در سال آتی که منجر به افزایش قابل‌توجه درآمدهای گروه خواهد شد، اشاره کردند.

چالش‌‌‌های پیش روی شستان:

معاون مالی و عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان در خصوص چالش‌‌‌های پیش روی شستان عنوان کردند:

تامین پایدار خوراک و قیمت خوراک محصولات پتروشیمی از مهم‌ترین چالش‌‌‌های صنعت پتروشیمی کشور است. وی تصریح کرد: تغییرات قوانین و مقررات به‌خصوص در حوزه قوانین مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی و محدودیت گسترش بازرگانی خارجی نیز مساله مورد توجه این مجموعه است. البته احتمال تداوم سیاست‌‌‌های انقباضی بانک مرکزی در تامین منابع مالی شرکت‌ها و محدودیت‌‌‌های تامین منابع مالی خارجی و کاهش نرخ جهانی محصولات پتروشیمی و افزایش هزینه‌‌‌های تولید نیز از جمله چالش‌‌‌هایی است که نیازمند برنامه‌‌‌ریزی و مدیریت هم در سطح شرکت و هم در سطح کشور است.

معاون مالی شستان در خصوص سهم هریک از شرکت‌ها در مجموعه شستان عنوان کردند: بخش عمده‌‌‌ای از سود گروه شستان در سال ۱۴۰۳ با برآورد حدود ۱۲ همت از طریق سود سهام شرکت‌های سرمایه‌‌‌پذیر گروه است که عمدتا ناشی از سود سهام شرکت پلیمر آریاساسول از واحدهای وابسته به شرکت پارس تامین مجد، سود سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت بیمه کوثر، دماوند انرژی عسلویه و پالایش نفت امام خمینی شازند است.

وی تصریح کرد: بخش اعظم منابع درآمدی شستان علی‌‌‌الخصوص درآمد ارزی ناشی از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پتروشیمی و فروش محصولات به مبلغ ۱.۵ میلیارد یورو است که باتوجه به ذخایر نفت و گاز کشور و گستردگی صنعت پتروشیمی عملا بخش زیادی از منابع شرکت‌های هلدینگ چندرشته‌‌‌ای صنعتی در شرکت‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده است. در همین ارتباط درآمد شرکت‌های فرعی شستان از جمله شرکت‌های پتروشیمی بوشهر و پتروشیمی مرجان و همچنین درآمد شرکت مخازن پتروشیمی سبز عسلویه (در حوزه خدمات انبارش محصولات پتروشیمی) بخش زیادی از درآمدهای گروه را تشکیل داده‌‌‌اند.

در آخر در خصوص سایر منابع درآمدی گروه به فروش محصولات آلیاژی (شامل ورق گالوانیزه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، فروسیلیسیوم و محصولات جانبی در شرکت فروسیلیسیوم خمین)، فروش برق در شرکت پترو فرآیند کرخه و حوزه املاک و مستغلات در شرکت سمت و سوی توسعه ایرانیان اشاره کرد.