photo_2024-02-14_13-47-09 copy

هادی سلگی : در ابتدای این مراسم مهدی سالم، دبیر اجرایی همایش گزارشی کوتاه درباره این نمایشگاه قرائت کرد. وی گفت: در نخستین نمایشگاه ایران پتروکم، ۱۸۰‌شرکت داخلی در سه بخش پایین دست، میان دست و بالادست صنعت پتروشیمی در کنار مجموعه‌‌‌‌های سرمایه‌گذار از جمله بانک‌ها حضور دارند. وی با اشاره به فضای ۲۱‌هزار متر‌مربعی نمایشگاه که پذیرای شرکت‌های مختلف است، گفت: در این نمایشگاه ۴۰‌شرکت فناور از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و ۶۰‌شرکت دانش‌بنیان حضور دارند که دستاوردهای خود را عرضه و معرفی می‌کنند. سالم با اشاره به مشارکت شرکت‌های زیرمجموعه ‌شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در ایران پتروکم۱۴۰۲، افزود: در حاشیه این نمایشگاه ۴‌هزار نفر از متخصصان صنعت پتروشیمی در قالب ۳۲ کارگاه تخصصی به تبادل‌نظر در موضوعات مهم این صنعت می‌پردازند.

اهمیت رشد اقتصاد  دریا‌محور

در ادامه این رویداد، رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام‌معظم رهبری با بیان اینکه در سال‌۱۳۷۳، اولین مجموعه‌ای که خود را برای برنامه چشم‌‌‌‌انداز ۱۴۰۰ آماده کرد مجموعه پتروشیمی بود، گفت: در برنامه چشم‌انداز بیست‌ساله ۱۳۸۴ نیز اولین گروهی که به‌سرعت از آن استفاده و برنامه مدونی طراحی کرد، پتروشیمی‌  بود.

علی آقامحمدی افزود: تدوین این برنامه باعث شد صنعت پتروشیمی بتواند قدمی در راه ملی و داخلی‌کردن نفت بردارد، اما طبیعی است که به دلیل استفاده بسیار گسترده‌‌‌‌تر و متفاوت از پتروشیمی و همینطور به دلیل نیازهای دولت در آن زمان، صادرات اساس قرارگرفت و سرمایه‌گذاری راه خود را به سمت کمال طی نکرد، لذا امروز در این مسیر مقداری کار از جمله سرمایه‌گذاری در پایین‌دست و تولید دانش فنی باقی‌مانده‌است. آقامحمدی ادامه داد: بسیار امیدوار هستم که با هدایت علی عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس، به‌زودی شاهد تشکیل نمایشگاهی باشیم که در آن راه طی شده و راه باقی‌مانده را نشان دهد تا مشخص شود چه حجم بزرگی از کار پیش‌روی ما قرار دارد تا ببینیم که رسیدن به آن نیازمند عزم بزرگی است و ایران با رفتن به آن سمت می‌تواند حرکت خود را آغاز کند. برای مثال در حوزه مواد اولیه شیمیایی دارویی اولین واحدها در استان مرکزی آغاز به‌کار کردند، در صورتی‌که ما واردکننده بزرگ مواد اولیه دارویی بودیم و پتروشیمی ما می‌تواند منشأ این تاثیر باشد.

وی با اشاره به قرارگرفتن ایران در آستانه برنامه هفتم توسعه و تعریف‌شدن هشت مگاپروژه در آن، توضیح داد: حتما یکی از بزرگ‌ترین مگاپروژه‌ها، پتروشیمی است و تربیت نیروی انسانی و دانش‌بنیان‌کردن شرکت‌های بزرگ در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد. امیدواریم همان‌طور که پتروشیمی در ایران۱۴۰۰ موفق شد اولین برنامه را ارائه دهد، اولین مجموعه‌ای باشد که دانش‌بنیان‌کردن شرکت‌های بزرگ و زنجیره ای‌کردن تولید را در تمام ابعاد خود برای کشور به ارمغان بیاورد و کشور بتواند از این مسیر، راه موفقیت را طی کند. رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام‌معظم رهبری در ادامه گفت: در برنامه هفتم توسعه دو موضوع به‌عنوان ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر مطرح شده‌است؛ نرخ رشد ۸‌درصد که در حقیقت یک کار بنیادی و کلیدی است و نه یک انتخاب، چراکه دوران سن جوانی جمعیت به‌سرعت در حال طی‌شدن است و این فرصت تاریخی و بزرگیست که می‌تواند تبدیل به یک جمعیت باسواد و باتجربه شود تا وقتی به سن پیری می‌رسد، به پیر ثروتمند تبدیل شود، وگرنه تبدیل‌شدن به پیر فقیر همه امکانات کشور را نابود خواهد کرد.

این فرصت محدود است و حتما نرخ رشد بالا طلب می‌کند، ضمن اینکه برای حفظ کیان کشور ضروری است. آقامحمدی افزود: نکته دوم درباره موقعیت دریایی ایران است. سیاست‌های اقتصاد دریا‌محور در حقیقت سیاست‌های ابلاغی است و در آن یک سال‌فرصت داده‌شده تا برای این سیاست‌ها، برنامه عملیاتی تبیین شود. نقش پتروشیمی در این زمینه و ایجاد مجموعه‌ها در این مسیر باز یک نقش بسیار حیاتی و کلیدی است. وی گفت: اگر بخواهد اتفاق بزرگی بیفتد و سود مناسبی از فعالیت‌ها به‌دست بیاید حتما رفتن به این سمت مهم است. در یکی از بندها اشاره‌شده طی 10‌سال باید نرخ رشد اقتصاد دریا‌محور دو‌برابر نرخ رشد اقتصاد ملی باشد، بنابراین نرخ رشد ۱۶‌درصد در دریا موردانتظار است و این حتما یک‌بار سنگین است و حتما دانش‌های نوین و جدید و تغییرات بنیادین را می‌طلبد. آنچه که اکنون به‌خصوص در مجموعه پتروشیمی و در مورد هیدروژن مشاهده می‌کنیم، حتما یکی از نکات مهم در این حوزه است. آقامحمدی ادامه داد: از سال‌۲۰۲۷ در چارچوب صنعت سبز تعرفه‌ها کلا تغییر خواهد کرد و به میزان تولید تعرفه روی فولاد بسته خواهد شد، بنابراین رفتن به سمت فولاد سبز راه درست و منطقی است و به‌نظرم این جز کارهایی است که می‌شود در برنامه پنج‌ساله به سمت آن حرکت کرد و تقاضای من این است تلاشی در مورد آن صورت بگیرد.

 آمادگی هلدینگ‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری

 در ادامه این مراسم، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه بر‌‌گزاری چنین رویدادهایی با این تعداد مشارکت‌‌‌‌کننده بسیار دشوار است، اظهار کرد: همیشه باید به افق‌‌‌‌های بلند بنگریم و برای آنها گام برداریم و به کم قانع نباشیم. احمد مهدوی‌ابهر با اشاره به توضیحات خود درباره آینده صنعت پتروشیمی و چالش‌های تامین خوراک، افزود: در نمایشگاه توانمندی‌های تولید ایرانی که در حسینیه امام‌خمینی‌‌(ره) برگزار شد، گزارشی در مورد زمانبر‌بودن سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت به محضر مقام‌معظم رهبری ارائه شد. رئیس‌‌‌‌جمهوری یک روز پس از این موضوع، در بازدید از این نمایشگاه به وزیر نفت دستور کوتاه‌کردن زمان تصمیم‌گیری‌‌‌‌ها را در این موارد اعلام کردند. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه نگاه خانواده صنعت پتروشیمی هم به بالادست و هم به پایین‌‌‌‌دست صنعت نفت است، ادامه داد: حرکت این همایش امروز برای تکمیل و توسعه زنجیره ارزش صنعت است و هلدینگ خلیج‌فارس با آغاز این حرکت، زیرساخت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران آماده می‌کند.

مهدوی‌‌‌‌ابهری با بیان اینکه امروز صنعت پتروشیمی نجات‌‌‌‌دهنده اقتصاد ایران و به اوج رساننده این اقتصاد است، گفت: در پنج سال ‌و ۱۰ماه گذشته صنعت پتروشیمی ۷۶‌میلیارد دلار صادرات داشته و پارسال نیز ۳۳‌درصد از صادرات غیرنفتی از آن صنعت پتروشیمی بوده و حمایت از این صنعت می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند. وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی هنوز به میانه راه هم نرسیده، تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانند کمک شایانی به تولید محصول نهایی در این صنعت داشته باشند. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی می‌خواهد ثروت مردم و کشور را به این صنعت وارد کرده و تولید ثروت کند. مهدوی‌‌‌‌ابهری با بیان اینکه زیرساخت‌های تکمیل زنجیره ارزش همچون تعریف پروژه‌های ارزشمند باید برای سرمایه‌گذاران آماده شود، تصریح کرد: هلدینگ خلیج‌فارس و پترول این زیرساخت‌ها را آماده می‌کنند و باید همزمان با توسعه بالادست، پایین‌‌‌‌دست صنعت پتروشیمی را نیز تشویق کنیم.

وی با اشاره به تولید بالای متانول در کشور تاکید کرد: باید به‌دنبال زنجیره این محصول با اجرای طرح‌هایی همچون MTO و MTP و تولید بنزین از متانول بود و قرار است تخفیف ۳۰‌درصدی برای خوراک واحدهایی که به سمت تولید بنزین از متانول حرکت می‌کنند درنظر گرفته شود. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بر لزوم سرمایه‌گذاری بلندمدت در میدان‌های نفتی و گازی برای تولید پایدار تاکید و اظهار کرد: ۹ هلدینگ پتروشیمی هم‌اکنون آماده سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور هستند. مهدوی‌‌‌‌ابهری ادامه داد: اگر قرار باشد براساس برنامه هفتم توسعه در ماده‌۴۴ و ۹۹ به رشد ۸‌درصدی و صادرات سالانه ۲۳‌درصد برسیم، باید موضوع عوارض و لغو معافیت‌های صادراتی برای بزرگ‌ترین صادرکنندگان حل شود و ما به‌دنبال حل این موضوع هستیم. وی افزود: نگاه صنعت پتروشیمی توسعه متوازن بالادست و پایین‌دست این صنعت است و برای رسیدن به ظرفیت تولید دو برابری تا ۱۰ سال‌آینده باید به سمت تامین خوراک پایدار و تکمیل زنجیره حرکت کنیم. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی امروز در همه زمینه‌‌‌‌ها از جمله ساخت داخل پیش‌‌‌‌قدم است، گفت: این صنعت امروز به‌دنبال توسعه زنجیره ارزش است و بر‌‌گزاری این نمایشگاه و همایش حرکت سازنده‌‌‌‌ای برای کشور است که از برگزارکنندگان و همه دست‌‌‌‌اندرکاران آن قدردانی می‌کنم.

ورود فارس به تولید هیدروژن

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پتروکم‌‌‌‌ ادامه روند پنج‌ساله این گروه بزرگ پتروشیمی در حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان اما با رویکردی جدید است، گفت: گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکتی بنام و در ابعاد بین‌المللی است. وی در ادامه توضیح داد: امروز در رتبه ۲۷ جهان هستیم و 16.7‌میلیارد دلار تولید و فروش این گروه است. در منطقه، دوم هستیم و این‌شرکت در ایران در شاخص‌های اصلی اقتصادی در رتبه اول قرار دارد و ما با این شرایط بر خود لازم می‌دانیم در کنار سایر شرکت‌ها و هلدینگ‌ها زمینه را برای تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی فراهم کنیم. نایب‌رئیس هیات‌مدیره‌شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره الزام‌آور‌بودن رشد اقتصادی 8‌درصدی، اظهار کرد: هلدینگ خلیج‌فارس برای حرکت به سمت مرز دانش در صنعت پتروشیمی تلاش‌کرده است.

وی افزود: در گذشته، صنعت پتروشیمی فقط سرمایه می‌‌‌‌خواست و‌‌‌‌همه امور در دست خارجی‌‌‌‌ها بود، امروز این وضعیت متحول‌شده و باید شرکت‌های دانش‌بنیان میدانداری کنند و بتوانند مسائل صنعت را با رویدادی مثل پتروکم عهده‌‌‌‌دار شوند و حل کنند. علی عسکری با بیان اینکه اگر ما قائل به رشد صنعت پتروشیمی هستیم باید زیست‌بوم تشکیل دهیم، سه شاخصه مهم این زیست‌بوم را اینچنین عنوان کرد: اول اینکه کاملا فعال باشند، دوم اینکه هم‌‌‌‌افزایی داشته باشند و‌‌‌‌ سوم اینکه رویکرد تکاملی داشته باشند. مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، با اشاره به بر‌‌گزاری رویداد پتروفن و ایران پتروکم‌‌‌‌، اظهار کرد: وزارت نفت و‌شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش‌های قابل ستایش و مهمی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کرده‌‌‌‌اند، اما ما افتخار می‌کنیم که به‌عنوان بخش‌خصوصی و با منطق بخش‌خصوصی به‌دنبال تشکیل این زیست‌بوم در صنعت پتروشیمی هستیم.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت در توسعه بالادست و پایین‌دست صنعت، اظهار کرد: در چهل سال‌نخست انقلاب، صنعت بالادست در پتروشیمی مورد‌توجه بود و توسعه یافت و تلاش‌‌‌‌ تمام‌‌‌‌مدیرانی که در این چهل سال‌برای بالادست تلاش کردند قابل‌تقدیر است، اما امروز تکیه صرف بر بالادست نوعی خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی است و ما باید با نگاهی آینده‌نگرانه و برتری‌‌‌‌طلبانه به سمت توسعه پایین‌دست حرکت کنیم.مدیرعامل‌شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، تاکید کرد: حرکت به سمت صد‌میلیارد دلار درآمد از صنعت پایین‌دست حق کشور ماست که با توسعه صنعت پایین‌دست تا پنج سال‌آینده شدنی است. وی در ادامه از ورود گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به پژوهش و تحقیقات بازار تولید هیدروژن اشاره کرد و گفت: ما به‌دنبال جمع‌‌‌‌آوری گران‌‌‌‌ترین محصولات پتروشیمی در دنیا و انجام تحقیق روی تولید این مواد در ایران در پایین‌دست هستیم و برای این مهم یکی از مشاوران خود را مامور این کار کرده‌‌‌‌ام.

علی عسکری در ادامه به جنگ نرم و توطئه دشمنان علیه مدیران صنعت پتروشیمی اشاره و عنوان کرد: وقتی مدیران صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان ما‌‌‌‌ کار می‌کنند و فکر و جبهه جدیدی خلق می‌کنند، دشمنان ما عصبانی می‌شوند و برای ناامید کردن، تخریب، خسته‌کردن و رها‌کردن مدیران ما نقشه می‌‌‌‌کشند که این اقدامات در راستای همان جنگ نرم بی‌سابقه‌‌‌‌ای است که کشور درگیر آن است.مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ادامه داد: دشمنان، هر تصمیم درستی که در کشور می‌بینید تلاش می‌کنند با جوسازی روانی و رسانه‌ای خنثی‌‌‌‌کنند، شخصیت‌ها را با تخریب و دروغ از میدان به‌در می‌کنند لذا نهادهای نظارتی و‌‌‌‌حمایتی ما باید مراقب جنگ نرم باشند؛ اینها میدانداران جنگ اقتصادی هستند.

علی عسکری تاکید کرد: این نهادها باید مدیران ما و شرکت‌های دانش‌بنیان را حراست و حفاظت کنند، دشمنان کاری می‌کنند که نیروهای ارزشمند با اذیت و آزار و جنگ‌های روانی خسته و ناامید ‌‌‌‌شوند و آنها به‌دنبال این هستند که مدیران ما را به قهر وادارند، آنها با خباثت به‌دنبال کم‌اهمیت جلوه‌دادن موفقیت‌های ما هستند. مدیرعامل‌شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیان اینکه در این فضا «مدیر می‌‌‌‌ترسد تصمیم بگیرد، مبادا مورد هجمه و بازخواست قرار بگیرد»، خاطرنشان کرد: تصمیم نگرفتن و تهاجمی عمل‌نکردن یعنی عقب‌ماندن از پیشرفت و تولید فقر، لذا باید جهادی عمل کنیم و از مدیران و انسان‌های شایسته که شما هستید، حمایت کنیم.

نقطه+تلاقی+8+copy