عباس ابهری در خصوص برخی مشکلات صنعت لوازم خانگی به خبرگزاری «ایلنا» گفت: همان‌طور که ورود کالای قاچاق و تولیدی‌‌‌های زیر‌پله‌‌‌ای منجر به ضایع شدن منابع ملی کشور و آسیب به اقتصاد خانواده خواهد شد، واردات کالاها بدون برنامه و بدون در نظر گرفتن اثرات سوء آن بر شرایط حال حاضر تولید، آسیب‌‌‌های جبران‌ناپذیری را در پی دارد و دولت باید بر این موضوع تفکر و تدبر ویژه‌‌‌ای داشته و نظارت خود را بیشتر و دقیق‌تر کند. سوار شدن بر موج مافیای واردات کالا با کلید‌واژه‌‌‌هایی نظیر حق انتخاب کالا، رقابتی شدن بازار، عدم‌توان تامین نیاز جامعه و بازار از سوی تولیدکننده و... تنها منجر به برباد رفتن سرمایه‌گذاری‌‌‌ها و توسعه‌‌‌هایی که در این چند سال اخیر رخ داده، خواهد شد. به همین سبب با واردات کالا نباید کیفیت تولیدات داخلی را زیر سوال برد.

وی ادامه داد: دولت برای جلوگیری از آسیب‌‌‌های واردات لوازم خانگی به تولیدات داخلی، باید در یک بازه زمانی مشخص، واردات را ممنوع کرده و ضمن ارائه تسهیلات و حمایت واقعی شرایط رقابت با تولیدکننده خارجی را برای تولیدکنندگان فراهم کند، تا فرصتی به تولیدکنندگان برای رشد و ارتقای هر چه بیشتر کیفیت محصولاتشان داده شود. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در رابطه با شرایط فعلی سوال من از مسوولان این است که در سه سال گذشته در خصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی، چه حمایت‌‌‌هایی از این صنعت و تولیدات داخلی شده است. آیا قاچاق کالا کمتر شده؛ یا تسهیلات بانکی بیشتری جهت سرمایه درگردش به تولیدکنندگان اعطا شده است؟ مشکلات دیگری مانند عدم‌کنترل و مهار تورم، سرکوب قیمت‌ها و کنترل نشدن قیمت ارز، تسهیل نشدن برخی قوانین گمرکی، محدود شدن شرایط صادراتی، عدم‌تحریک مناسب تقاضا در بازار، تعدد بخشنامه‌های سلیقه‌‌‌ای و... نیز وجود دارند که باید بر‌طرف شوند.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا آسیب جدی به تولید وارد کرده و مستلزم نظارت دقیق دولت بر این معضل است تصریح کرد: برخلاف باور عموم، قاچاق علت مشکلات نیست بلکه معلول تصمیمات غلطی است که نیازمند بازنگری و تصمیمات موثر بر ایجاد و رونق پدیده قاچاق است. عباس ابهری در پایان در رابطه با چالش‌‌‌ها و مشکلات اتحادیه‌‌‌ها خاطرنشان کرد: عملکرد، تعدد و ناهماهنگی انجمن‌‌‌ها و اتحادیه‌‌‌های لوازم خانگی کشور مشکلاتی ایجاد کرده است و منجر به این شده است که دغدغه و صدای تولیدکنندگان و به طور کلی فعالان این حوزه در تصمیمات مهم از جمله قیمت‌گذاری و حمایت و تدوین نقشه راهبردی و سند تحول صنعت، به گوش دولت نرسد یا نادیده گرفته شود. بنابراین برای تاثیرگذاری در جلساتی که تصیماتی در این حوزه اتخاذ می‌شود، باید صدای واحدی از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان شنیده شود.