به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، ‌‌‌ روز گذشته دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش آغاز شد. در این کنفرانس که با محورهای مدیریتی دانش در سازمان، ‌‌‌سیستم‌های مدیریت دانش، ‌‌‌ مدیریت دانش در عمل، ارزیابی و دانش و ریسک در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ‌‌‌ در ابتدا سید‌مهدی الوانی پدر علم مدیریت ایران به بیان اهمیت مدیریت دانش پرداخت.

الوانی اظهار کرد: ‌‌‌ مدیریت دانش کلید‌واژه بسیار مهمی است که قسمت مهمی از آینده کسب‌وکارها را به خود اختصاص خواهد داد. در جریان مدیریت دانش در یک سازمان باید توجه داشت که ترکیب به دست آمده، ‌‌‌ منحصر به منافع سازمان‌ها نباشد، ‌‌‌ بلکه باید منافع مخاطبان سازمان را نیز در نظر بگیرد. در واقع بهتر است مدیریت دانش با یک تفکر شبکه‌‌‌سازی به کل جامعه ارائه شود و هدف، ‌‌‌ ارائه خدمت و رفاه به کل جامعه باشد، ‌‌‌ به جای آنکه نگاه فقط انتفاع سازمان باشد.

الوانی در ادامه افزود‌‌‌: در جریان مدیریت دانش در سازمان‌ها، نباید صرفا اهداف سازمانی دنبال شود. بلکه بهتر است در سرویس‌دهی به مشتریان علایق و سلایق مشتریان را محور قرار دهیم. هم اکنون در اکثر ارگان‌‌‌ها با مشتری بد برخورد می‌کنند در حالی که باید به دنبال این باشیم که ضمن انتفاع سازمان، مشتریان نیز به نیاز‌‌‌های خود برسند و تجربه خوشایندی را کسب کنند.

در ادامه مهدی سوهانیان، ‌‌‌ مدیر آموزش بانک ملی ایران به ارائه صحبتی در خصوص هوش مصنوعی و نقش آن در آینده مدیریت دانش سازمان‌ها پرداخت و گفت: مدیریت دانش به فرآیندی گفته می‌شود که در آن سازمان‌ها، ‌‌‌ داده‌‌‌ها، اطلاعات و دانش را جمع‌آوری و سازمان‌‌‌دهی کرده و سپس به اشتراک‌‌‌ می‌گذارند تا بهره‌‌‌وری، نوآوری و تصمیم‌گیری موثر را بهبود ببخشند. این فرآیند شامل شناسایی، ارزیابی و بهره‌‌‌برداری از دانش موجود در سازمان، همچنین ایجاد و به اشتراک‌‌‌گذاری دانش جدید است.

سوهانیان خاطرنشان کرد: مدیریت دانش به سازمان‌ها کمک می‌کند تا دانش حیاتی خود را حفظ و از آن به طور موثر استفاده کنند. در ادامه به موضوع پذیرش گسترده‌‌‌تر هوش مصنوعی می‌‌‌رسیم. اکنون ۴۰‌درصد از مدیران دانش معتقدند که مدیریت دانش مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارتباطات سازمانی را اتخاذ خواهند کرد. در این مسیر استفاده از فناوری‌‌‌های اجتماعی و مشارکتی اهمیت بسزایی دارد و سازمان‌ها باید کارکنان خود را تشویق کنند تا دانش خود را که از تجربیات روزانه خود به دست می‌‌‌آورند، در شبکه‌‌‌های اجتماعی داخلی، انجمن‌‌‌ها و... به اشتراک بگذارند.

مدیر آموزش بانک ملی ایران در ادامه گفت: حال ادغام بیشتر با سیستم‌های کسب و کار مدیریت دانش، زمانی قدرتمندتر می‌‌‌شود که با سایر سیستم‌های مورد استفاده در سازمان‌ها یکپارچه شود. اگر بخواهیم تعریف مختصری از هوش مصنوعی ارائه دهیم، ‌‌‌ می‌توانیم بگوییم هوش مصنوعی به مجموعه‌‌‌ای از روش‌ها و فرآیندهای فناورانه‌‌‌ گفته می‌شود که به ماشین اجازه می‌دهد تا با استفاده از الگوریتم‌‌‌های خاص و به صورت خودکار یاد بگیرد و بر اساس یادگیری خود تصمیم بگیرد. وی افزود: سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تواند مدیریت دانش را متحول و آن را از یک منبع سرخوردگی به یک محرک موفقیت کسب و کار تبدیل کند. با پذیرش هوش مصنوعی به عنوان آینده مدیریت دانش، سازمان می‌تواند بر چالش‌‌‌های گذشته غلبه کند. قابل‌توجه است که هوش مصنوعی احتمالا در سراسر بنیاد مدیریت دانش سازمان‌ها نفوذ خواهد کرد، اما مهم است در نظر داشته باشیم که تولید دانش و مدیریت آن ذاتا انسان‌محور هستند. بنابراین به جای جایگزینی با منابع انسانی آنها را تقویت می‌کند و در نتیجه به هوش مشارکتی می‌توان دست یافت که در آن هوش مصنوعی و انسان‌ها نقاط قوت مکمل یکدیگر را افزایش می‌دهند. این رابطه را می‌توان از طریق مفهوم همزیستی هوش‌‌‌مصنوعی دریافت کرد.

سوهانیان در خصوص حضور هوش مصنوعی در سیستم بانکی نیز گفت: ورود هوش مصنوعی در کسب‌و‌کار بانک‌ها، ‌‌‌صرفا یک کار زینتی نیست بلکه این امر یک تغییر پارادایم ایجاد خواهد کرد که نحوه تفکر در خصوص پول، ‌‌‌سرمایه‌گذاری و خدمات مالی را بازتعریف می‌کند.

وی در خاتمه گفت: هوش مصنوعی در سیستم بانکی نقش‌‌‌های مختلفی از جمله بانکداری شخصی، تشخیص تقلب، ‌‌‌ ورود بی‌دردسر مشتری، ‌‌‌ شمول مالی، ‌‌‌ تجزیه و تحلیل پیش‌بینی بهینه، ‌‌‌ انطباق با مقررات، ‌‌‌ تسهیل پذیره‌نویسی مدیریت دانش و آموزش و نهایتا ارائه خدمات بهتر به مشتریان را در پی خواهد داشت.