هوش مصنوعی گربیان کارمندان را گرفت؟ / موج جدید اخراج از شرکت‌ها

برخی از شرکت‌­هایی که اکنون درحال تعدیل نیروهای خود هستند در طول سال گذشته اخراج­‌های گسترده‌­ای را انجام داده­‌اند. از آن زمان، هم تورم و هم انتظارات برای وقوع یک رکود اقتصادی کاهش یافته است.

اما چیزی که تغییر نکرده است این است که تمرکز شرکت‌­های آمریکایی بر کارایی و تعهد برای انجام کارهای بیشتر با نیروی کم‌تر افزایش یافته است.

در پیام­‌های اعلام این اخراج­ها، بسیاری از مدیران بر لزوم کوچک‌تر شدن شرکت‌­ها تاکید داشته‌­اند. آمازون این ماه اعلام کرد که با هدف کاهش در هزینه‌­ها صدها شغل را در استودیوی فیلم و تلویزیون خود حذف خواهد کرد.

اما مدیران اجرایی و تحلیلگران معتقدند که فراتر از انقباض بودجه که اغلب در ابتدای سال رخ می‌دهد، به‌نظر می­‌رسد کار اخراج­ نیروها به پایان نرسیده است. در واقع، ظهور هوش مصنوعی این روند را تسریع کرده است، چراکه این فناوری قادر است بیشتر وظایف کارمندان را انجام دهند و از سوی دیگر شرکت‌­ها درحال انتقال منابع خود به سمت توسعه این فناوری هستند. از سوی دیگر، شرکت‌­ها در تصمیم خود برای استخدام‌­های گسترده در اوایل همه‌­گیری کرونا تجدیدنظر کرده­‌اند به طوری که برخی از آنها معتقدند شرکت­ها در گسترش تیم‌­های خود زیاده روی کرده‌­اند.

با بسیاری از مقیاس‌­ها، بازار کار همچنان قوی است. اقتصاد آمریکا با سرعت بیشتری نسبت به پیش از همه‌­گیری کرونا اشتغال ایجاد می­‌کند و نرخ بیکاری پایین است. بسیاری شرکت­‌ها نیز پس از تلاش بسیار برای پیدا کردن و استخدام نیروها، تمایلی برای اخراج آنها ندارند.

با این وجود، بازار درحال کم رونق شدن است. کمپین افزایش نرخ‌­های بهره فدرال رزرو، هزینه­‌های استقراض را افزایش داده است و سبب شده کسب ­وکارها از برنامه‌­های توسعه‌­ای خود عقب بکشند. از طرفی، پس انداز خانوارها که در سال­های اخیر هزینه­ کرد را تقویت می­‌کرد تحلیل رفته است، و افراد بیشتری به سمت جستجوی شغل سوق داده است. کارفرمایان اما سرعت استخدام‌­ها را کاهش داده­‌اند و افزایش دستمزدهای کم‌تری می‌دهند. جهش شغلی که اوایل همه ­گیری کرونا به سرعت دیوانه­‌واری رسیده بود آرام شده است.

از منظر یک اقتصاددان ارشد که با وال استریت ژورنال گفتگو کرده است، اکنون بازار خرید استعدادهاست؛ شرکت‌­های بزرگ حوزه تکنولوژی دریافته­‌اند که بازار استعدادها نسبت به یکسال قبل تغییر بسیاری کرده است و دیگر قرار نیست برای آنها تلاش زیادی انجام دهند.

همزمان با سرمایه گذاری شرکت­ها در هوش مصنوعی، آنها به دنبال کارایی در جاهای دیگری هستند. افزایش در نرخ‌­های بهره، ریسک کردن را گران‌تر کرده است، بنابراین بخشی از این اخراج­‌ها برای تخصیص مجدد منابع به روشی هدفمندتر صورت می­‌گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.