فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصاد 2024

هرسال در آستانه برگزاری نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس  نظرسنجی‌ای از اقتصاددانان انجام می‌شود که  تلاش می‌کند اولویت‌های سیاستگذاران و رهبران کسب‌وکار جهان را ترسیم کند. حدود ۵۶درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی فوق، انتظار دارند که شرایط کلی اقتصاد جهانی طی سال جاری، با توجه به سطح بالایی واگرایی‌های منطقه‌‌ای تضعیف شود. درحالی‌که به عقیده اکثریت پاسخ‌دهندگان، امسال شاهد رشد اقتصادی متوسط یا مقداری بهتر در چین و ایالات متحده خواهیم بود، نسبت به دورنمای رشد اقتصادی ضعیف یا بسیار ضعیف اروپا اتفاق نظر وجود دارد. در این میان، چشم‌انداز اقتصادی آسیای جنوبی، آسیای شرقی و اقیانوسیه مثبت‌تر است و اکثریت بالایی انتظار دارند این منطقه در سال جاری حداقل رشد متوسطی را تجربه کند.

اگرچه در این نظرسنجی به نظرات بانک‌های مرکزی بزرگ جهان مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره به اوج خود رسیده‌اند، استناد شده است؛ اما ۷۰درصد از اقتصاددانان شرکت کننده انتظار دارند شرایط مالی با افت تورم و شرایط خوب بازار کار بهبود یابد. همچنین براساس این نظرسنجی، هوش مصنوعی تاثیر نابرابری بر اقتصاد جهان گذاشته است: درحالی‌که ۹۴درصد انتظار دارند طی پنج سال آینده هوش مصنوعی به نحو قابل ملاحظه‌ای میزان بهره‌وری در اقتصادهای پردرآمد را افزایش دهد. با این حال از میان پاسخ‌دهندگان، تنها ۵۳درصد شرایط مشابهی را برای اقتصادهای کم‌درآمد پیش‌بینی می‌کنند.

مجمع جهانی اقتصاد همچنین یک بررسی جداگانه درباره «کیفیت» رشد اقتصادی در ۱۰۷اقتصاد جهان منتشر کرده است که بر اساس آن فرآیند توسعه و رشد در اغلب کشورها از نظر محیط زیستی پایدار و از نظر اجتماعی فراگیر نیست.سعدیه زاهدی، مدیرعامل مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: «احیای دوباره رشد اقتصاد جهانی، برای مقابله با چالش‌های کلیدی ضروری است؛ اما رشد به تنهایی کافی نیست.» براساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد، این نهاد کارزاری را در راستای تعریف یک رویکرد نو به رشد و کمک به سیاستگذاران برای ایجاد موازنه میان رشد با اولویت‌های اجتماعی، ‌زیست محیطی و دیگر حوزه‌ها راه‌اندازی کرده است.