p28 copy

عملکرد تسهیلات به بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی

براساس گزارش بانک‌‌‌ مرکزی،  شبکه بانکی طی 9ماهه گذشته مجموعا 3‌هزار و 861‌هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده که از این مبلغ 3‌هزار و 165 میلیارد تومان آن معادل 82‌درصد سهم صنعت  و 695‌هزار میلیارد تومان آن معادل 18‌درصد سهم خانوار بوده است. در بخش صنعت،  بیشترین تسهیلات اعطایی به هدف تامین سرمایه در گردش صنایع بوده که سهم 72درصدی یا به عبارتی 2‌هزار و 410‌هزار میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است.در بخش خانوار،  سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ 276.5‌هزار میلیارد تومان معادل 39.8‌درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی است. از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد‌شده،  مبلغ 894.2‌هزار میلیاردتومان معادل 23.2‌درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ 61‌هزار میلیارد تومان هم در قالب کارت‌‌‌های اعتباری انجام پذیرفته است،  که با احتساب این مبلغ،  کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از 3 میلیارد ریال) به مبلغ 955‌هزار میلیارد تومان معادل 24.4‌درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌‌‌شود.

با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌‌‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است،  سهم بخش خانوار بدین ترتیب افزایش 1.3واحد درصدی خواهد داشت و به 19.3‌درصد خواهد رسید. هدف از ارائه وام در قالب کارت‌‌‌های اعتباری خرید کالا و نه به صورت نقد،  کنترل جریان نقدینگی از خانوار به بنگاه‌‌‌هاست که می‌تواند از انجام عملیات سوداگرانه در بازارهایی همچون طلا و ارز پیشگیری کند.

عملکرد بانک‌‌‌ها در ارائه تسهیلات

از گزارش «تسهیلات امهالی و غیرامهالی بانک‌‌‌ها و موسسات اعتباری» در سایت بانک مرکزی می‌توان به یک دید کلی از وضعیت تسهیلات‌دهی در هر بانک دست پیدا کرد. مطابق اطلاعات این گزارش،  می‌توان گفت که کمترین میزان متوسط تسهیلات اعطایی عمدتا توسط بانک‌‌‌های قرض‌الحسنه و به‌طور کلی بانک‌‌‌هایی پرداخت شده که تسهیلات قرض‌الحسنه را با سرعت بیشتری به خانوارها اعطا می‌‌‌کنند. بر اساس این آمار،  کمترین میزان متوسط تسهیلات اعطایی توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با متوسط 51 میلیون تومانی اعطا شده است. پس از این بانک هم بانک قرض‌الحسنه رسالت با متوسط تسهیلات پرداختی 65 میلیون تومانی قرار دارد.

در سمت دیگر،  بانک‌‌‌های تخصصی تسهیلات کلان‌تری را ارائه کرده‌‌‌اند. بانک توسعه صادرات بیشترین میزان میانگین تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص داده ‌‌‌است. این بانک مجموعا 1633 فقره تسهیلات از ابتدای سال تا پایان آذر ارائه کرده که مجموعا ارزشی بالغ بر 13.6‌هزار میلیارد تومان داشته است. هرچند که این بانک بیشترین میزان تسهیلات را ارائه نکرده اما میانگین تسهیلات آن با توجه به اطلاعات ارائه شده 8.3 میلیارد تومان شده که بیش از دیگر بانک‌هاست.

پس از این بانک،  بانک اقتصاد نوین قرار دارد که 21.9‌هزار فقره تسهیلات با ارزشی بالغ بر 143‌هزار میلیارد تومان ارائه کرده که بر این اساس میانگین آن به 6.5 میلیارد تومان می‌‌‌رسد. همچنین این آمار نشان می‌‌‌دهد که بیشترین میزان تسهیلات پرداختی طی 9 ماهه امسال مربوط به بانک ملت بوده که مجموعا 634‌هزار میلیارد تومان طی 844.6‌هزار فقره بوده است. بر این اساس میانگین تسهیلات این بانک رقمی حدودا 752 میلیون تومانی را به خود اختصاص می‌‌‌دهد. پس از بانک ملت،  بانک تجارت در جایگاه بعدی قرار دارد که با پرداخت مجموعا 661.9‌هزار فقره مجموعا 456‌هزار میلیارد تومان تسهیلات عرضه کرده است که میانگین این بانک را به 690 میلیون تومان می‌‌‌رساند.