جلال سیدی معاون خدمات مالی کارگزاری بانک آینده ضمن بیان مطلب فوق، درباره وضعیت صندوق سرمایه‌گذاری صایند اظهار کرد: صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت گنجینه آینده روشن (نماد صایند) به عنوان یک صندوق از نوع قابل معامله (ETF) و تجمیع شونده، که دارای ارزش دارایی بیش از ۲‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و بازدهی موثر سالانه بیش از ۲۸.۱‌درصد است، در حال حاضر بیش از ۹۷‌درصد دارایی‌‌‌‌های تحت مدیریت این صندوق در سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده و الباقی در بخش صندوق‌ها و سهام کم ریسک و مستعد رشد سرمایه‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تمایل ریسک سرمایه‌گذاران در صندوق با درآمد ثابت، بخشی از سهام به‌‌صورت بسیار گزینشی و فقط در شرایط مطمئنی سرمایه‌گذاری شده و در مواقعی که ریسک بازار بیش از اندازه ریسک صندوق ارزیابی شده، نصاب سهام صندوق کاهش یافته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در پایان فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ وزن سهام در این صندوق به صفر رسید و تمامی دارایی‌‌های صندوق در بخش سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت تخصیص پیدا کرد که این موضوع باعث شد با ریزش بازار، سرمایه‌گذاران این صندوق از این زاویه متضرر نشوند. از سوی دیگر مدیر صندوق با پیش‌بینی به موقع، قبل از رشد نرخ بهره، اوراق با درآمد ثابت را بعضا به سپرده بانکی یا به اوراق با سررسید کوتاه‌‌مدت تبدیل کرد که پس از رشد نرخ بهره در بازار، صندوق زیان خاصی بابت کاهش ارزش اوراق شناسایی نکند. قابل ذکر است اقدامات صورت گرفته برخاسته از تحلیل کلان اقتصادی، رصد بازارهای موازی، پیاده‌سازی رویکرد مدیریت سرمایه‌گذاری و ریسک بوده است.

سیدی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت ذخایر صندوق در شرایط خوبی قرار دارد و سود مستمر، پیش‌بینی پذیر، با کیفیت و بدون نوسانی صندوق صایند با تکیه بر ذخایر فعلی به‌‌وجود آمده و تصمیمات مدیریت صندوق برپایه تداوم این وضعیت در آینده اتخاذ می‌شود.

وی در خصوص چگونگی دستیابی صندوق به عنوان پربازده‌‌ترین صندوق با درآمد ثابت کشور توضیح داد و گفت: با بهره‌‌مندی از تیم تحلیلی قوی، یکپارچگی مدیریت، تحلیل به موقع و صحیح اقتصاد کلان و صنعت و اجتناب از خرید هر نوع سهم یا اوراق سفارشی، صندوق موفق شد بازدهی بالایی کسب کند.

معاون خدمات مالی کارگزاری بانک آینده با بیان اینکه، پس از تغییر بازارگردان صندوق در ابتدای سال ۱۴۰۲ و تدوین سیاست‌‌های مشترک و اصولی، استراتژی نقدشوندگی بالا همراه با بازدهی مناسب، رقابت‌‌پذیر، مستمر و با کیفیت در دستور کار قرار گرفت و باعث شد صایند به عنوان یکی از نقدشونده‌‌ترین صندوق‌های قابل معامله در بورس شناخته شود و رشد بیش از ۵۰ برابری صندوق و اخذ ۲ مرتبه مجوز افزایش سقف، نتیجه اعتماد سرمایه‌گذاران بوده است، افزود: همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت صندوق صایند، حذف کارمزد معاملاتی از طریق کارگزاری بانک آینده است و در آینده نزدیک، موضوع حذف کارمزد معاملات صایند از طریق سایر کارگزاری‌‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون خدمات مالی کارگزاری بانک آینده، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت را مناسب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریزی که تمایل به کسب حداکثر بازدهی دارند، دانست و گفت: این صندوق‌ها به دلیل بازدهی بیشتر از سپرده بانکی و نداشتن نرخ شکست گزینه مناسبی برای مدیریت منابع کوتاه‌‌مدت و بلندمدت بنگاه‌‌ها و اشخاص به حساب می‌‌آیند. حتی اگر در روزهای خاص بازار، بازدهی صندوق منفی باشد ذخایر مناسب، بازده را خطی به پیش می‌‌برد.

وی یادآور شد: مهم‌ترین اهداف مدیر صندوق حفظ رتبه صندوق در بازار سرمایه‌‌، حفظ و ارتقای بازدهی و نقدشوندگی بالاست و چشم‌‌انداز افزایش بازدهی صندوق با توجه به ذخایر صندوق و استراتژی مدیریت دارایی صندوق ترسیم شده است.